بی‌دقتی در پرداخت کمک معیشتی

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: پس از اتمام دور اول کمک معیشتی، شواهدی مبنی بر «اشتباه در واریز» موجود است به گونه‌ای که علاوه بر عدم شمولیت افراد کم درآمد، برخی از خانوارها بیشتر یا کمتر از رقم مقرر، یارانه گرفته‌اند. در عین حال هنوز ملاک دولت برای شاخص‌های دهک‌بندی و حذف خانوار‌ها از صف دریافت کمک معیشتی دقیق مشخص نشده، هر چند که سخنگوی ستاد حمایت معیشتی اعلام کرده شاخص‌های دهک‌بندی و معیار‌های حذف خانوار‌ها از صف دریافت حمایت معیشتی امروز (سه شنبه) اعلام خواهد شد.
پس از اتمام دور اول کمک معیشتی دولت برای جبران افزایش نرخ بنزین در شامگاه شنبه، انتقادات و اعتراضات به عدم واریز از سوی مردمی که خود را محق دریافت این حمایت می‌دانستند آغاز شد.در جریان واریز کمک‌های حمایتی دولت برای جبران آسیب ناشی از افزایش قیمت بنزین و برگشت یارانه این بخش به مردم، قرار شد تا ۶۰میلیون نفر در قالب حدود ۱8میلیون خانوارمشمول این طرح شوند.
بعد از اتمام مرحله سوم واریز طرح کمک معیشتی کاربران بسیاری در تماس با رسانه‌ها یا نوشتن کامنت برای خبرهای مربوط به کمک معیشتی اعلام کردند که اگرچه جزو سه دهک پردرآمد جامعه نیستند، اما موفق به دریافت کمک معیشتی دولت نیز نشده‌اند.
> بی دقتی در پرداخت کمک معیشتی


در این بین علاوه بر عدم واریز کمک معیشتی به افراد کم درآمد، نکته جالب توجه دیگر، عدم واریز دقیق مبلغ مورد نظر بود؛ مطابق با اعلام دولت قرار بود برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳هزار تومان، سه نفره ۱۳۸هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵هزار تومان واریز شود، با این حال برخی از پیام‌ها و تماس‌های مردمی از کم و زیاد بودن مبلغ واریزی حکایت دارد.
به عنوان مثال برای یک خانوار چهار نفره (شامل زن و شوهر و دو کودک) که باید مبلغ «۱۷۲هزار تومان» واریز می‌شد اما «۱۳۸هزار تومان» یعنی به اندازه یک خانوار سه نفره واریز شده است.حتی تعدادی نیز اعلام می‌کردند که مبلغ واریزی دولت بیشتر از بعد خانوارشان است.
در صورتیکه پرداختی به تعداد اعلام شده ۶۰میلیونی نیز از سوی دستگاه‌های مربوطه شفاف نشده است و بعد از واریز سه مرحله اول مشخص شد که برخی خانوارهایی که گفته شده بود جزو گروه‌های هدف هستند،دریافتی نداشتند، از جمله زنان سرپرست خانوار، معلمان و بازنشستگان.
پیگیری مهر از سازمان برنامه و بودجه نیز حکایت از این دارد که به احتمال زیاد معترضین به عدم دریافت، همان ۲۴میلیون نفری هستند که از ابتدا قرار نبود این مبلغ را دریافت کنند.گفته می‌شود اطلاعاتی که مبنای آزمون وسع برای شناسایی مشمولین بوده است، مربوط به خانواده‌هایی است که یارانه‌بگیر هستند. این خانواده‌ها حدود 76میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین حدود 76میلیون ایرانی مبنای تصمیم دولت در خصوص دریافت طرح حمایت معیشتی بوده‌اند که ممکن است به دلیل تغییرات ساختار خانواده همچون موالید جدید، یا انصراف‌ از دریافت یارانه از دریافت بسته‌های معیشتی جا مانده باشند.
در همین راستا ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به ایسنا می‌گوید: در استان ما، تبریز برای یک عده از بازنشستگان و کارگران حداقل بگیر کمک معیشتی واریز شده است ولی درصدش زیاد نیست چون تعداد کسانی که به ما مراجعه و پرس و جو می‌کنند از تعداد کسانی که اعلام می‌کنند کمک معیشتی به حسابشان واریز شده بیشتر است.
