رازهاي كشته شدن بغدادي مثل بن لادن

آرمان ملي: پس از اعلام خبر کشته شدن ابوبکر البغدادي خليفه خودخوانده داعشي توسط ترامپ، همه نگاه‌ها به سرعت به سمت تحليل اهميت زمان اين رويداد معطوف شده است؛ ايرنا نوشت؛ رويدادي در آستانه انتخابات رياست جمهوري 2020 و در ميانه تنش‌هاي سياسي استيضاح رئيس‌جمهوري آمريکا. ماجراي کشته شدن «ابوبکر البغدادي» سرکرده گروه داعش از شب گذشته در صدر اخبار رسانه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي قرار گرفته است؛ ماجرايي که بار ديگر پس از رخدادهاي سال 2014ميلادي به آن سو يعني اعلام تاسيس «دولت اسلامي عراق و شام» به نوعي بمب خبري خاورميانه محسوب مي‌شود. بسياري از تحليلگران اين پرسش را مطرح مي‌کنند چرا آمريکايي‌ها تاريخ مصرف رهبران تروريستي را فقط در آستانه انتخابات رياست جمهوري يا فشارهاي داخلي پايان مي‌دهند؟ آمريکايي‌هاي پيش از اين اسامه بن لادن رئيس گروه القاعده؛ ابومصعب الزرقاوي جانشين وي و ابوبکر البغدادي رئيس گروه داعش را در زمان‌هاي خاصي اعلام کرده‌اند که به نظر مي‌رسد پاسخ اين پرسش را بايد در صندوق‌هاي راي و شرايط داخلي آمريکا جست و جو کرد. بسياري اعلام مرگ بن لادن توسط باراک اوباما رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا در شامگاه 1 مه 2011 يعني درست يک سال پيش از انتخابات رياست جمهوري را به نوعي اقدام تبليغاتي براي انتخاب مجدد و پيروزي بدون خطا در انتخابات سال 2012 تفسير کردند. حتي کشته شدن ابومصعب الزرقاوي در 7 ژوئن 2006 در عراق به دست نيروهاي آمريکايي، نوعي فرار روبه‌جلوي جورج بوش پسر از مشکلات اشغال عراق و بحران اقتصادي اعلام کردند و اکنون دونالد ترامپ در شوي تلويزيوني يکسال پيش از انتخابات رياست جمهوري 2020 و در ميانه فضاي پرتنش سياسي و التهابات استيضاح تلاش کرد تا خود را پيروز ميدان جلوه دهد. اما در فرجام، به نظر مي‌رسد که پايان ابوبکر البغدادي پايان داعش در خاورميانه نيست و آمريکايي‌ها تنها تلاش مي‌کنند تا به عنوان ابزار پيروزي خود نشان لياقت را به خود اعطا کنند.
چرا در آستانه انتخابات؟
محمود واعظي، روز دوشنبه در واکنش به مرگ ابوبکر البغدادي سرکرده داعش افزود: مبارزه با تروريسم از سوي هر کشوري که باشد اقدامي موجه است ولي به اعتراف مقامات آمريکايي، گروه تروريستي داعش توسط خود آمريکا شکل گرفت و تا زماني که در راستاي منافع اين کشور به انجام ترورهاي کور و جنگ افروزي در منطقه مشغول بود، مورد حمايت قرار داشت. واعظي با اشاره به شکست‌هاي ميداني داعش در عراق و سوريه اضافه کرد: هر چند، امروز چيزي به نام داعش (دولت اسلامي عراق و شام) وجود ندارد و گروه‌هاي تروريستي منتسب به آن بسيار ضعيف و کم‌تحرک شده‌اند اکنون اين سوال مطرح است که چرا بن‌لادن و البغدادي هر دو در آستانه انتخابات آمريکا کشته مي‌شوند تا از آن به عنوان يک برگ برنده در انتخابات مورد استفاده قرار گيرد. وي گفت: کشته شدن ابوبکر البغدادي به عنوان يک تروريست تبهکار که جنايات بزرگي را مرتکب شده است، اقدامي مثبت به شمار مي‌آيد ولي فعاليت‌هاي جنايتکارانه اين گروه، زماني پايان مي‌يابد که کشورهاي حامي آنان دست از حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي آنان در جهت منافع خود بردارند.
مرگ بغدادي پايان تروريسم نيست


علي ربيعي، سخنگوي دولت ايران نيز در توئيتي به موضوع کشته شدن بغدادي واکنش نشان داد. ربيعي نوشت: «هلاکت بغدادي پايان نماد تروريسم تزريقي - تخريبي است؛ تزريق تفکر مرگ به بطن جوامع بشري و تخريب تصوير اسلام در افکار عمومي جهان؛ اما همانطور که با مرگ بن لادن ريشه ترور نخشکيد، مرگ بغدادي نيز پايان داعشيسم نخواهد بود.» همچنين محمدجواد جمالي نوبندگاني، نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با ايسنا کشته شدن بغدادي را «موضوعي هماهنگ شده» خواند. او تاکيد کرد که آمريکايي‌ها نمي‌خواستند ابوبکر البغدادي زنده به دست نيروهاي مقاومت برسد و با برنامه‌ريزي قبلي و هماهنگ شده عمليات خود را در اين خصوص انجام دادند. نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين گفت که «آمريکايي‌ها مي‌خواهند به عنوان قهرمان مبارزه با داعش معرفي شوند» و با توجه به نزديک شدن انتخابات آمريکا «استفاده تبليغاتي براي ترامپ» بکنند و همچنين «بر روي بحث استيضاح و کاهش محبوبيت ترامپ تاثير بگذارد».
ايران و کشورهاي منطقه داعش را شکست دادند
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعاهاي آمريکا مبني بر کشته شدن ابوبکر بغدادي توسط نيروهاي اين کشور در منطقه ادلب، اظهار کرد: از نظر ما اقدام آمريکايي‌ها اقدام بزرگي نبوده است؛ چرا که داعش پيش از اين توسط ما و کشورهاي منطقه شکست داده شده بود. سيدعباس موسوي تصريح کرد: اين گروه‌ها و افراد براي آمريکايي‌ها تاريخ مصرف دارند و هرگاه تاريخ مصرف آنها به پايان برسد آنها را از بين مي‌برند. اين ديپلمات کشورمان با تاکيد بر اين‌که گروه تروريستي داعش را جوانان جريان مقاومت و ملت‌ها و دولت‌هاي سوريه، عراق با پشتيباني لجستيکي ايران و مردم متدين منطقه با مقاومت خود از بين بردند ادامه داد: اما متاسفانه هنوز تفکر تروريسم و فرقه‌گرايي زنده است و کشورهايي چون آمريکا از آنها براي اهداف خود استفاده مي‌کنند. بنابراين ما کشته شدن ابوبکر بغدادي را پايان داعش نمي‌دانيم. همچنين محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خطاب به ترامپ نوشت: «کارخيلي بزرگي نيست! شما فقط ساخته دست‌ خودتان را کشتيد». عباسعلي کدخدايي نيز تصريح کرد: «مهمتر از کشتن بغدادي تفکر تروريسم است و توسل به آن براي اهداف نامشروع توسط برخي دولت‌ها. همان طور که خانم کلينتون گفته بود آمريکا خالق گروه‌هاي تروريستي است و البته ترامپ نابودکننده «تروريست‌هاي تاريخ گذشته». آيا پس از داعش بايد منتظر خلق گروه تروريستي جديد باشيم؟