انهدام باند فروش سوالات کنکور

هر چند که مسئولان علمي کشور از کلاهبرداري اين آگهي‌ها هشدار مي‌دادند، اما وقتي منصور غلامي، وزير علوم اواسط تيرماه امسال از انهدام يک باند فروش سوالات کنکور در يکي از استان‌هاي کشور خبر داد، اين موضوع رنگ و بوي ديگري پيدا کرد. هر چند که وزير علوم گفته بود که «افراد اين باند دستگاه‌هايي را به داوطلبان فروخته بودند تا از اين طريق به سوالات دسترسي پيدا کنند در حالي که به هيچ‌وجه تاکنون کسي دسترسي به هيچ يک از سوالات کنکور را نداشته است ولي متاسفانه اين افراد، داوطلبان را گول زده بودند.» اما صحبت‌هاي روز گذشته فرمانده انتظامي تهران بزرگ از انهدام بزرگ فروش سوالات کنکور که برخي از مسئولين در آن حضور داشتند، بار ديگر اين شائبه را در ميان مردم زنده کرد و سردار حسين رحيمي گفت: توانستيم باند بزرگ فروش سوالات کنکور را شناسايي و متلاشي کنيم. بعد از انهدام اين باند تنها به صدور يک اطلاعيه اکتفا کرديم، اما بايد بگويم که اين باند وسيع بوده و سوالات را گرفته بودند و قصد داشتند آن را توزيع کنند اما قبل از آنکه توزيع شود در نطفه آن را خفه کرديم. متاسفانه برخي از مسئولان در اين گروه بودند.
بي‌اطلاعي اعضاي کميسيون آموزش
در همين رابطه با چند تن از اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تماس گرفتيم ولي آنها از جزئيات اين خبر ابراز بي‌اطلاعي کردند. به‌عنوان مثال کارن خانلري، عضو اين کميسيون به خبرنگار «آرمان ملي» گفت: من نيز اين خبر را از سوي سردار رحيمي در رسانه‌ها شنيدم و از اين موضوع بسيار خوشحال هستيم، قطعا اگر جزئيات بيشتري درباره باند فروش مافياي کنکور به ما ارائه شود در اين کميسيون بررسي خواهيم کرد، تا قدمي در ريشه‌کني اين فساد در سيستم آموزشي و معضل بزرگ کشور در عرصه آموزش برداريم. بايد قوه قضائيه با اين موضوع ورود جدي داشته باشد تا شاهد فروش سوالات کنکور در کشور نباشيم و دست مفسدان در اين رابطه قطع شود.
فساد با تقاضا شکل مي‌گيرد


در ادامه گزارش يک کارشناس آموزشي درباره وجود باندهاي مافيايي در فروش سوالات کنکور به «آرمان ملي» مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته ما شاهد بروز اين اتفاق بوده‌ايم و سوالات کنکور به هر شکلي توسط برخي از افراد کپي مي‌شد و با مبالغ بسيار زياد به فروش مي‌رسيد که البته اين موضوع همواره از سوي سازمان سنجش تکذيب مي‌شد. عليرضا نيک نژاد خاطرنشان مي‌کند:‌ هر کجا که پول وجود داشته باشد، قطعا باندهاي مافيايي نيز شکل مي‌گيرد. بدون ترديد سوالاتي که مهر و موم مي‌شود از بدنه خود وزارتخانه بيرون مي‌آيد و هرکسي به آنها دسترسي ندارد. با توجه به گرايش خانواده‌ها که همه خوشبختي فرزندان‌شان را در راهيابي به دانشگاه مي‌دانند، عده‌اي سودجو نيز از اين موضوع سوء استفاده مي کنند و از اين طريق مي‌خواهند به پول و ثروت برسند. برخي از خانواده‌ها حاضرند که براي ورود فرزندانشان چندين‌ميليون تومان هزينه کنند در حالي که يک زماني به ما مي‌گفتند که دقيق‌ترين و سالم‌ترين سازماني که در کشور، سازمان سنجش است ولي متاسفانه سرخط‌هاي فساد نيز وارد اين سازمان شده است. وي درباره تکثير اين سوالات کنکور نيز خاطرنشان کرد: شما به هر شکل تصور کنيد اين سوالات از سوي ده‌ها نفر ديده مي‌شوند و اگر فقط 50‌درصد آن سوالات هم تکثير شود، آن فرد مي‌تواند به ميليون‌ها تومان پول برسد. شما نمي توانيد سوالات کنکور را يک ساعت قبل از برگزاري امتحانات طرح و تکثير کنيد و اين کار زمان‌بر است، پس خيلي‌ها اين سوالات را مي‌بينند و شايد يک فرد بتواند يک يا دو سوال را به ديگران بفروشد، اما فروش اين سوالات به شکل گسترده، حتما پاي يک باند وسيع در کار است. نيک نژاد با اشاره به اينکه مافياي کنکور، فروش سوالات امتحاني و ... همه به‌دليل تقاضاي بالاي جامعه شکل مي‌گيرد، تصريح کرد: تا هر زماني که تقاضا وجود داشته باشد، به هر شکلي عرضه نيز به وجود خواهد آمد و بيشتر اين عرضه به‌صورت فساد و دزدي در جامعه خود را نشان مي‌دهد. متاسفانه خانواده‌ها فکر مي‌کنند که هر کسي هزينه بيشتري براي کنکور و در راه ورود فرزندشان به دانشگاه هاي بهتر کند، فرهنگي‌تر است و حالا به همين واسطه يک دريچه باز به نام خريد سوالات کنکور باز شده که سر منشأ فساد شده است، در حالي که خانواده‌ها بايد بدانند که خريد سوالات کنکور يک نوع دزدي است و آنها مي‌خواهند از طريق راه خلاف فرزندانشان را به دانشگاه بفرستند. متاسفانه يک اراده قوي براي مقابله با مافياي کنکور و فروش سوالات کنکور وجود ندارد و هر سال وعده اين کار داده مي‌شود. رسانه‌ها و روزنامه‌ها بايد به مردم آگاهي بدهند تا اين مقدار نبايد براي کنکور و ورود فرزندانشان به دانشگاه هزينه کنند. آنها بايد اين آگاهي را به دست آورند که اين هزينه‌ها بيخود است تا از تقاضا براي کنکور کاسته و دست باندهاي فساد قطع شود.