لطمه وزرای ناهمسو به رئیس جمهور

سيدفاضل موسوي
در گفت‌وگو با «آرمان ملي» مطرح کرد
لطمه وزراي ناهمسو به رئيس جمهور
آرمان ملي: طرح دولت مبني بر افزايش قيمت بنزين و تصويب اين موضوع در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سبب شد تا اعتراضات زيادي در جامعه شکل گيرد و مردم به‌رغم تأکيد مسئولان بر کنترل گراني ديگر کالاها، نگران آينده باشند. به‌طور حتم ريشه اين بي‌اعتمادي به دولت صرفاً به مسأله افزايش قيمت بنزين بازنمي‌گردد و بايد ديد چرا چنين فضايي در کشور ايجاد شده است. عدم توجه به اين بي‌اعتمادي سبب خواهد شد در آينده نيز هر تصميم دولت، با مخالفت‌هاي جدي از سوي افکار عمومي روبه‌رو شود و در چنين وضعيتي دولت ديگر قادر به کنترل شرايط نخواهدبود. «آرمان ملي» در گفت‌وگو با سيدفاضل موسوي به بررسي اين موضوع پرداخته است. اين گفت‌وگوي کوتاه را در ادامه مي‌خوانيد:


اين روزها بي‌اعتمادي به دولت و مجموعه اداره کننده کشور زياد شده و اين بي‌اعتمادي آسيب زيادي به همراه خود دارد. به نظر شما دلايل به وجود آمدن اين بي‌اعتمادي چيست؟
همه مشکلات ما از بي‌برنامگي ناشي مي‌شود. دولت يک برنامه جامع و کامل که با توجه به حوزه اختياراتش براساس قانون اساسي، تدوين شده باشد، بي‌بهره بوده و به همين دليل دچار روزمرگي شده است. قريب به اتفاق تصميمات دولت دوازدهم في‌البداهه و خلق الساعه بوده. گرچه ادعا مي‌شود ساعت‌ها کار تخصصي در پشت اين تصميم‌هاست اما هرکسي که به مجموعه رفتارهاي دولت در کنار هم نگاه کند، متوجه خواهد شد که اين کارها نتيجه نظرات کارشناسي و تحليل نيست. دولت دچار روزمرگي شده اما گوش شنوايي ندارد که ايرادات خود را بفهمد و براي اصلاح آن ايرادات اقدام کند. همين بي‌برنامگي و روزمرگي سبب شده کساني که بدترين عملکرد را در حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي در دولت‌هاي گذشته داشتند، به انتقاد از دولت بپردازند و در قامت يک مدعي ظاهر شوند. اگر دولت برنامه محور عمل مي‌کرد و براي جلب رضايت مردم اهميت قائل بود اين اتفاق نمي‌افتاد.
آيا با توجه به شرايط امروز افزايش قيمت بنزين امري محتوم بود؟
در کجاي دنيا در قرن بيست و يکم قيمت يک کالا که مستقيماً بر معيشت بيش از 90 درصد مردم تأثير مي‌گذارد، يکباره تا اين حد گران مي‌شود؟ هيچ اقتصادداني چنين پيشنهادي به دولت نمي‌دهد. ما قبول داريم که قيمت بنزين بايد کنترل شود و در زمان تصدي‌گري‌هاي دولت‌هاي قبلي نيز بر اين موضوع تأکيد کرده‌‌ايم، اما اين امر بايد قاعده‌مند و پلکاني صورت بگيرد. اينکه 6 سال دست به قيمت حامل‌هاي انرژي نزنيم و يکباره چنين افزايش قيمتي را اعمال کنيم، اصولي نيست. بدتر اين است که بگويند ما به‌‌التفاوت اين قيمت را به حساب مردم واريز مي‌کنيم. آنطور که من حساب کردم پولي که به حساب مردم واريز خواهد شد، تنها درآمدي است که دولت در دو روز به دست مي‌آورد. بياييد به مردم بگوييد وضع کشور به دليل تحريم‌ها خراب است و بايد يکسري رياضت‌ها را تحمل کنيم. دو ماه کار کارشناسي کنيد، حساب مردم را شارژ کنيد و بعد بگوييد گران کرديم که مردم حس نکنند اينگونه به آنها بي‌توجهي شده است. دولت براي واريز 50 هزار تومان به حساب هر نفر، به اندازه 50 ميليون تومان به روان فرد آسيب زده‌است.
راهکاري براي بازگرداندن اعتماد عمومي وجود دارد؟ چگونه مي‌توان اين سرمايه اجتماعي از دست رفته را بازگرداند؟
دولت در شرايط فعلي اساساً به دنبال بازگرداندن اعتماد عمومي نيست و تلاشي براي اين کار نمي‌کند. اگر هم به اين فکر باشد، برنامه‌اي براي اين کار ندارد. اين کار امکان پذير است و هنوز راه اصلاح امور و گفت‌وگو با مردم بسته نشده اما مسأله اينجاست که متأسفانه نياز به بازگرداندن اعتماد عمومي هنوز در مسئولان کشور ما احساس نشده است. اعتماد، ذره ذره و طي ساليان طولاني به دست مي‌آيد اما با تلنگري مي‌تواند فرو بريزد. دولت اساساً ديگر يک مجموعه منسجم و فعال نيست. برخي از وزرا همسو با رئيس‌جمهور نيستند و اين به دولت و آقاي روحاني لطمه زده است. اين کابينه، کابينه نيست و مجموعه‌اي از افراد جدا از هم است که به پيشبرد امور در حد انتظار نمي‌انديشند. بازگرداندن اميد به مردم ممکن است اما اين موضوع نياز به يک اراده جدي در مجموعه دولت دارد و تا زماني که اين اراده جدي شکل نگيرد، بازگرداندن اميد به مردم ممکن نخواهد بود.
اتفاقاتي که طي روزهاي گذشته شاهدش بوديم، بر انتخابات نيز اثرگذار خواهد بود؟
ما از برگزاري انتخابات چه هدفي را دنبال مي‌کنيم؟ اگر قرار است حاصل انتخابات بشود اين مجلس و اين دولت که بهتر است مردم هم اذيت نشوند. زماني که مجلس اصلا خبر ندارد قرار است اتفاقي تا اين اندازه مهم و سرنوشت‌ساز در کشور بيفتد و قيمت يک کالاي اساسي افزايش يابد، اين مجلس چه تفاوتي در امور ايجاد مي‌کند؟ وقتي دولت از سفره‌هاي مردم بي‌خبر است، ديگر چه مي‌توان گفت. کل مجلس را که بررسي کنيم و مطالبات مردم را که در نظر بگيريم، خواهيم ديد که نماينده واقعي مردم چه کساني هستند؟ مطمئناً اين اتفاقات هم بر انتخابات اثر خواهد گذاشت و کار رابراي اصلاح‌طلبان سخت خواهد کرد.