طالبان شرایط برای برقراری آتش بس در افغانستان را اعلام کرد

دومین نشست نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان و جنبش طالبان در مسکو درحالی با هدف میانجی گری روسیه برگزار شد که نمایندگان طالبان همچنان ساز خود را برای پذیرش آتش بس در افغانستان می‌زنند و خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی از این کشور هستند.
در این نشست عصر روز سه شنبه و به مناسبت یکصدمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و افغانستان در هتل پرزیدنت مسکو آغاز شد "سرگئی لاوروف" رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بر پایبندی کشورش به به روابط دوستانه با افغانستان تاکید کرد و از آمادگی کشورش برای توسعه روابط دوجانبه براساس اصول احترام و همکاری‌های سودمند متقابل اشاره کرد.
لاوروف همچنین خواستار پایان فوری مناقشه مسلحانه در افغانستان و آغاز روند سازش ملی با شرکت طیف وسیعی از نیروهای سیاسی این کشور شد.
"محمد عباس استنکزای" رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش طالبان که در دیدار نمایندگان این جنبش با لاوروف شرکت داشت نیز گفت که طالبان برای دور جدید مذاکرات بین افغانی آمادگی دارد اما هرگونه مذاکره در جهان بدون خروج نیروهای خارجی امکان پذیر نیست؛ نیروهای آمریکایی و ناتو ریشه همه مسائل هستند و باید افغانستان را ترک کنند.


استنکزای در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان با دولت افغانستان مذاکره می‌کند، خاطرنشان کرد که طالبان آماده است با مردم افغانستان گفت وگو کند.
"سهیل شاهین" سخنگوی جنبش طالبان نیز در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که تحریم‌های سازمان ملل در مورد مذاکره کنندگان طالبان در دوحه باید لغو شود.
به گفته این مقام طالبان، تحریم‌ها مانع تردد نمایندگان طالبان می‌شود و در زمان حاضر برخی از مذاکره کنندگان به طور موقت از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند اما تحریم‌ها باید به طور کامل و دائم لغو شود.
گفتنی است "زمیر کابولوف" نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان پیش‌تر اعلام کرده بود که تحریم‌های سازمان ملل در مورد 11 نماینده جنبش طالبان به طور موقت لغو شده و انتظار می‌رود این اقدام به روند صلح افغانستان کمک کند.
"متقی لطیف خان" یک عضو دفتر قطر جنبش طالبان نیز در جمع خبرنگاران در مسکو گفت که مسکو و کابل باید به توسعه همکاری‌های اقتصادی توجه فراوان کنند ضمن اینکه از نگاه این گروه افغانستان نیاز به بازگشت به مرحله برقراری کامل روابط اقتصادی با روسیه دارد.
نشست احزاب سیاسی افغانستان و طالبان امروز نیز در مسکو ادامه می‌یابد و انتظار می‌رود در این نشست درخصوص برقراری سازش ملی و آغاز گفت وگوهای بین نیروهای افغانی برای پایان دادن به جنگ در این کشور گفت وگو شود.
سایر اخبار این روزنامه
دستور جدید وزیر راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن حماس: کنفرانس بحرین خنجری بر پیکر فلسطین است ایاد علاوی: آمریکا با بعثی‌ها درحال مذاکره است یک فعال سیاسی آمریکایی: هدف «معامله قرن» تسهیل دسترسی صهیونیست‌ها به منابع انرژی است انصارالله: فرانسه فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کند دعوت مراجع تقلید، شخصیت ها و سازمان ها از مردم برای حضور گسترده در روز قدس رهبر انقلاب: راهپیمایی روز قدس در دفاع از مردم فلسطین امسال از هرسال دیگر مهمتر است اعلام تمهیدات ترافیکی روز قدس در تهران طالبان شرایط برای برقراری آتش بس در افغانستان را اعلام کرد گالوپ: آمریکایی‌ها هنوز هم معتقدند ترامپ شاخصه‌های ریاست‌جمهوری را ندارد سفیر چین در دیدار با لاریجانی: کاهش قدرت آمریکا در آینده مشهود است در دیدار با هیات پارلمانی ایران مطرح شد اظهار امیدواری نروژ نسبت به راه‌اندازی هر چه زودتر کانالهای مالی اروپا روزنامه جمهوری اسلامی ورود به چهل و یکمین سال واریز وام 20 میلیونی ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری تحلیل سیاسی هفته