مسیر‌های‌دشوار تهران در پیوستن به شانگهای

دکتر پوریا غرایاق زندی ‪-‬ در شرایطی که سازمان شانگهای شاهد نشست اعضای خود به فاصله یک ماه ابتدا در ایروان و هم اینک در تاشکند بوده، ما شاهد آمادگی ایران برای عضویت در اعضای اصلی در سازمان منطقه‌ای هستیم. در حقیقت ارتقای نقش ایران در این پیمان از عضو ناظر به عضو اصلی و ثابت تا میزان قابل توجهی می‌تواند ایران را شریکی مطمئن برای مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های عضو منطقه کند. البته صرف ظرفیت‌های اقتصادی ایران دلیلی برای عضویت آن در این پیمان منطقه‌ای نیست. در کنار ظرفیت‌های اقتصادی، ایران واجد موقعیتی راهبردی ممتازی برای پیوند زدن شرق آسیا به آسیای میانه و اروپا است که لااقل نمی‌تواند از سوی دو عضو اصلی پیمان یعنی چین و روسیه به دور بماند. همین ویژگی‌ها سبب حمایت چین و روسیه بابت عضویت ایران به این پیمان شده است.
با همه آماده بودن شرایط ذهنی و ادراکی عضویت ایران به پیمان شانگهای، به نظر می‌رسد که همچنان در‌های این سازمان به روی ایران بسته خواهد ماند و به عبارتی تهران در پیوستن به اعضای اصلی این سازمان مسیر‌های دشواری پیش رو دارد. در این ارتباط، تنش‌های موجود بر سیاست خارجی کشور آن هم تحت شرایط و معادلات منطقه‌ای و از سوی دیگری برقراری رژیم‌های تحریم عامل اصلی و کلیدی برای عدم الحاق و عضویت ایران به این سازمان منطقه‌ای است، هر چند که رفتارهای دوگانه و پاندولی روسیه و حتی چین کمک می‌کنند که موانعی برای عضویت ایران در سازمان شانگهای ایجاد شود. واقعیت آن است که نظمی جدید ضد ایرانی از سوی جریان‌های عربی- عبری خواهان وارد کردن فشار حداکثری بر ایران شده است. همزمان با این فشار حداکثری، تحریمات ثانوی آمریکا همه شرکت‌ها در سراسر جهان برای تجارت و معامله با ایران منع کرده است. محققاً تلاش‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا به همراه فشار‌های حداکثری جریان‌های عربی- عبری حتی می‌تواند روسیه و چین را به عنوان دو عضو اصلی پیمان شانگهای تحت تاثیر قرار دهد. البته تاثیر این جریان‌ها هم اینک بر روسیه خود را نشان داده است. روسیه در شرایط حاضر، فصل جدیدی از همکاری با تل‌آویو را در سوریه آغاز کرده و تمامی مقدمات را برای حضور تل‌آویو در جنوب این کشور فراهم کرده است و به طور تدریجی در حال فاصله گرفتن از ایران است. تحت این شرایط، امید‌های روسیه به ایران بابت تشکیل بلوکی واحد برای همکاری‌های ضدتروریستی، ضدافراطی‌گری و ضدجدایی‌طلبی با محوریت ایران کمکی به عضویت اصلی ایران در پیمان شانگهای و همکاری اقتصادی و امنیتی آن نمی‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با «همدلی» احتمالا نورچشمی‌ها برای انتخابات نقشه بکشند کنترل قیمت دلار در کنار واردات ایمن‌آبادی: خواب ‌‌اصول‌گرایان برای مجلس یازدهم تعبیر نمی‌شود «همدلی» سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل نرخ ارز را ارزیابی کرد تازیانه دلار بر تن تولید سید‌جواد میری در گفت‌وگو با همدلی اسطوره‌سازی در جامعه ایرانی را تبیین کرد: اسطوره‌‌ها شکل‌دهنده مجموعه‌ای از عواطف ملت‌ها همدلی تاثیر منفی نورچشمی‌‌‌ها را بر روند کنش‌‌‌های سیاسی و اجتماعی بررسی کرد بلای نوکیسه‌‌‌های سیاسی همدلی به بهانه حوادث ورزشگاه یادگار امام تبریز پیامد تلخ برخی رفتارهای ساختارشکنانه را بررسی کرد جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما «آشنا» و توییت‌هایش گزارشی از تلاطم اقتصادی یک تصمیم در انگلستان؛ ثروتمندان با آمدن برگزیت، لندن را ترک می‌کنند جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما مسیر‌های‌دشوار تهران در پیوستن به شانگهای بغداد و بیروت، اصلاح مقدم بر تغییر