صدای‌صلح در تهران

آرمان ملي - محمدحسين لطف‌الهي: کشورهاي زيادي تاکنون تلاش کرده‌اند تا به عنوان ميانجي درصدد اصلاح روابط ميان ايران و آمريکا و برخي ديگر از متحدين آمريکا در منطقه برآيند. با اين وجود شواهد نشان مي‌دهد که هيچ کدام از آن‌ها تاکنون موفقيت آميز نبوده و ميانجي‌ها نتوانسته‌اند گرهي از کلاف سردرگم روابط ايران، آمريکا و متحدان منطقه‌اي آمريکا بگشايند. از پيش از آغاز سفر رئيس‌جمهور به نيويورک که تأسيسات نفتي آرامکو مورد هدف گرفت تا همين چند روز پيش که در نزديکي بندر جده عربستان، نفتکش ايراني با اصابت دو موشک از ادامه سفر خود بازماند، تنش ميان تهران و رياض به عنوان يکي از اصلي‌ترين متحدان آمريکا در خاورميانه رو به افزايش بود اما تلاش‌ها در راستاي کاهش تنش‌ها ادامه دارد و به همين منظور عمران‌خان نخست وزير پاکستان به تهران آمد تا در ديدار با حسن روحاني در خصوص پيشنهاد آمريکا و همچنين جلوگيري از افزايش تنش ميان ايران و عربستان به بحث و تبادل نظر بپردازد. پس از ديدار و مذاکرات اوليه ميان سران دو کشور، روحاني و خان در نشستي خبري پاسخگوي سؤالات خبرنگاران شدند.
تلاش مي‌کنيم صلح و ثبات به منطقه بازگردد
رئيس‌جمهور ايران طي اين نشست کلام خود را با اشاره به موضوع نفتکش‌ها آغاز کرد و گفت: ما با آقاي نخست وزير نگراني خود را درباره حوادث مربوط به نفتکش‌ها به ويژه حادثه مرتبط با نفتکش ايراني در درياي سرخ در روز جمعه بيان کرديم. اين که کشوري فکر کند مي‌تواند در منطقه ناامني ايجاد کند و پاسخ دريافت نکند اشتباهي محض خواهد بود. روحاني افزود: نخست وزير پاکستان نيز درباره امنيت منطقه حساس خليج فارس نکاتي مطرح کرد که ما آن را تأييد مي‌کنيم او بر اين نکته تأکيد کرد که کليد حل و فصل جنگ يمن و پايان يافتن آن، آتش‌بس فوري و کمک به مردم اين کشور است و اين مي‌تواند آغاز بسيار خوبي باشد. رئيس‌جمهور تصريح کرد: ايران و پاکستان بر اين نکته تأکيد دارند که مسائل منطقه راه حل سياسي دارد و بايد از طريق گفت‌وگو ميان کشورها مسائل کنوني را به حل و فصل نهايي رساند. همچنين در مذاکرات، خطرات رژيم صهيونيستي براي امنيت منطقه را توضيح داديم و به نخست وزير پاکستان تأکيد کرديم که هرگونه حسن نيت و کلام شايسته، پاسخ شايسته خواهد داشت. روحاني اظهار داشت: در گفت‌وگوهاي مشترک با نخست وزير پاکستان بر مساله تحکيم صلح و ثبات کامل در منطقه با عملکرد مشترک دو کشور تاکيد شد. رئيس‌جمهور با اشاره به موضوع ميانجيگري نخست وزير پاکستان در خصوص ايران و آمريکا که پيش از اين نيز در حاشيه نشست هفتاد و چهارمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح شد تأکيد کرد: درخصوص مساله تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا عليه ملت ايران بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و محورهاي گفت‌وگوها هم بر اين موضوع بود که تحريم‌هاي آمريکا يک تروريسم اقتصادي است. ما تاکيد کرديم که آمريکا براي حل مساله بايد به برجام بازگردد و تحريم‌ها را کنار بگذارد؛ کنارگذاشتن تحريم‌ها نکته اساسي و کليدي ما بود.
دليل اصلي سفر


نخست وزير پاکستان نيز ضمن تشريح دلايل خود از سفر به تهران گفت: دليل اصلي سفر من به ايران اين است که نمي‌خواهيم درگيري جديدي در منطقه به‌وجود بيايد به ويژه اينکه ما خودمان 15 سال درگير بوديم و 70 هزار نفر را هم در درگيري با تروريسم از دست داديم. ايران همسايه ماست و در مواقع مهم به ما کمک کرده است و عربستان هم دوست ماست و به ما کمک کرده است و نمي‌خواهيم بين ايران و عربستان درگيري رخ دهد بلکه معتقديم بايد با مذاکره مشکلات حل شود و به جنگ منتهي نشود. عمران‌خان ادامه داد: اختلاف و درگيري باعث افزايش قيمت نفت و در نهايت گسترش فقر در منطقه و قرباني شدن انسان‌ها مي‌شود.
ادامه صفحه9