موج جدید قطع یارانه ۴۰۰هزار نفر را با خود برد

يکصد و چهارمين مرحله يارانه نقدي در حالي به حساب سرپرستان خانوار واريز شد که دولت در عمل به وعده پيشين خود، 100هزار خانوار برخوردار ديگر شامل حدود 400هزار نفر را از فهرست يارانه‌بگيران حذف کرد. اين دومين مرحله از اقدام دولت در زمينه حذف يارانه دهک‌هاي بالايي درآمدي است که قرار است تا پايان سال 24ميليون ايراني را در بر بگيرد. ماه گذشته نيز يارانه 162هزار خانوار معادل حدود 700هزار نفر قطع شده بود. در عين حال دولت مهلتي را براي اعتراض به حذف يارانه‌ها قرار داده است. بر اين اساس، براي تمام خانوارهايي که يارانه نقدي آنها قطع مي‌شود، پيامک «قطع يارانه نقدي» با سرشماره «YARANEH» ارسال مي‌شود؛ سرپرست خانوار مي‌تواند در صورت تمايل به اعتراض و درخواست رسيدگي مجدد، به يکي از دفاتر پيشخوان دولت مراجعه و برگه مجوز بررسي تراکنش‌هاي بانکي به دولت را امضا کرده و سپس اعتراض خود را در سامانه https://yaraneh10.mcls.gov.ir ثبت کند.
هزينه ماهانه خانوار؛ معيار حذف يارانه
حذف يارانه‌هاي نقدي در جهت عمل به تبصره 14 قانون بودجه 98 کل کشور و هم‌راستا با سياست‌هاي قانون هدفمندي يارانه‌ها مصوب سال 1387، اجرا مي‌شود. در اين ميان، مالکيت املاک داراي سند، خودرو، گردش و مانده حساب بانکي و ميزان خريد ماهانه افراد از طريق دستگاه‌هاي خودپرداز مورد بررسي قرار گرفته‌اند. همچنين براي مستاجران، اجاره‌نشيني در واحدهاي لوکس و پرداخت اجاره‌هاي نامتعارف نيز ملاک خواهد بود. سخنگوي ستاد تبصره 14 بودجه 98 به خبر آنلاين گفت: کساني که خودرو نداشته يا ارزش خودروي آنها تا 50ميليون تومان بوده، در ليست حذف اين مرحله قرار نگرفتند. حسن ميرزايي افزود: اگر متوسط هزينه‌کرد ماهانه براي خانوار تک نفره کمتر از چهار ميليون تومان، دو نفره کمتر از پنج ميليون، سه نفره کمتر از شش ميليون و 500هزار تومان، چهار نفره کمتر از هفت ميليون و 500هزار تومان و پنج نفره کمتر از هشت ميليون و 500هزار تومان باشد، يارانه آنها برقرار خواهد بود. همچنين براي خانوارهاي شش نفره و بيشتر هم، به ‌ازاي هر نفر از اعضاي خانوار، 500هزار تومان اضافه خواهد شد.
تراکنش‌هاي نيابتي معترضان


در ميان اعتراض‌کنندگان به حذف يارانه موارد متفاوتي ديده مي‌شود. حسن ميرزايي در اين باره اظهار کرد: 47درصد از معترضان، مسئوليت تراکنش‌هاي مالي خود را نپذيرفته‌اند؛ به عبارت ديگر برخي اعلام کرده‌اند که به‌عنوان کارپرداز، حسابدار، مسئول خريد و... به نيابت از ديگران عمليات مالي را با کارت‌هاي شخصي خود انجام مي‌داده‌اند. او در گفت‌وگو با صداوسيما افزود: بيشترين تراکنش واريزي در سال گذشته، 49ميليارد تومان با گردش مالي ماهانه حدود سه ميليارد تومان بوده است. ميرزايي ادامه داد: متوسط تراکنش‌هاي مالي معترضين در سال گذشته، سه ميليارد و 400ميليون تومان برآورد شده است. او همچنين هشدار داد در صورتي که معترضان اطلاعات نادرستي از دارايي‌هاي خود ارائه دهند، مشمول جريمه خواهند شد. او تصريح کرد: در صورت ارائه اطلاعات غلط، نه‌ تنها يارانه‌ اين دست از معترضان قطع خواهد شد، بلکه بدهي‌ آنها به سازمان مالياتي و سيستم بانکي ارجاع شده و حساب‌هايشان بسته مي‌شود؛ مگر اينکه بدهي خود را پرداخت کنند. ميرزايي تاکيد کرد: افرادي که اطلاعات نادرست ارائه مي‌دهند، بايد يک ‌بار براي هميشه نقره‌داغ شوند.