> اعلام دقیق ملاک شناسایی گروه‌های هدف
وی افزود: با وجود اینکه اعلام می‌شود ۶۰میلیون نفر این کمک معیشتی را دریافت کردند ولی واریزها در برخی بخش‌ها به طور محدود بوده به نحوی که در مجموعه ما برای یک قسمت این مبلغ واریز شده و برای بخش دیگر واریزی انجام نشده و بیشتر افراد دنبال این هستند که به چه طریق می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خاطرنشان کرد: دولت باید در این طرح شفاف‌سازی کند و اگر برنامه ریزی دقیقی دارد و می‌خواهد پول حاصل از اصلاح قیمت بنزین را به حسابها واریز کند به طور مشخص و دقیق ملاک شناسایی گروههای هدف و واریز کمک معیشتی را اعلام کند.
وی افزود: اینکه تنها به آمار بسنده کنیم و بگوییم در سه مرحله ۶۰ میلیون نفر از کمک معیشتی برخوردار شدند درست نیست چون موجب بی‌اعتمادی می‌شود.
چمنی درباره ثبت کد ملی از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* نیز گفت: متاسفانه کد دستوری که اعلام شده همچنان اختلال دارد و فعلا جواب نمی‌دهد و کارگران به ما مراجعه می‌کنند که چطور باید
ثبت‌نام کنند.
> کارگران از سبد حمایتی سال ۹۷ هم جا ماندند
علی اصلانی دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز نیز از واریز کمک معیشتی به تعداد محدودی از کارگران در این استان خبر داد و گفت: طبق اعلام ستاد هدفمندی یارانه‌ها بیش از ۶۰ درصد در استان البرز کمک معیشتی گرفتند که شامل عموم مردم، کارمندان و بازنشستگان بوده ولی در خصوص جامعه کارگری طبق بررسی‌هایی که صورت دادیم بخش اعظمی از جامعه کارگری از کمک معیشتی جامانده‌اند به نحوی که ۱۰ تا ۱۵درصد هم این مبلغ را نگرفته‌اند.
وی گفت: قرار بود کمک معیشتی به کارگران و بازنشستگان هم پرداخت شود و سخنگوی دولت و وزارت کار هم اعلام کرده بودند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و طی تماسهایی که با برخی شوراهای اسلامی کار داشتیم این واریزی‌ها درصد بسیار کمی بوده است.
به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار وقتی اعلام می‌شود که از ۸۰میلیون نفر ۶۰میلیون نفر مشمول دریافت کمک معیشتی شده‌اند نشان می‌دهد که معیشت برخی خانوارها به سختی می‌گذرد و قدرت خرید به شدت تنزل کرده است.
اصلانی گفت: متاسفانه کارگران در سبد حمایتی سال۹۷ هم که طی دو مرحله داده شد جایی نداشتند و از دریافت بسته حمایتی دولت محروم ماندند. درست است که ۱۳میلیون نفر بیمه اجباری تامین اجتماعی هستند ولی کارگران بسیاری از صنوف و کارگاه‌های زیر ده نفر هستند که فاقد بیمه‌اند و شناسایی آنها سخت است در حالی که در اولویت دریافت کمک معیشتی هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کد دستوری #۶۳۶۹* همچنان دارای اختلال است یا خیر؟ گفت: هر چه کد دستوری را وارد کردیم نتوانستیم ثبت کنیم و همچنان دارای اشکال و اختلال است.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین نیز گفت: با بررسی‌هایی که در چند روز گذشته داشتیم در بخش رانندگان و کارگران بخش حمل و نقل و خدمات برای یک عده این واریزی انجام شده است ولی عده دیگری هنوز موفق به دریافت کمک معیشتی نشده‌اند و امیدوار بتوانند از طریق کد دستوری اعلام شده خود را ثبت‌نام کنند.
وی گفت: در چنین طرح‌هایی باید به طور شفاف اعلام شود قرار است به چه کسانی و گروه‌هایی واریز شود تا مردم دچار سردرگمی نشوند؛ اگر دولت می‌خواهد برای یک عده محدود و خاصی این مبلغ را واریز کند اعلام همگانی نکند تا در مردم ایجاد مطالبه شود چون آمار و ارقام و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این مبلغ به حساب افرادی واریز نشده است. حتی کسانی که در سالهای گذشته از خانواده جدا شده‌اند هم این واریزی را دریافت نکرده‌اند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز درباره واریز کمک معیشتی به کارگران گفت: طی سه روز گذشته با پیگیری‌ها و تماسهایی که صورت گرفته متوجه شدیم برای خیلی از کارگران این مبلغ واریز نشده و عده کمی از بازنشستگان حداقل بگیر و کارگران خدماتی شاغل در ادارات این مبلغ را دریافت کرده‌اند.
وی گفت: کارگران صنوف و کارگران ساختمانی هم کمک معیشتی را نگرفته‌اند و می‌توان به جرات گفت از جامعه آماری ۸۰درصدی ما ۲۰درصد اعلام کردند که به حسابشان ورایز نشده است.
