وومکس ۲۰۱۹ در دستان کیهان کلهر

کيهان کلهر نوازنده شناخته شده کمانچه در اکسپوي جهاني موسيقي وومکس جايزه مرد سال موسيقي 2019 را دريافت کرد.در مراسمي که عصر يکشنبه (27 اکتبر/ 5 آبان ماه) در فنلاند برگزار شد، کيهان کلهر جايزه «تبحر و چيره‌دستي» وومکس را دريافت کرد.وي در سخناني هنگام دريافت جايزه از «حمايت و ديده‌شدن» ابراز خرسندي کرد و افزود: اين يک دستاورد شخصي نيست. تاريخ، کار سخت و تلاش بسيار پشت اين جايزه است. مفتخرم که جامعه موسيقي ايران و جهان را نمايندگي مي‌کنم.کيهان کلهر همچنين با نام بردن از محمدرضا شجريان، استاد آواز ايران براي وي آرزوي سلامتي و جايزه خود را تقديم وي کرد.پيشتر با اعلام رسمي وب‌سايت وومکس (womex.com)، برگزارکنندگان اين رويداد، ضمن ابراز خوشحالي از اهداي اين جايزه با افتخار به کيهان کلهر، دليل اين انتخاب را تسلط و يکانگي مهارت اين ويرتئوز کمانچه، در نوآوري و ايجاد زبان‌هاي جديد هيجان‌انگيز موسيقي و براي رساندن سنت موسيقي کلاسيک ايراني به گوش مردم سراسر جهان عنوان کردند.اين سايت در توصيف هنر کمانچه‌نوازي کيهان کلهر نوشته است: براي کلهر که کمانچه صداي اوست. هنگامي که مي‌نوازد انگار زباني کامل ايجاد مي‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آينده ارتباط برقرار مي‌کند. کيهان کلهر در طول زندگي حرفه‌اي خود با بهترين نوازندگان جاي جاي ايران همکاري کرده و موسيقي اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزيسين‌هاي ساير فرهنگ‌ها نيز با زبان موسيقي گفت‌وگو داشته است از جمله شجاعت حسين‌خان از هند، يويوما و گروه بين‌المللي جاده ابريشم، اردال ارزنجان از ترکيه، تريو هلندي رامبرانت، توماني دياباته از مالي، گروه بروکلين رايدر و کوارتت کرونوس؛ از اين‌رو به همه اين صداها اجازه مي‌دهد تا صداي او را فراگير کنند.
پيام تبريک معاون امور هنري
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي کسب جايزه جهاني وومکس 2019 را به کيهان کلهر، موسيقيدان ايراني و نوازنده برجسته کمانچه تبريک گفت.معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين پيام نوشته است: به کماندار کمانگير استاد کيهان کلهر تبريک مي‌گويم. سيد محمدمجتبي حسيني، همچنين به خانواده محترم موسيقي و مردمان ارجمندي که با زبان شيوا و رسايي نغمه و نوا، راوي تاريخ باشکوه اين سرزمين بوده‌اند تبريک گفت.در اين پيام آمده است: کسب جايزه جهاني «وومکس» البته دليل و نشان هنرمندي و چيره دستي کمانچه نواز شهير ايران نيست؛ چرا که او سال‌هاست به‌عنوان چهره‌اي ممتاز و خلاق شناخته‌شده و مورد مهر ايرانيان است بلکه مويد اين معناست که موسيقي ايراني ظرفيت عظيم کمتر شناخته شده‌اي در سطح جهان است که قابليت جهاني شدن دارد و مي‌تواند فرهنگ کشورمان را به شايستگي عرضه دارد.تلاش مجدانه کلهر در گفت‌وگوي سازها و نغمه‌هاي مختلف جهان در صحنه‌هاي واحد، تجربه‌اي ارزشمند و موفق براي توجه به هنر و پرداختن ويژه به اين کيمياي شريف انساني است، استاد کلهر نقش موثري در ارائه موسيقي ايران در جهان دارد و در جايگاه استادي همچنان جست‌وجو و نوآوري مي‌کند. هنر ايران، چونان تير تيزران آرش، وسعت انديشه و نگاه بلند مردان اين خاک مقدس را معرفي مي‌کند. به سهم خود خود از هنرمند ارزشمند استاد کيهان کلهر متشکرم، به همه هنرمندان تهنيت مي‌گويم و توفيق روزافزونشان را از درگاه يکتاي مهربان آرزومندم.
پيام تبريک مديرکل دفتر موسيقي


مديرکل دفتر موسيقي، اطلاق عنوان هنرمند برتر سال 2019 به کيهان کلهر را به جامعه موسيقي و مردم ايران تبريک گفت.محمد الهياري در پيام خود نوشته است: استاد کيهان کلهر از مفاخر موسيقي و هنر ايران است و اطلاق مرد برتر موسيقي سال 2019 به ايشان، بيانگر جايگاه استاد کلهر به عنوان نماينده موسيقي اصيل ايراني و ظرفيت تامل‌براتگيز اين نوع موسيقي، براي ارتباط و گفت‌وگو با جهان است.استاد کلهر با تلاش خود و تعامل با هنرمندان موسيقي ديگر کشورها و حضور موثر بين‌المللي، موسيقي ايران را به گوش جهانيان رسانده است و عرصه هنر و جامعه ايران به اين هنرمند جهاني افتخار مي‌کند.کسب اين عنوان را به هنردوستان و جامعه ايران تبريک مي‌گويم و براي استاد کيهان کلهر، هنرمندان و اصحاب موسيقي کشورمان، سربلندي و سرافرازي را آرزو مي‌کنم.
پيام تبريک مديرعامل بنياد رودکي
مدير عامل بنياد رودکي در پيامي دريافت جايزه هنرمند برتر سال 2019 را به کيهان کلهر، آهنگساز ايراني و نوازنده برجسته کمانچه تبريک گفت.به گزارش بنياد رودکي در پيام مهدي افضلي آمده است: موسيقي زباني جهاني است؛ زباني که به وسيله آن مي‌توان ميان کشورها، فرهنگ ها و تمدن‌ها با تکيه بر وجوه مشترک انساني، فارغ از مرزها، به گفت‌وگو نشست. موسيقي ايراني، با پيشينه‌اي ممتاز، مي‌تواند در صحنه جهاني راوي فرهنگ غني اين سرزمين باشد. در اين ميان استاد کيهان کلهر، به‌عنوان ستاره‌اي درخشان در آسمان موسيقي ايران، راوي شايسته فرهنگ و سفير هنري اين سرزمين بوده‌اند و دريافت جايزه «هنرمند برتر سال 2019» مهر تاييدي بر شايستگي‌هاي ايشان است. کسب اين عنوان را به استاد کلهر، جامعه هنري و هنردوستان تبريک مي‌گويم؛ براي استاد آرزوي سربلندي و تندرستي دارم.