تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
این هفته به شبهای درخشان و نورانی قدر آراسته بود که از هزار شب برتر است. از این جهت هفته جاری را به لحاظ قدر و ارزش باید از والایی و اعتبار ویژه‌ای برخوردار دانست چرا که علاوه بر شبهای نزول قرآن، ملت ایران در سوگ شهادت جانسوز آئینه صفات کبریایی، دروازه حکمت نبوی، تجسم ایمان، تجلی عدالت، یاور و پدر یتیمان و مظهر تام و تمام فضائل، مولی‌الموحدین حضرت علی‌بن ابیطالب علیه‌السلام داغدار بود.
شب‌های قدر با همه عظمت و جلالش به پایان رسید و هرکسی به فراخور حال خود، توشه و بهره‌ای از رحمت الهی برداشت تا ذخیره و سرمایه‌ای برای سایر اوقات و ماههای سال باشد. در این روزها و شب‌ها فرصتی پیش آمد تا عذر تقصیر از گناهان به پیشگاه الهی عرضه بداریم و توفیق طاعت و بندگی را طلب نمائیم.
شب‌های قدر که به پایان می‌رسد، گویی ماه ضیافت الهی نیز دامن می‌کشد و باید کم‌کم با این ماه پرفیض وداع کرد. صدای برچیده شدن سفره معنوی این ماه از امروز در گوش‌ها و ضمیر جان‌ها شنیده می‌شود. پس باید از این روزهای پایانی باقیمانده حداکثر استفاده را کرد و خود را در جمع کسانی قرار داد که در زیر آبشار رحمت الهی، از آلودگی‌ها پاک شده و حساب خود را با خدای خویش صاف کرده‌اند.


در هفته پایانی ماه مبارک رمضان همچنین بانگ آزادی قدس شریف، پرصلابت‌تر از همیشه به گوش می‌رسد و ملتهای مسلمان، خود را برای گرامیداشت روز جهانی قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین آماده می‌کنند. فردا نیز در ایران، همه در پاسخ به ندای بنیانگذار جمهوری اسلامی در صفوفی یکپارچه به خیابانها خواهند آمد و با حضور پرشکوه خود در راهپیمایی اعلام می‌کنند که ستاره بخت رژیم صهیونیستی رو به افول است و قدس شریف در آینده‌ای نه‌چندان دور به آغوش اسلام باز خواهد گشت.
فردا ملت ایران با رژیم از درون پوسیده صهیونیستی که در پس همه توطئه‌های آمریکای جهانخوار قرار دارد، اتمام حجت خواهد کرد و خون تازه‌ای را به رگهای ملت مبارز و مظلوم فلسطین در رویارویی با طرح‌های خائنانه و سازشکارانه ترامپ تزریق می‌کند. در این راهپیمایی، مردم مسلمان ایران همپای دیگر مسلمانان جهان با محکوم کردن طرح «معامله قرن»، باردیگر بر تداوم مبارزه با رژیم منحوس اسرائیل و پیگیری راه انتفاضه تا سرنگونی رژیم غاصب صهیونیستی تاکید خواهند کرد.
این روزها شاهد تحرک وسیع دستگاه دیپلماسی کشورمان برای تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر منطقه‌ای و جهانی بودیم. سفرهای دکتر محمدجواد ظریف به چین، روسیه، هند، ژاپن، عراق، پاکستان و... در قالب سفر به شرق و کشورهای همسایه، نشان‌دهنده تحرک جدید دیپلماتیک ایران در تبیین مواضع کشورمان و تشریح اوضاع حساس منطقه در پی مداخلات سیاسی آمریکا بود، آنگونه که یکی از نشریات سعودی در تحلیلی نوشت: «رایزنی‌های ظریف در جریان سفرهای منطقه‌ای‌ حکایت از آن دارد که وی چهار هدف را دنبال می‌کند؛ اول جلب حمایت سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات آمریکا. دوم یافتن منافذ اقتصادی در این کشورها برای مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا و تشویق این دولتها به نادیده گرفتن تهدیدات واشنگتن؛ سوم شرح مواضع و سیاستهای ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه و چهارم ایجاد یک پیمان برای مقابله با دولت آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن.»
بررسی تحولات خارجی هفته را با موضوع معامله هشت میلیارد دلاری فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان و امارات آغاز می‌کنیم. دولت ترامپ این معامله را با توسل به قانون ویژه و بدون مصوبه کنگره صورت داده است. وزیر خارجه آمریکا در توجیه این قرارداد نظامی، مدعی شد فروش این تسلیحات جهت کمک به متحدان آمریکا در منطقه و تقویت ثبات در خاورمیانه «در برابر سیاست تهاجمی ایران» انجام شده است.
