۳۰۰هزار میلیاردر خارج از پوشش مالیاتی!

آرمان‌ملي- زينب مختاري: رئيس‌کل سازمان امور مالياتي از وجود 300هزار ميلياردر در کشور خبر داد که ماليات پرداخت نمي‌کنند. اميدعلي پارسا گفت: بررسي ليست تراکنش‌هاي مالي اين افراد نشان مي‌دهد که نيمي از آنان مودي مالياتي نيستند و نيم ديگر هم کمتر از آنچه لازم است ماليات مي‌پردازند. از سوي ديگر، يک عضو کميسيون کشاورزي مجلس اظهار کرد: تبعيض مالياتي در کشور به گونه‌اي است که دهک‌هاي پايين که درآمد چنداني ندارند تمام مالياتشان را مي‌دهند ولي از کساني که درآمد ميلياردي دارند ماليات اخذ نمي‌شود و فرار مالياتي مي‌کنند. گفتني‌است وزارت اقتصاد در ماه‌هاي گذشته دست به اصلاحات بزرگي در زمينه افزايش و گسترش پايه‌هاي مالياتي زده که اجرايي‌شدن برخي از آنها در انتظار تصويب مجلس است.
ماليات‌ستاني در اقتصاد ايران در طول دهه‌هاي گذشته جدي گرفته نشده است. از همين رو نقايص در سيستم مالياتي از جمله معافيت‌هاي بي‌منطق و فرارهاي مالياتي ناديده مانده و مورد غفلت قرار گرفته‌اند. از سال گذشته و همزمان با تحريم‌هاي گسترده در بخش نفتي، درآمدهاي مالياتي و تحقق آن به‌عنوان يک رکن اساسي تامين منابع بودجه‌هاي سالانه کشور، مورد توجه ويژه قرار گرفت. از همين رو وزارت اقتصاد در چند ماه اخير تلاش کرده است نقايص گذشته را برطرف کرده و پوشش ماليات‌ستاني را گسترش دهد. اضافه‌شدن پايه‌هاي جديد مالياتي که با هدف کنترل فعاليت‌هاي سوداگرانه انجام شد نيز نه تنها توانسته به ايجاد ثبات و آرامش در بازارها بيانجامد بلکه درآمدهاي دولت را نيز افزايش داده است. در اين ميان، انواع معافيت‌هاي مالياتي نيز در دستور اصلاح قرار گرفته‌اند. يکي از اين معافيت‌هاي مالياتي مربوط به «ماليات بر بهره بانک‌ها و انواع اوراق» است. در واقع سود اضافه شده به سپرده‌هايي بانکي نيز نوعي کسب درآمد محسوب شده که بايد از آن ماليات گرفته شود. وقتي از بخش‌هاي مولد اقتصاد که باعث رشد اقتصادي در کشور مي‌شوند ماليات اخذ مي‌شود، به دور از منطق است که از بازارهاي پولي که رقيب بخش مولد نيز هستند ماليات گرفته نشود. در نتيجه، ضرورت دارد بحث ساماندهي معافيت‌هاي مالياتي و جلوگيري از فرارهاي مالياتي در دستورکار قرار گيرد. اکنون نيز سازمان امور مالياتي درصدد اصلاح وضع موجود است. رئيس‌کل اين سازمان اعلام کرد: در دو ماه گذشته تمامي دستگاه‌هاي اجرايي کشور با پيگيري‌هاي انجام‌شده و همگراشدن سه قوه، داده و اطلاعات مربوطه را براي سازمان امور مالياتي ارسال کردند. پارسا افزود: امسال 75هزار ميليارد ريال از معوقات مالياتي در کشور وصول شد، در حالي که 150هزار ميليارد ريال بخشودگي جرايم مالياتي اتفاق افتاد.
سيستم مالياتي به نفع برخوردارهاست
در همين ارتباط، يک نماينده مجلس اظهار کرد: در حال حاضر سازوکار اعطاي يارانه و اخذ ماليات در کشور به نفع طبقات برخوردار است و اين موضوع باعث ايجاد فاصله طبقاتي در کشور شده است. علي وقف‌چي ادامه داد: ما به جاي اينکه ماليات و درآمد را براساس سرانه تقسيم کنيم، براساس ميزان برخورداري تقسيم کرديم. يعني هر کسي هر چقدر امکانات و توانمندي بيشتري دارد به همان ميزان از بيت‌المال سهم بيشتري مي‌برد. او تصريح کرد: با توجه به کسري بودجه دولت ما منابع درآمدي موجود را به صورت مکتوب به سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرديم که از جمله آن ماليات بر خانه‌هاي خالي‌ست. موضوع بعدي ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي بود. اين حجم از سپرده‌ها در بانک غيرمنطقي‌ست و هر چه ميزان سپرده‌ها در بانک‌ها بيشتر باشد باعث رکود اقتصادي مي‌شود. وقف‌چي ابراز کرد: همه بايد تلاش کنيم اين سرمايه وارد چرخه توليد شود. در نتيجه از يک طرف بايد مشوق‌هايي تعريف کنيم که مردم سپرده‌هاي خود را به سمت توليد ببرند و از طرفي بايد از سپرده‌ها ماليات بگيريم. او تاکيد کرد: از طريق اخذ ماليات از سپرده‌هاي بانکي مي‌توان براي دولت درآمد خوبي ايجاد کرد تا اين کسري بودجه جبران شود. به گزارش تسنيم، وقف‌چي اضافه کرد: رقم فرار مالياتي در اقتصاد ايران بسيار زياد و بيش از 60هزار ميليارد تومان است که اميدواريم دولت از اختياراتي که مجلس داده به خوبي استفاده و فرارهاي مالياتي را کنترل کند.