کنترل قیمت دلار در کنار واردات

آلبرت بغزیان- تا قبل از روی کار آمدن عبدالناصر همتی به ریاست بانک مرکزی، قیمت ارز به بازار آزاد سپرده شده بود. یعنی این بازار بود که قیمت ارز را کشف می‌کرد و در تعیین نرخ واقعی ارز نقش داشت. با چنین روندی نرخ دلار افزایش یافت و بانک مرکزی نیز به تبع بازار آزاد قیمت ارز را قبول کرده بود. اینکه چه عواملی در بازار آزاد در تعیین قیمت ارز نقش داشتند نیز برای بانک مرکزی مشخص بود و این بانک در جریان اینکه کدام صرافی‌ها در تعیین قیمت ارز نقش داشتند، قرار داشت.
بعد از روی کار آمدن همتی وضعیت برعکس شد و این‌بار بانک مرکزی بود که در تعیین قیمت دلار نقش ایفا کرد. بر اساس سیاست‌های این بانک حالا نرخ ارز توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و ورود و خروج ارز نیز تحت کنترل است. بانک مرکزی حالا ارزی به واردکننده کالاهای غیر ضروری اختصاص نمی‌دهد و این موضوع در جلوگیری از افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است. یعنی از یک سو بانک مرکزی نرخ ارز را خود تعیین می‌کند و از سوی دیگر ارزی برای واردات کالاها اختصاص نمی‌دهد. بنابراین ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت ندارد.
به نظر می‌رسد که بانک مرکزی با همین سیاست‌ها نرخ ارز را کنترل خواهد کرد، اما توصیه‌ای که به مسئولان ارشد می‌توان کرد این است که در کنار کنترل قیمت ارز سیاست‌هایی برای رونق تولید نیز در نظر گرفته شود.
وقتی دولت واردات قطعات مورد نیاز برای صنایع را محدود می‌کند، این باعث ایجاد مشکلاتی برای تولید کننده است، چرا که تولیدکننده به درستی نمی‌داند که قیمت تمام شده کالا چقدر است.
از سوی دیگر قیمت تمام شده قطعات نیز برای تولیدکننده بالا است که باید سیاست‌هایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به بخش تولید اتخاذ شود، به نظر می‌رسد دولت باید اجازه دهد تا واردات صورت گیرد و در کنار آن نیز قیمت ارز را کنترل کند.
سایر اخبار این روزنامه
یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با «همدلی» احتمالا نورچشمی‌ها برای انتخابات نقشه بکشند کنترل قیمت دلار در کنار واردات ایمن‌آبادی: خواب ‌‌اصول‌گرایان برای مجلس یازدهم تعبیر نمی‌شود «همدلی» سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل نرخ ارز را ارزیابی کرد تازیانه دلار بر تن تولید سید‌جواد میری در گفت‌وگو با همدلی اسطوره‌سازی در جامعه ایرانی را تبیین کرد: اسطوره‌‌ها شکل‌دهنده مجموعه‌ای از عواطف ملت‌ها همدلی تاثیر منفی نورچشمی‌‌‌ها را بر روند کنش‌‌‌های سیاسی و اجتماعی بررسی کرد بلای نوکیسه‌‌‌های سیاسی همدلی به بهانه حوادث ورزشگاه یادگار امام تبریز پیامد تلخ برخی رفتارهای ساختارشکنانه را بررسی کرد جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما «آشنا» و توییت‌هایش گزارشی از تلاطم اقتصادی یک تصمیم در انگلستان؛ ثروتمندان با آمدن برگزیت، لندن را ترک می‌کنند جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما مسیر‌های‌دشوار تهران در پیوستن به شانگهای بغداد و بیروت، اصلاح مقدم بر تغییر