گزارشی از تلاطم اقتصادی یک تصمیم در انگلستان؛ ثروتمندان با آمدن برگزیت، لندن را ترک می‌کنند

درحالی که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس می گوید برگزیت یک توافق فوق العاده است رسانه‌ها گزارش دادند که در صورت اجرایی شدن این توافق سرمایه‌دارها و ثروتمندان انگلستان را ترک می‌کنند. گاردین گزارش داده که وکلای مختلفی گفته‌اند که ثروتمندان زیادی با آنان مشورت کرده‌اند تا در صورت این اتفاق،‌ مکان بهتری برای سرمایه‌های خود پیدا کنند.
مجلس عوام انگلیس، دو هفته قبل با طرح بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) موافقت کرد. این موضوع چهارمین تلاش جانسون برای برگزاری انتخابات پیش از موعد بود که با موافقت مجلس روبرو شد. برخی معتقدند هدف جانسون از این انتخابات عملی کردن برگزیت است. به نقل از خبرگزاری ایرنا، بوریس جانسون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس در حالی به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان در انتخابات سراسری زودهنگام این کشور امید بست که از طرفی حزب حاکم محافظه کار محبوبیت چندانی نزد افکار عمومی ندارد، دو از طرف دیگرخروج انگلیس از اتحادیه اروپا در وضعیتی به شدت بحرانی قرار دارد.
از دیگر سو واشنگتن به عنوان نزدیک ترین متحد لندن، از توافق برگزیت دل خوشی ندارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به صراحت اعلام کرده است که با توافق جدید برگزیت، امکان تجارت این کشور با آمریکا غیرممکن و لازم است جانسون راهبرد جدی‌ تری را برای اجرای برگزیت دنبال کند. دونالد ترامپ چند روز پیش در مصاحبه‌ای جنجالی با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی انگلیس گفته بود: ما خواهان تجارت با انگلیس هستیم و آنها هم می خواهند با ما تجارت کنند. اما راستش را بخواهید با این توافق نمی‌توان تجارت کرد.
با این حال جانسون در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز، احتمال تشکیل ائتلاف با هریک از احزاب سیاسی برای خروج از اتحادیه اروپا را رد کرد و آن را غیرمنطقی خواند. او اظهارات ترامپ درباره توافق برگزیت را نیز اشتباه خواند و گفت: قصد ندارم به رئیس جمهوری آمریکا توهین شود اما در این رابطه او در اشتباه است. هرکس توافق برگزیت را مطالعه کند مشاهده می کند که توافق فوق‌العاده ای است.


به نقل از خبرگزاری میزان در این باره ، موافقت پارلمان انگلیس با برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، ابر‌های ابهام و بی ثباتی چشم انداز آینده سیاسی انگلیس را کنار نزده است. با وجود موافقت وست مینستر(مجلس انگلیس) با برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری، چشم انداز آینده سیاسی انگلیس و شخص بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور همچنان نامشخص باقی مانده است.
روزنامه تایمز انگلیس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: جانسون از تهدید خروج با یا بدون توافق از اتحادیه اروپا دست برداشته و بر تصویب توافق برگزیت در پارلمان متمرکز شده است.
جانسون که در برنامه انتخاباتی خود برای ریاست حزب محافظه کار و جانشینی ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس و در مناسبت‌های مختلف پس از آن به خروج بدون توافق تاکید و پارلمان را به این اقدام تهدید کرده بود، پس از اعلام موافقت اتحادیه اروپا با تمدید مهلت خروج و رای موافق پارلمان به برگزاری انتخابات زودهنگام، از این تهدید خود دست کشید.
در همین رابطه مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا درباره آخرین تحولات انگیس گفت: بوریس جانسون، سومین نخست‌وزیر این کشور نیز نتوانست آنچنان که انتظار می‌رود برنامه‌هایش را برای برگزیت پیش ببرد چراکه مجبور به ارائه لایحه برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا با تعویق سه ماهه خروج انگلیس از این اتحادیه تا اول ژانویه ۲۰۲۰ موافق کرد تا شرایط برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۲ دسامبر فراهم شود، یعنی پنج هفته دیگر این انتخابات برگزار و براساس آن پارلمان انگلیس چهارشنبه آینده به دستور ملکه منحل خواهد شد.
این کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: صف‌آرایی سیاسی در انگلیس با موضوع برگزیت به شدت تغییر کرده و این مسئله به آن معناست که احزاب همچنان دارای صف‌آرایی روشن و شفافی نبوده و درباره موضوع برگزیت همچنان با اختلاف نظر عمیقی مواجه هستند.
مکی تصریح کرد: بخشی از حزب کارگر همچنان از برگزیت نرم حمایت می‌کند و خواستار خروج با توافق از اتحادیه هستند؛ این گروه باعث شدند تا جانسون نتواند با نظر موافق طرح خروج از اتحادیه اروپا را پیش ببرد.
وی ادامه داد: برگزاری انتخابات زودهنگام به آن معنا نیست که گره برگزیت باز خواهد شد چراکه همچنان ابهامات زیادی وجود دارد. آخرین نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده آن است اگرچه حزب حاکم محافظه‌کار با محبوبیت ۳۵ درصد یعنی ۱۰ درصد بیشتر از حزب کارگر پیروز شده است، اما به هر حال این اکثریت تنها مبنا برای تشکیل دولت نیست. از سویی دیگر حزب کارگر با چالش عمیقی روبه رو است چرا که کوربین همچنان نتوانسته مواضع شفافی درقبال برگزیت اتخاذ کند.
این کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: تغییر صف‌آرایی سیاسی در داخل انگلیس باعث شده تا چشم‌انداز سیاسی روشنی از آینده دولت پس از ۱۲ دسامبر وجود نداشته باشد، چراکه شاید احزاب بزرگ باعث شگفتی انتخابات شوند، اما باتوجه به رویگردانی مردم از آنها امکان پیروزی احزاب کوچک نیز وجود داشته باشد.وی در پایان گفت: اگر هم حزب محافظه‌کار جانسون رای اکثریت را از آن خود کند بعید است موقعیت بهتری از پارلمان کنونی به دست آورد. تمام موضوعات در ابهام وجود دارد و همین مسئله باعث ایجاد ابهام در برگزاری همه‌پرسی شده است تا احتمال همه‌پرسی پس از انتخابات ۱۲ دسامبر برای تعیین تکلیف برگزیت باشد.
بی ثباتی های برگزیت دورنمای اقتصادی اتحادیه اروپا را پیچیده تر می سازد. رای گیری دوازدهم سپتامبر احتمالاً سرنوشت ارتباط انگلیس با این اتحادیه را مشخص می کند. در حالی که خطر یک برگزیت بدون توافق از بین رفته، اروپا هنوز هم مطمئن نیست که انگلیس در 2020 عضو این اتحادیه باقی می ماند یا نه. این بی ثباتی های ادامه دار، تجارت و اطمینان مصرف کننده را کاهش داده است. طرح های سرمایه گذاری هم کنار گذاشته شده اند تا شفافیت بیشتری به وجود بیاید.
تحلیل‌های اقتصاددانان نشان می‌دهد همانطور که ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس در سال گذشته به شدت تلاش می‌کرد تا حمایت نمایندگان را برای به کرسی نشاندن طرح برگزیت به دست آورد، طرح بوریس جانسون می‌تواند در حدود ۱۳۰ میلیارد پوند خسارت به رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس طی ۱۵ سال آینده وارد کند. بررسی فعالیت‌های تجاری تحت نظارت وزارت خزانه داری و بانک مرکزی انگلیس نشان می‎دهد که فعالیت بخش‌های خصوصی در ماه سپتامبر کاهش یافته است، چرا که شرکت‌های تجاری انگلیس برنامه‌های خود را به دلیل عدم قطعیت برگزیت به حالت تعلیق درآورده‎اند. آخرین آمار رسمی بازار کار در انگلیس نشان می‌دهد که استخدام مشاغل در ۳ ماه منتهی به پایان ماه آگوست ۵۶ هزار مورد کاهش داشته که بیشترین میزان طی ۴ سال اخیر به شمار می‌آید.
سایر اخبار این روزنامه
یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با «همدلی» احتمالا نورچشمی‌ها برای انتخابات نقشه بکشند کنترل قیمت دلار در کنار واردات ایمن‌آبادی: خواب ‌‌اصول‌گرایان برای مجلس یازدهم تعبیر نمی‌شود «همدلی» سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل نرخ ارز را ارزیابی کرد تازیانه دلار بر تن تولید سید‌جواد میری در گفت‌وگو با همدلی اسطوره‌سازی در جامعه ایرانی را تبیین کرد: اسطوره‌‌ها شکل‌دهنده مجموعه‌ای از عواطف ملت‌ها همدلی تاثیر منفی نورچشمی‌‌‌ها را بر روند کنش‌‌‌های سیاسی و اجتماعی بررسی کرد بلای نوکیسه‌‌‌های سیاسی همدلی به بهانه حوادث ورزشگاه یادگار امام تبریز پیامد تلخ برخی رفتارهای ساختارشکنانه را بررسی کرد جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما «آشنا» و توییت‌هایش گزارشی از تلاطم اقتصادی یک تصمیم در انگلستان؛ ثروتمندان با آمدن برگزیت، لندن را ترک می‌کنند جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما مسیر‌های‌دشوار تهران در پیوستن به شانگهای بغداد و بیروت، اصلاح مقدم بر تغییر