> کد #۶۳۶۹* با همراه اول مشکل
و با ایرانسل قابل اجراست
ابوی ادامه داد: متاسفانه در بحث پرداخت کمک معیشتی به شهرها و استانها نیز مشاهده می‌شود که برخی استانها که از تمکن مالی کمی هم برخوردار نیستند درصد بالایی پرداخت شده در حالی که استانهای محروم که دارای کارگران حداقل بگیرند به ندرت واریز شده است.
این مقام مسئول کارگری درباره کد دستوری #۶۳۶۹* هم گفت: هرچه تلاش کردیم از طریق همراه اول نتوانستیم کد دستوری را وارد کنیم ولی با ایرانسل بسیاری از کارگران توانستند ثبت‌نام کنند.
تناقض در پرداختی‌ها طی سه روز گذشته در حالی صورت گرفته است که حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی خانوارهای مشمول حمایت معیشتی اعلام کرد که «در سیستمی که طراحی شده اشتباه وجود ندارد، چون اطلاعات مربوط به کد ملی افراد در آن سیستم ثبت شده و البته ممکن است برخی دستگاه‌های اجرایی اطلاعات افراد را به موقع ثبت نکرده باشند، اما کار آزمون وسع یا توانایی در سامانه جامع رفاه ایرانیان برای هر کد ملی با دو هزار بار تکرار بررسی می‌شود.»
> نوبخت: 17 میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار
کمک معیشتی گرفتند
این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بر اساس آمارها، ۱۷میلیون و ۷۰۰هزار خانوار کمک معیشتی دریافت کردند.
محمدباقر نوبخت اظهار داشت: اولین مرحله پرداخت حمایت معیشتی به ۱۷میلیون و ۷۰۰هزار خانوار پرداخت شده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در این مرحله، بیش از ۲۴۲۰میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوارها پرداخت شده است.
> نبود محدودیت زمانی برای درخواست
بررسی دریافت کمک معیشتی
در عین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نبود محدودیت زمانی برای ارائه درخواست بررسی شرایط دریافت سبد حمایت معیشتی خبر داد.
شریعتمداری در حاشیه جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در صورت احراز استحقاق متقاضی، مبالغ سبد حمایتی از اول اجرای طرح به صورت کامل به حساب افراد واریز می‌شود.
وی در خصوص چگونگی درخواست بررسی شرایط مالی افرادی که تاکنون سبد حمایت معیشتی دریافت نکرده اند، افزود: هیچ محدودیت زمانی برای درخواست از طریق کد دستوری اعلام شده وجود ندارد، لذا کسانی که این مبلغ حمایتی به حساب آن‌ها واریز نشده است، می‌توانند بدون محدودیت زمانی و با سهولت با سامانه مورد نظر تماس بگیرند.
وی ادامه داد: پس از اعلام درخواست از طریق این سامانه و دریافت کد رهگیری، متقاضیان پس از ۴۸ ساعت با ورود به سامانه حمایتی و از طریق کد رهگیری، فرمی را تکمیل و تقاضای رسیدگی به وضعیت مالی خود را ارائه می‌کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در صورت احراز استحقاق متقاضی مبالغ سبد حمایتی از اول اجرای طرح به صورت کامل به حساب افراد واریز می‌شود و همچنین در صورت رد درخواست‌ها دلیل آن به متقاضیان اعلام می‌شود.
شریعتمداری با اشاره به تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اختصاص سبد حمایتی به ۶۰میلیون نفر در پی افزایش قیمت بنزین، گفت: این مبالغ علاوه بر پرداخت یارانه ۴۵هزار تومانی است.
وی افزود: حدود ۱۵میلیون نفر از یارانه بگیران در شرایط حاضر از مبلغ مربوط به سبد حمایت معیشتی استفاده نکردند، لذا براساس تصمیمات ستاد اقتصادی دولت، کد دستوری برای تقاضای بررسی شرایط این افراد معین شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان فناوری اطلاعات سرویسی را در قالب یک سامانه در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داده است تا از طریق همین کد دستوری تقاضا‌ها را بررسی کنند گرچه در شروع کار با اختلالات فنی مواجه شد، اما مشکلات فنی رفع و تقریباً مطلوبی در ارائه خدمات به وجود آمد.