واقعیت این است که هدف آمریکا باج‌گیری از حکام وابسته عرب و ادامه دوشیدن این کشورهای ثروتمند در ازای حمایت از بقای تاج و تخت حاکمان مرتجع آن است. موضوع فروش تسلیحات به عربستان و امارات، انتقادها و مخالفت‌های گسترده در داخل آمریکا را در پی داشته است و بسیاری از شخصیتهای سیاسی و غیرسیاسی، توجیهات دولت ترامپ را بی‌پایه و دروغ دانسته‌اند. مخالفان، فروش انبوه تسلیحات به رژیم‌هایی مثل عربستان و امارات را که نمونه بارز یک حکومت استبدادی و مرتجع هستند و دست حاکمان آنها به خون ده‌ها هزار یمنی آغشته است، ننگ دیگری برای واشنگتن و رسوایی برای مردم آمریکا عنوان کرده‌اند.
خبر دیگر اینکه حکومت عربستان این هفته به شدت در تدارک برگزاری اجلاسی متشکل از سران عرب در مکه بود ولی گزارش‌های منتشره حاکی از ناکامی حکام ریاض است. ریاض که محور این نشست را «مقابله با رفتار ایران» خوانده، به شدت تلاش کرده است تا اجماع کشورهای عربی را با پذیرش مواضع خود کسب کند که شواهد نشان می‌دهد به جز چند دولت معدود عرب بهره‌مند از دلارهای نفتی عربستان، بقیه رقبت چندانی برای مشارکت جدی در بازی تازه رژیم عربستان ندارند.
یک مقام عربستانی در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت یاس و دلسردی خود از نتیجه اجلاس مکه را پنهان نکرد و اعتراف نمود که برخی اعراب در شیوه مقابله با ایران اختلاف‌نظر دارند. این مقام سعودی کتمان نکرد که امیدواری اصلی عربستان به آمریکاست و خواستار تشدید فشارهای اقتصادی و حتی نظامی آمریکا به ایران شد.
این هفته رزمندگان یمنی در ادامه عملیات خود علیه متجاوزان، با موشک و پهپاد به چندین هدف نظامی و اقتصادی عربستان حمله کردند. گزارش‌ها حاکی است در نتیجه این عملیات، تلفات قابل توجهی به نیروهای متجاوز و خسارات زیادی به پایگاه‌های آنها وارد شده است.
دفاع قدرتمند و پاسخ متهورانه ارتش یمن به ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان موجب وحشت دولتهای متجاوز و مایه نگرانی دولتهای حامی ائتلاف عربستان شده است.
ناظران غربی به حامیان عربستان در جنگ یمن در زمینه توانمندی‌های روزافزون رزمندگان یمنی هشدار داده و اعلام کرده‌اند که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود احتمال تغییر معادله جنگ یمن به نفع یمنی‌ها وجود دارد.
برخی ناظران، اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه را که با لحنی تند عنوان کرد که «عربستان و امارات به جنگ کثیف در یمن پایان دهند» مرتبط با همین موضوع و نگرانی از شکست نهایی عربستان در جنگ یمن دانسته‌اند. فرانسه از حامیان اصلی متجاوزان علیه یمن بوده است و چندی قبل افشای فروش تسلیحات گسترده به عربستان، به یک جنجال برای دولت فرانسه تبدیل شد.
این هفته، ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، رژیم صهیونیستی را با بحران تازه‌ای مواجه کرد. نتانیاهو تا روز گذشته برای تشکیل کابینه فرصت داشت که شکست خورد. این شکست و شدت گرفتن اختلافات منجر به تصمیم برای انحلال کنست این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
بحران سیاسی جاری رژیم صهیونیستی موجب شد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز مجبور به مداخله شود. ترامپ ابراز امیدواری کرد اختلافات نتانیاهو با مخالفانش به زودی پایان یابد. ترامپ که برای روی کار آوردن نتانیاهو بسیار هزینه کرده است از آن بیم دارد که اوضاع در رژیم صهیونیستی به‌هم بریزد و وی نتواند طرحهایش از جمله طرح «معامله قرن» را پیش ببرد که نتیجه همه این‌ها می‌تواند به موقعیت وی در انتخابات آتی تاثیر بگذارد.
سایر اخبار این روزنامه
دستور جدید وزیر راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن حماس: کنفرانس بحرین خنجری بر پیکر فلسطین است ایاد علاوی: آمریکا با بعثی‌ها درحال مذاکره است یک فعال سیاسی آمریکایی: هدف «معامله قرن» تسهیل دسترسی صهیونیست‌ها به منابع انرژی است انصارالله: فرانسه فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کند دعوت مراجع تقلید، شخصیت ها و سازمان ها از مردم برای حضور گسترده در روز قدس رهبر انقلاب: راهپیمایی روز قدس در دفاع از مردم فلسطین امسال از هرسال دیگر مهمتر است اعلام تمهیدات ترافیکی روز قدس در تهران طالبان شرایط برای برقراری آتش بس در افغانستان را اعلام کرد گالوپ: آمریکایی‌ها هنوز هم معتقدند ترامپ شاخصه‌های ریاست‌جمهوری را ندارد سفیر چین در دیدار با لاریجانی: کاهش قدرت آمریکا در آینده مشهود است در دیدار با هیات پارلمانی ایران مطرح شد اظهار امیدواری نروژ نسبت به راه‌اندازی هر چه زودتر کانالهای مالی اروپا روزنامه جمهوری اسلامی ورود به چهل و یکمین سال واریز وام 20 میلیونی ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری تحلیل سیاسی هفته