چالش رسانه‌ای بر سر چگونگی بازداشت زم

آرمان ملي: با گذشت چند روز از خبر دستگيري روح‌ا... زم سر شبکه سايت معاند و ضد انقلاب آمدنيوز و رسانه‌اي شدن اين خبر گمانه‌زني‌هاي بسياري در رسانه‌ها در خصوص نحوه و چگونگي دستگيري و بازداشت اين چهره ضد انقلاب مطرح مي‌شود. برخي رسانه‌ها معتقدند که زم در عملياتي مانند آنچه که سازمان اطلاعات سپاه طي آن عبدالمالک ريگي سرکرده گروهک تروريستي جند‌ا... را به دام انداخت، در آسمان دستگير و به ايران هدايت شده است. بدين نحو که وي در قراري کاري با هواپيما از پاريس به دوبي مي‌رفته که در ميانه راه در گذر از آسمان شيراز با دريافت هشدار از سوي هواپيما به داخل هدايت و سپس زم دستگير و بازداشت مي‌شود. گرچه اين سناريو همان ابتدا از سوي خانواده و همسر زم و شرکت‌هاي هواپيمايي اماراتي تکذيب شد. سناريوي ديگري که محتمل‌تر به‌نظر مي‌رسد عمليات فريب در عراق و بازداشت در نجف است. روزنامه لوفيگارو فرانسه نيز با اشاره به اين احتمال نوشته؛ زم به قصد ديدار با آيت‌ا... سيستاني از پاريس به اردن و از آنجا به عراق سفر کرده است. بنابر ادعاي لوفيگارو، زني که از طريق شيرين نجفي همکار زم با او آشنا شده بوده، مدعي داشتن نفوذ در بيت آيت‌ا... سيستاني بوده و با دادن برخي شواهد ظاهري اعتماد وي را جلب و سپس او را با وعده ديدار و جلب نظر آقاي سيستاني و به‌دست گرفتن هدايت مطالبات عمومي در عراق فريب داده که وي قبل از ورود به شهر نجف توسط عوامل سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و به ايران منتقل مي‌شود. هر چند که يک مقام مسئول در دفتر آيت‌ا... سيستاني ادعاي منتشر شده مبني بر ديدار زم با اين مرجع شيعه را کاملا دروغ و بي‌اساس دانسته است. با اين حال همسر اين چهره ضد انقلاب و معاند نيز روايتي قريب به همين مضمون را بيان داشته است. مهسا رازاني گفته «او عصر جمعه 19مهر با پرواز «رويال جوردنين» از پاريس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفي کوتاه در امان در بامداد شنبه 20 مهرماه وارد پايتخت بغداد شده است. وي توقف کوتاهي در امان، پايتخت اردن، داشت و بامداد شنبه 20 مهر به بغداد رسيد. 24ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبري از او نداشتيم و به تماس‌هاي زياد من پاسخ نداد.» وي در ادامه ادعاهاي خود بيان کرده: «روح‌ا... زم بامداد روز يکشنبه در تماس تلفني يک‌ دقيقه‌اي با لحن و ادبياتي غيرمعمول از سلامتي‌اش خبر داد و دوباره از او بي‌خبر شديم.» هر چند برخي با رد اين سناريو معتقدند که دستگاه اطلاعاتي فرانسه با تحت فشار قرار دادن خانواده زم و فريب رسانه‌اي سعي در دور کردن نگاه‌ها از پشت پرده‌هاي مرتبط با کشور فرانسه در اين موضوع دارند. اين در حالي است که هنوز هيچ يک از مقامات رسمي کشورمان اطلاعات مربوط به نحوه دستگيري زم را منتشر نکرده‌اند.
تکذيب بازداشت در نجف
مقام مسئولي در عراق اخبار منتشر شده در خصوص بازداشت سرشبکه سايت معاند آمد‌نيوز در شهر نجف اشرف را تکذيب کرد. فارس نوشت، منبعي در دولت عراق بازداشت «روح‌ا... زم»، سرشبکه کانال ضد انقلاب آمد‌نيوز در شهر نجف اشرف را رد کرد. «جواد الغزالي»، رئيس‌ کميته امنيتي شوراي استانداري نجف اشرف روز پنجشنبه در گفت‌وگو با «بغداد اليوم» گفت: «آنچه برخي از رسانه‌هاي خارجي منتشر کرده‌اند مبني بر اينکه يک‌روزنامه‌نگار مخالف ايراني در نجف طي عملياتي بازداشت شده و تحويل مقامات ايران داده شده است، صحت ندارد». او گفت بعد از شنيدن اين خبر از سوي رسانه‌هاي خارجي، اين مساله را از مسئولان امنيتي محلي جويا شده و مشخص شده است که اين گونه اخبار صحت ندارد.
هشدار به عوامل آمدنيوز


قربانعلي دري‌ نجف‌آبادي در خطبه‌هاي عبادي سياسي نماز جمعه اراک گفت: نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي در جريان‌هاي مختلف با اقتدار وارد شده‌اند و اين ناشي از ايمان است. دستگيري مدير شبکه تلگرامي آمدنيوز درسي بزرگ براي جوانان و نوجوانان اين مرز و بوم است که تحت تاثير رسانه‌هاي ساختگي، دروغين و قلابي قرار نگيرند، البته جوانان و نوجوانان اين کشور بيش از پيش هوشيار هستند. محمود صادقي نماينده عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در واکنشي متفاوت به دستگيري روح‌ا... زم در توئيتر خود نوشت: توانمندي نهادهاي اطلاعاتي کشور بسيار فراتر از بازداشت مدير يک کانال تلگرامي است؛ مسئولان ذي‌ربط به جاي اين همه ذوق زدگي چاره‌انديشي کنند که چرا مردم اينقدر براي اطلاع از محرمانه‌ها کنجکاوند؟ آيا اگر شفافيت آنگونه که مورد تأکيد رهبري است، وجود داشت فيک‌نيوزها اينقدر رشد مي‌کردند؟