شریعتمداری از همکاری سه شرکت ارائه‌کننده خدمات با سازمان فناوری اطلاعات در راه‌اندازی و بکارگیری سامانه مورد نظر اشاره کرد و افزود: در ابتدای کار یکی از این شرکت‌ها با اختلالات فنی مواجه شده بود که اکنون این اختلال از سوی سازمان فناوری اطلاعات رفع شده و متقاضیان می‌توانند با سهولت و بدون هیچ عجله‌ای نسبت به ثبت درخواست از طریق کد دستوری اعلام شده اقدام کنند.
> کنار گذاشته شدن 16 میلیون یارانه بگیر
از صف دریافت حمایت معیشتی
نکته جالب توجه این که هرچند فرآیند حذف یارانه بگیران که بر اساس مصوبه هیئت دولت بایستی در سال جاری انجام می‌شد نیمه کاره مانده و در ماههای شهریور و مهر تنها یک میلیون نفر از صف یارانه بگیران کنار رفتند، اما حالا مشخص شده حدود 16میلیون نفر از یارانه بگیران از صف در یافت حمایت معیشتی کنار گذاشته‌اند.
سخنگوی ستاد حمایت معیشتی در خصوص اختلاف حدود 16میلیون نفری میان یارانه‌بگیران و مشمولان دریافت بسته حمایت معیشتی که بسته خود را دریافت کرده‌اند توضیح داد: کسانی که یارانه‌بگیر بودند و در لیست سه دهک بالای درآمدی قرار نداشتند، در لیست مشمولان طرح حمایت معیشتی قرار گرفته‌اند که حدود 60میلیون نفر برآورد شده‌اند. بنابراین 25میلیون نفر از ایرانیان مشمول طرح حمایت معیشتی نمی‌شوند.
وی در خصوص جزئیات واریز کمک معیشتی دولت بیان کرد: همانطور که محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور نیز اعلام کرده است، حمایت معیشتی دولت برای ۱۸ میلیون خانوار معادل ۶۰میلیون نفر پرداخت شده است.
حسین میرزائی درباره خانوار‌هایی که خود را مشمول دریافت حمایت معیشتی می‌دانند و از کمک دولت بهره‌مند نشده اند، گفت: خانوار‌هایی که تاکنون حمایت معیشتی دولت را دریافت نکرده‌اند، اعم از یارانه بگیران، جاماندگان، انصراف دهندگان یارانه نقدی، یا حتی گروه‌هایی که به دلیل وسع مالی یارانه نقدی آن‌ها حذف شده است، از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* می‌توانند اعلام نیاز کنند.
> موبایل‌ها به نام سرپرست خانوار باشد
وی با تاکید بر اینکه شماره موبایل سرپرستان خانوار برای اعلام نیاز حمایت معیشتی حتما باید به نام شخص سرپرست خانوار باشد و از شماره موبایل شخص دیگری نمی‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند، گفت: برای احراز هویت قطعا شماره ملی ارسالی از کد دستوری اعلام شده باید با شماره تلفن سرپرست خانوار تطبیق داده شود. در صورتی اعتراض مورد پذیرش قرار می‌گیرد که کد ملی با شماره موبایل سرپرست خانوار مطابقت داشته باشد.
سخنگوی ستاد شناسایی خانوار‌های مشمول حمایت معیشتی در خصوص اینکه ممکن است برخی سرپرستان خانوار در مناطق دورافتاده دارای تلفن همراه نباشند، گفت: بر اساس آمار‌ها تعداد سیم‌کارت‌های فعال بیش از جمعیت کشور است و قطعا هر فردی، تلفن همراه دارد.
> اعلام شاخص‌های دهک‌بندی
و معیار‌های حذف خانوار‌ها
میرزایی در توضیح شاخص‌های دهک‌بندی و حذف خانوار‌ها از صف دریافت کمک معیشتی اظهار کرد: شاخص‌های دهک‌بندی و معیار‌های حذف خانوار‌ها از صف دریافت حمایت معیشتی امروز (روز سه‌شنبه) اعلام خواهد شد.
در عین حال اعلام سخنگوی ستاد شناسایی حمایت معیشتی حدود ۴۳درصد از تهرانی‌های یارانه بگیر مشمول دریافت حمایت معیشتی نشده‌اند.
حسین میرزایی گفته است: بر اساس آمارها سیستان و بلوچستان با ۸۲.۱درصد خانوارهای یارانه بگیر، خراسان شمالی با ۷۹.۲درصد، خراسان جنوبی با ۷۸.۴درصد، گلستان با ۷۸درصد و لرستان با ۷۷.۷درصد بیشترین سهم از دریافت حمایت معیشتی در بین یارانه بگیران را داشته‌اند.
وی افزود، این درحالی است که استان تهران، با ۵۷.۲درصد، البرز با ۶۳.۶درصد، یزد با ۶۴.۹درصد، اصفهان با ۶۵.۹درصد و بوشهر با ۶۶.۸درصد از یارانه بگیران یارانه معیشتی جدید را دریافت کرده‌اند.
