همدلی سیاست رسانه‌ای فارس، تسنیم و کیهان در ایام انتخابات را بررسی می‌کند 113 حمله به روحانی و جهانگیری در 4 روز

همدلی | کیاوش حافظی: قانون انتخابات ریاست جمهوری برای رسانه‌هایی که از بودجه بیت‌المال تغذیه می‌کنند محدودیت‌هایی قائل شده است. طبق ماده 68 قانون انتخابات، رسانه‌هایی که به تیتر زدن علیه دولت و جریان اصلاح‌طلب شهرت دارند اجازه ندارند در ایام تبلیغات له یا علیه نامزدی به انتشار مطالب بپردازند. با این حال نگاهی به مطالب منتشر شده این رسانه‌ها نشان می‌دهد این دسته از رسانه‌ها نه تنها توجهی به متن قانون ندارند و از نامزدهای خاصی حمایت می‌کنند بلکه در سیاست‌هایشان تخریب رقیب را بیشتر در دستور کار قرار داده‌اند. ستاد انتخابات وزارت کشور هر روز مطالب این دسته از رسانه‌ها را بررسی می‌کند و با انتشار گزارشی چند روزه می‌گوید کدام رسانه‌ها از دیگران متخلف‌ترند. روز گذشته معاونت مطبوعاتی گزارشی از عملکرد رسانه‌ها را منتشر کرد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.
جدول تخلفات رسانه‌های مشمول ماده ۶٨ قانون انتخابات ریاست جمهوری که روزانه به ستاد انتخابات کشور ارسال می‌شود، در سه روز (از ساعت۱۴ روز چهارشنبه۱۳ اردیبهشت‌ماه تا ساعت۱۴ روز شنبه۱۶ اردیبهشت‌ ماه) دیروز منتشر شد. در این گزارش تلاش شده تا عملکرد رسانه‌هایی که نام آنها در این جدول دیده می‌شود، بررسی شود. ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری به محدودیت‌های قانونی رسانه‌های دولتی و بخش عمومی برای تبلیغ له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری، و رصد تخلفات احتمالی رسانه‌های مشمول این ماده و بهره‌گیری از نظارت عمومی در جهت شفافیت، جامعیت و اجرای بدون تبعیض قانون اختصاص دارد.
در بین روزنامه‌ها، روزنامه «کیهان» در ۱۹مطلب، روزنامه «جوان» در ۹مطلب، روزنامه «ایران» در ۸مطلب، روزنامه «قدس» در ۶مطلب و روزنامه «شهروند» در ۲مطلب تخلف داشته‌اند. در بین خبرگزاری‌ها هم، خبرگزاری برنا در ۳مطلب، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ۶مطلب، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در ۸مطلب، خبرگزاری دانشجو در ۲۶مطلب، خبرگزاری مهر در ۳۶مطلب، خبرگزاری تسنیم در ۳۸مطلب و خبرگزاری فارس در ۳۹مطلب تخلف داشته‌اند.
بنا بر این جدول در سه روز13 تا 16 اردیبهشت خبرگزاری تسنیم که مواضع اصول‌گرایانه دنبال می‌کند با 18مورد تخلف، بیشترین مطلب علیه حسن روحانی منتشر کرده است. پس از تسنیم روزنامه کیهان با 16مورد تخلف، خبرگزاری دانشجو با 12مورد تخلف و خبرگزاری فارس با 15مورد بیشترین مطالب علیه حسن روحانی را نوشته‌اند. جمع مطالبی که رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای 13 تا 16 اردیبهشت علیه روحانی نوشته‌اند به 77 مورد می‌رسد. مجموعه مطالبی که رسانه‌های جناح راستی علیه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نوشته‌اند نیز به 36 مورد می‌رسد. بنابراین زوج روحانی و قالیباف مجموعا 113بار مورد حمله آن دسته از رسانه‌های اصول‌گرا قرار گرفته است که از بیت‌المال تغذیه ارتزاق می‌کنند.


همچنین خبرگزاری مهر 24 مورد تخلف به سود ابراهیم رئیسی داشته است. پس از آن هم خبرگزاری فارس و تسنیم13 و 11مطلب به سود رئیسی نوشته‌اند. مجموعه مطالب خلاف قانونی که رسانه‌های اصول‌گرا به سود رئیسی نوشته‌اند 60مورد شده است. این رسانه‌ها همچنین 27مورد مطلب در حمایت از محمدباقر قالیباف نوشته‌اند. مجموعه مطالبی که به صورت غیرقانونی از سوی رسانه‌های اصول‌گرا به سود زوج رئیسی و قالیباف نوشته شده است به 87 مورد می‌رسد. مقایسه عدد 67 و 113 نشان می‌دهد سیاست رسانه‌ای رسانه‌های اصول‌گرا که از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کنند این است که بیشتر از آنکه در حمایت از نامزدهای جمنا مطلب منتشر کنند، تخریب خود یعنی روحانی و جهانگیری
است.
در مقابل تخلف رسانه‌های دولتی که به حمایت از روحانی و جهانگیری پرداخته‌اند به 15مورد می‌رسد. خبرگزاری ایرنا در فاصله روزهای13 تا 16اردیبهشت، 7مطلب به سود روحانی نوشته است و پس از این رسانه خبرگزاری ایسنا 5مطلب به سود رئیس جمهور مستقر نوشته است.
مجموعه مطالبی که به سود روحانی نوشته شده است 15مورد بوده است. البته این رسانه‌ها به سود جهانگیری مطلبی خلاف قانون ننوشته‌اند. از سوی دیگر این دسته از رسانه‌ها تنها یک مورد مطلب علیه ابراهیم رئیسی نوشته‌اند. آنها همچنین 12مورد مطلب به سود قالیباف داشته‌اند که در مجموع 13 مورد مطلب علیه نامزدهای جمنایی نوشته شده است. از سوی دیگر قرار دادن عدد 15 و 13 در برابر هم نشان می‌دهد رسانه‌های دولتی برخلاف آن دسته از رسانه‌های اصول‌گرا که وابسته به بیت‌المال هستند کمتر به تخریب رقیب می‌پردازند.
سایر اخبار این روزنامه