میزان مصرف بنزین هم مثل قبل شد

روز گذشته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره اثر اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در میزان مصرف گفت: «پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور 94 میلیون لیتر بو
ده در صورتی که طی دو روزگذشته این مصرف افزایش داشته و به 105 میلیون لیتر در روز رسیده است.» این نشان می‌دهد که گویا پیش بینی‌های مسئولان در مورد تاثیر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی کردن آن نادرست از آب درآمده است
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: روز گذشته روزنامه آفتاب یزد گزارشی تحت عنوان «بازگشت ترافیک» منتشر کرد که در آن تاکید شده بود طی افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن نه‌تنها ترافیک کاهش نیافته است بلکه صف‌های پمپ بنزین نیز با تراکم خودرو رو به رو بوده است. در این گزارش آمده بود «بعد از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن برخی بر این اعتقاد بودند که ترافیک در سطح کلانشهرهایی همچون تهران کاهش پیدا خواهد کرد و استفاده از بنزین نیز تا حد زیادی به صرفه خواهد شد. برخی معتقد بودند این کار از استفاده بی مورد خودروها و دور دور کردن در خیابان‌ها جلوگیری خواهد کرد اما با گذشت نزدیک به یک هفته از افزایش قیمت بنزین نه تنها از ترافیک‌های سطح شهر کاسته نشده بلکه در برخی ساعت‌های شب، مثل گذشته شاهد ترافیک سنگین در برخی معابر شهر تهران هستیم. صف‌های مربوط به پمپ بنزین هم نه تنها کوتاه نشده، بلکه بلندتر از گذشته است و نشان می‌دهد که افراد مشتاق‌تر از پیش برای بنزین اقدام می‌کنند. در واقع مشاهدات عینی نشان می‌دهد پیش بینی‌های برخی مسئولین و کارشناسان در رابطه با افزایش قیمت بنزین گویا چندان درست نبوده است.» در قسمت دیگری از گزارش نیز بر این موضوع تاکید شده بود «تا پیش از این هم صف‌های پمپ بنزین‌ها طولانی بود. هر اتفاقی هم که رخ می‌داد به افزایش این صف‌ها کمک می‌کرد، هنوز زلزله شهر تهران در سال 96 را به یاد داریم که سبب شد تا صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها طولانی‌تر شود و این موضوع چند هفته‌ای به طول انجامید. شنیده‌ها حاکی از آن است که دلیل اصلی اطلاع‌‌رسانی ناگهانی برای افزایش قیمت بنزین هم همین موضوع بود تا از هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها جلوگیری شود، پیش بینی می‌شد بعد از افزایش قیمت بنزین، صف‌های پمپ بنزین‌ها تا حد زیادی کوتاه شود اما شواهد عینی خبر از موضوع دیگری می‌دهد. با گذشت نزدیک به یک‌هفته از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین باز هم شاهدیم که این صف‌ها طولانی هستند و این یعنی گویا حتی افزایش قیمت بنزین هم تاثیری بر مصرف بنزین در کلانشهر‌ها ندارد. اما برخی همچنان بر این اعتقادند که با رویکرد جدید در حوزه بنزین تا حد زیادی از سوء مصرف بنزین جلوگیری شده است. البته شلوغی پمپ‌های بنزین به دلیل عدم اطلاع مردم در چگونگی ذخیره سهمیه‌ها نیز می‌باشد و یا معطلی استفاده از کارت سوخت شخصی هم بی‌تاثیر نیست.» با این حال روز گذشته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بر این موضوع صحه گذاشت و درباره اثر اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در میزان مصرف گفت: «پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور 94 میلیون لیتر بوده در صورتی که طی دو روزگذشته این مصرف افزایش داشته و به 105 میلیون لیتر در روز رسیده است.»
>بعد از گرانی، مصرف بنزین


۱۱درصد افزایش یافت
سردار سیدکمال‌هادیانفر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن می‌تواند در کاهش تصادفات موثر باشد یا خیر؟ گفت: «براساس گزارش‌های دریافتی هنوز کاهش مصرف سوخت با اجرای این طرح در کشور محقق نشده، پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور 94 میلیون لیتر بوده است در صورتی که طی دو روز گذشته این مصرف افزایش داشته و به 105 میلیون لیتر در روز رسیده است.» او تاکید کرد: «براساس مطالعات و گزارشات، در برهه‌های پیشین، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن تقریبا معادل 3 درصد در کاهش تصادفات اثربخش بوده و این 3 درصد عددی حدود 551 نفر می‌باشد و این اثربخشی محدود به یک دوره زمانی یک ساله بوده و بعد از یک سال اثربخشی آن کمتر می‌شود، در واقع باید بگویم اثربخشی اجرای این طرح در کاهش تصادفات خیلی زیاد نیست و حدود 2 الی 3 درصد است.»
این در حالی است که یکی از دلایل موافقان برای بالابردن قیمت‌ بنزین این بود که میزان مصرف بنزین در چندسال اخیر و به خصوص پس از حذف سهمیه‌بندی و کارت سوخت، سیر صعودی طی می‌کند و این افزایش علاوه بر سوزاندن منابع کشور، آلایندگی هوا را نیز به همراه دارد. از دیگر دلیل موافقان برای افزایش قیمت این است که با این سیاست، مصرف بنزین که در برخی بازه‌های زمانی از تولید آن علی‌رغم افتتاح پالایشگاه ستاره‌خلیج فارس پیشی می‌گیرد، کنترل شده و در بلندمدت کشور نیازی به واردات این محصول استراتژیک پیدا نخواهد کرد و به صادرات آن هم خواهیم رسید. با این حال صحبت‌های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نشان می‌دهد هیچ‌یک از موارد فوق بعد از افزایش قیمت بنزین اتفاق نیفتاده است و گویا پیش بینی‌های مسئولان نادرست از آب در آمده است. در این میان آنچه که بیشتر به چشم می‌آید و کارشناسان نیز برآن صحه می‌گذارند این است که سازمان برنامه و بودجه برای جبران کسری منابع به سراغ افزایش قیمت حامل‌های انرژی رفته است. گرچه رئیس جمهور وعده داده یارانه‌های پرداختی را بیشتر کند و یکی از منابع این افزایش نیز از محل همین گران‌کردن بنزین است، اما آنچه محل سوال است اینکه آیا دولت توانایی این را دارد که سطح معیشت مردم را که در شرایط نامناسبی قرار دارند، حفظ کند؟