در عین حال گفته می‌شود طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته مقرر است ظرف سی روز کاری درخواست‌های ثبت شده مورد رسیدگی قرار گیرد و افراد در آزمون وسع، برای استحقاق دریافت یا عدم‌دریافت این اعتبار مورد سنجش قرار گیرند. به این ترتیب اگر فردی واجد شرایط دریافت این اعتبار شناخته شود، در ماه آینده اعتبار دو ماه را یکجا دریافت می‌کند.
> مشکلات تعویض نام سیم کارتها
اما یکی از مشکلات این طرح آن است که تلفن همراه برخی از سرپرستان خانوار به نام خودشان نیست وهمین امر باعث شده از افراد به خاطر نداشتن سیم‌کارت تلفن همراه به نام خودشان موفق به ثبت‌نام بسته حمایتی دولت نشوند. گزارش‌ها حاکی است که این افراد برای تعویض نام سیم کارت به دفاتر خدمات مشترک یا پیشخوانهای دولت مراجعه کنند اما به دلیل حجم بالای مراجعان عملا سرویس دهی به آنها صورت نمی‌گیرد.
سه روز پس از فعالیت سامانه پیامکی " ستاره - ۶۳۶۹ - مربع "، برخی از ارسال‌کنندگان کد ملی، پیامی را از سامانه پیامکی دریافت کردند که به آنها اعلام کرد؛ سیم کارت تلفن همراهی که کد ملی را با آن ارسال کردند متعلق به آنها نیست. این پیام به معنی ناموفق بودن ثبت‌نام در پیامکی بود که سبب نگرانی بخشی از یارانه بگیران شده است.
در برخی استانها از جمله استان مازندران تمهیداتی در این خصوص صورت گرفته است. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از افرادی که به خاطر نداشتن سیم کارت تلفن همراه به نام خودشان موفق به ثبت‌نام بسته حمایتی دولت نشده‌اند، خواست تا این کار را در سامانه جدیدی که از امروز پنجم آذر فعال می‌شود، انجام دهند.
روابط عمومی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان مازندران به نقل از کامران اصغری مدیرکل این مجموعه اعلام کرد: سامانه حمایت برای ثبت‌نام جاماندگان پیامکی به آدرس (hemayat.mcls.gov.ir) از روز سه شنبه پنجم آذر ماه باز می‌شود. وی افزود: در این سامانه ثبت درخواست با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری یا شماره حساب یارانه انجام خواهد شد و نتایج پس از ۲۰ روز تا پیش از واریز مرحله دوم بسته حمایتی از طریق پیامک به درخواست‌کنندگان اعلام خواهد شد. اصغری گفت: افراد مشمول در دوره بعدی ( اول دی ماه ) بسته حمایتی دو ماهه را یکجا دریافت خواهند کرد. مدیرکل تعاون مازندران همچنین با اعلام این که پیش از این از سوم آذر ماه ثبت تقاضای حمایت معیشتی با شماره‌گیری کد
" #۶۳۶۹* " شروع شد، گفت که این کار در چهار مرحله مختلف انجام می‌شود. وی توضیح داد: تمام سرپرستان خانوارها که در آخرین پرداخت مشمول سبد حمایتی نشده‌اند، ولی خود را واجد شرایط می‌دانند و سیم کارت تلفن همراه به نام خودشان است، ابتدا باید شماره ملی خود را به کد دستوری #۶۳۶۹* ارسال کنند و در مدت ۲۴ ساعت برای آنها کد رهگیری ارسال می‌شود. اصغری گفت: این افراد از پنجم آذر ماه با مراجعه به سامانه حمایت با کد رهگیری یا شماره حساب درخواست خود را به صورت مکتوب ارایه خواهند داد.
مدیرکل تعاون مازندران در مورد اعتراض سرپرستان خانوارهایی که از یارانه حذف شدند نیز گفت: سرپرستان این خانوارها در سال جاری می‌توانند با مراجعه به سامانه yaraneh۱۰ درخواست خود را پیگیری کنند.
اصغری درباره انجام فرآیند رسیدگی به صورت غیرحضوری، اظهار کرد: با توجه به اینکه تدابیر لازم برای بررسی غیرحضوری درخواست متقاضیان درنظر گرفته شده است، نیاز به هیچ‌گونه مراجعه حضوری به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها و زیرمجموعه‌های آن نظیر سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بهزیستی، صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و سایر نهادها مانند استانداری، فرمانداری، بخشداری و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیست.