تعطیلی اجباری صرافی‌ها و ایرلاین‌ها

آرمان ملي: مسئولان کشور در طول روزهاي گذشته بدون اينکه زمان خاصي را مشخص کنند، بارها اعلام کرده‌اند که دسترسي به اينترنت جهاني در بستر وب به‌زودي ميسر مي‌شود؛ اما هنوز دقيقا مشخص نيست که «به‌زودي» چه زماني فرا مي‌رسد. اين امر گذشته از اينکه در يک هفته گذشته شهروندان را با مشکلاتي مواجه کرده، مانع بزرگي در برابر بعضي از فعاليت‌هاي اقتصادي به وجود آورده، تا جايي که در روزهاي اخير بسياري از صرافي‌ها و ايرلاين‌ها و آژانس‌هاي فروش بليت هواپيما کرکره خود را پايين کشيده و به تعطيلات اجباري رفته‌اند.
امروزه با گستردگي شبکه جهاني اينترنت شهروندان ايراني نيز بسياري از نيازهاي خود را در بستر شبکه‌هاي نوين ارتباطي تامين مي‌کنند. همچنين بسياري از حرف و مشاغل با تکيه بر اين امکانات فعاليت خود را گسترده کرده يا از اين طريق از سبک معاملات سنتي روي برگردانده و به شيوه‌اي نوين به خريد و فروش کالا و خدمات مي‌پردازند. از سوي ديگر در طول سال‌هاي اخير استارتاپ‌ها نيز جاي خود را در اقتصاد پيدا کرده‌اند و هر روز درصدد توسعه فعاليت خود هستند. اما تصميم شوراي امنيت کشور مبني بر قطع اينترنت در يک هفته اخير فعاليت بسياري از آنها را دچار اختلال کرده است. البته اين شورا به کمک وزارت ارتباطات حق دسترسي شهروندان به اينترنت ملي را محفوظ نگه داشته، اما برخي فعاليت‌هاي اقتصادي به گونه‌اي با خارج در ارتباط است و بدون‌دسترسي به وب در بستر بين‌المللي امکان ادامه فعاليت آنها از بين مي‌رود. آژانس‌هاي فروش بليت هواپيما، ايرلاين‌ها و صرافي‌ها ازجمله اين فعاليت‌ها هستند که بدون دسترسي به اينترنت چاره‌اي جز تعطيلي ندارند. در همين زمينه رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات گردشگري از تعطيلي برخي آژانس‌هاي هواپيمايي در پي قطعي اينترنت خبر داد. حرمت‌ا... رفيعي در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده است: بسياري از اعضاي صنف دفاتر خدمات گردشگري با مشکل بزرگي در خريد بليت سفرهاي خارجي روبه‌رو شده‌اند و بعضا فروش آنها به صفر رسيده است. با توجه به اينکه همه ايرلاين‌ها و هتل‌هاي خارجي که بر بستر وب جهاني،  امکان رزرواسيون بليت و هتل را فراهم کرده‌اند، دسترسي به اين خدمات براي آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي وجود ندارد. او پيشنهاد داد: بايد دولت درگاه خاصي براي صنف آژانس‌هاي مسافرت هوايي ايجاد کند که کاملا کنترل‌شده باشد و امکان استفاده ديگري غير از خريد بليت يا رزرو هتل براي آنها نداشته باشد. رفيعي ادامه داد: از وزراي راه و ارتباطات درخواست کرده‌ايم اين درگاه اختصاصي را براي اعضاي انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي ايجاد کند، اما توجهي به اين درخواست نشده است. ما درخواستي براي باز شدن درگاه شبکه‌هاي اجتماعي نداريم و صرفا براي خريد بليت و هتل درخواست درگاه ارتباطي اختصاصي داشته‌ايم، ولي با همين خواسته هم موافقت نشده است. به سازمان هواپيمايي کشوري هم مراجعه کرده‌ايم اما آنها هم گفته‌اند در حوزه اختيارات ما نيست و براي آژانس‌هاي هوايي کاري نکرده‌اند. البته رضا الفت‌نسب، سخنگوي اتحاديه کسب‌و‌کارهاي اينترنتي، درباره کاهش فروش سايت‌هاي فروش بليت هواپيما در اثر قطعي اينترنت اظهار داشت: در حال حاضر سيستم اين سايت‌ها و اپليکيشن‌ها پايدار است، اما در دو روز نخست قطعي اينترنت دچار مشکل در فروش بليت شده‌اند و قطعا ميزان فروش، ريزش داشته است.
احتمال افزايش جعل اسناد
درباره اثرگذاري قطعي اينترنت بر فعاليت صرافي‌ها و ارتباط آنها با خارج از کشور نيز دبير کل کانون صرافان گفت: در حال حاضر در نبود اينترنت براي برقراري ارتباطات بين‌المللي با مشکلات زيادي مواجه هستيم. شهاب قرباني در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد و در دريافت‌ها هم مشکلاتي وجود دارد، تصريح کرد: ساز‌و‌کار مالي صرافي‌ها که با خارج از کشور انجام مي‌شد با مشکل مواجه شده است. او با تاکيد بر اينکه در نبود اينترنت تمام فعاليت صرافي‌ها متوقف شده است، افزود: نبود ارتباط با صرافي‌هاي خارج از کشور و عدم‌ارسال و دريافت حواله‌ها نمي‌تواند عامل افزايش قيمت ارز باشد؛ اما قطعا باعث افزايش عمق رکود شده است. بدون اينترنت ريسک خطا در فعاليت صرافي‌ها بسيار بالا مي‌رود و اکنون با ريسک جعل اسناد و حواله‌ها و تاييدهاي نابه جا مواجه هستيم.