تصمیم عجیب فدراسیون جهانی کشتی

آفتاب یزد – گروه شبکه: در حالی که قرار بود طی روزهای ۷ و ۸ آذرماه در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران، جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۹ با حضور ۸ تیم برتر جهان برگزار شود، خبر شوکه کننده‌ای در فاصله ۳ روز مانده تا شروع این رقابت‌ها منتشر شد. خبری مبنی بر اینکه مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی در ایران لغو شد! این خبر در سایت فدراسیون جهانی کشتی منتشر شده بود.اتحادیه جهانی دلیل این تصمیم را اتفاقات اخیر تهران عنوان کرده و مدعی شده کشورهای ژاپن و مجارستان اعلام کرده‌اند که از حضور در جام جهانی تهران خودداری خواهند کرد.
> واکنش فدراسیون
در همین رابطه حسن رنگرز سخنگوی فدراسیون کشتی، با بیان اینکه فدراسیون کشتی خود را مکلف به پاسخگویی به رسانه‌ها در هر شرایطی می‌داند، درباره لغو میزبانی ایران از جام جهانی کشتی فرنگی و اینکه آیا برنامه‌های تیم ملی تغییر می‌کند یا خیر، گفت: «به دنبال جلسه کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی در استانبول، اتحادیه جهانی ایمیلی به فدراسیون کشتی ارسال و این مسابقات را تعلیق کرد. فدراسیون کشتی بلافاصله مذاکرات با نهادهای داخلی و اتحادیه جهانی را آغاز کرد. امیدواریم شاهد برگزاری این رقابت‌ها در تهران باشیم. تمامی استانداردهای مد نظر اتحادیه جهانی و تجهیز و استانداردسازی سالن ۱۲ هزار نفری آزادی و تامین جوایز دلاری تیم‌های برتر انجام و آماده‌ایم به بهترین شکل این مسابقات را انجام دهیم اما تعلیق این مسابقات خارج از اراده فدراسیون است و در تلاشیم پایان هفته میزبان این مسابقات باشیم. اگر این اتفاق رخ نداد تلاش می‌کنیم در اولین فرصت ممکن میزبان این مسابقات باشیم.امیدوارم با ارائه مستندات باعث تغییر در تصمیم اتحادیه جهانی شویم.» به گزارش انتخاب، رنگرز در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون کشتی نماینده‌ای برای دفاع از میزبانی ایران به جلسه کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی به استانبول اعزام کرده یا خیر، گفت: «هیچ برنامه‌ای تا جلسه روز یکشنبه درباره لغو مسابقات طرح نشده بود و تنها تیم مجارستان 10روز پیش کناره‌گیری و تیم چین جایگزین شد. دو روز قبل تیم ژاپن عذرخواهی خود
را بصورت مکتوب اعلام کردند. تیم کوبا نیز به ایران اعزام شده و تورلیخانوف نماینده اتحادیه جهانی هم برنامه پروازی خود را به همراه ۲ مدرس اتحادیه جهانی اعلام کردند. بنابراین هیچ بحثی برای لغو مسابقات مطرح نبوده است.فدراسیون کشتی خود را موظف به پیگیری مجدانه برای گرفتن میزبانی این رقابت‌ها انجام خواهد داد و این موضوع آغاز شده است.» سخنگوی فدراسیون کشتی در ادامه درباره سطح کیفی رقابت‌های جام جهانی با بیان اینکه جام جهانی کشتی یک رویداد درجه ۲ است، گفت:« ما متقاضی میزبانی جام جهانی نبودیم و از دوره‌های قبل به دوش فدراسیون بود و ما علی‌رغم میلمان سعی در میزبانی این رقابت‌ها داشتیم چرا که در برهه کنونی نیز مطابق با برنامه‌های فنی ما نبود. اگر این رقابت‌ها


در تهران نبود ما تیمی جوان انتخاب می‌کردیم اما بحث میزبانی باعث شد تیمی با تجربه و جوان را آماده مسابقات کنیم.» وی درباره اینکه شنیده می‌شود فدراسیون کشتی حدود یک ماه پیش به رئیس اتحادیه جهانی کشتی ایمیل زده و عنوان کرده تهران شرایط لازم برای میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی را ندارد، گفت: «قویا این موضوع را رد می‌کنم کما اینکه اگر موضوعی بوده در روزهای اخیر با آن مواجه شدیم. ابتدا قرار بوده رقابت‌ها در ماهشهر برگزار شود و علی رغم احترامی که به مردم خوزستان قائلیم اتحادیه جهانی برگزاری این رقابت‌ها در جایی به غیر از تهران را قویا رد کرد و ما نیز مبالغ میزبانی خوزستان را به آنها عودت دادیم. چطور می‌شود وقتی یک ماه پیش خبر خاصی در کشور نبوده ما به اتحادیه جهانی این ایمیل را زده باشیم؟»
> از این تصمیم خنده‌دار شگفت زده شدیم
مدیر کل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی نیز در این باره گفت: «لغو شدن مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی بیشتر شبیه یک توطئه علیه ورزش کشور است.» سید محمد شروین اسبقیان گفت:« در سال‌های گذشته و امسال رویدادهای بین‌المللی ورزشی مهمی را در اوج امنیت و اقتدار و بدون کوچکترین مشکلی برگزار کردیم.» مدیر کل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی ادامه داد: «نماینده فدراسیون جهانی کشتی دو روز است که مهمان فدراسیون کشتی ایران است و تمامی موارد امنیتی و سایر امور مربوط به برگزاری مسابقات را تایید کرده است. همه پیش‌بینی‌ها انجام شده و حتی دوربین‌های صدا و سیما در محل مستقر شده است. در چنین شرایطی از تصمیم خنده‌دار فدراسیون جهانی شوکه شدیم.» وی افزود: «البته به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر شبیه یک توطئه علیه کشور و نظام است و جنبه ورزشی ندارد. رئیس فدراسیون کشتی پیگیر این موضوع است و شخص وزیر ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ضمن انجام پیگیری‌ها اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده‌اند.» اسبقیان گفت: «امسال مسابقات دوچرخه سواری تور آذربایجان را در نقطه صفر مرزی در اوج امنیت و اقتدار برگزار کردیم. مسابقات کبدی جوانان جهان در کیش برگزار شد و هم اکنون جام جهانی شمشیربازی را در تهران داریم. برگزاری این همه رویداد بین‌المللی بدون کوچکترین مشکلی کاملا نشان می‌دهد که به تعویق انداختن مسابقات جام جهانی کشتی در ایران هیچ توجیه منطقی ندارد.»
این موضوع واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت.