آمريكایی‌ها از تحريم ناچارند كه برگردند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه به منظور شرکت در نشست کوالالامپور وارد مالزي شد. اين اجلاس که با حضور سران کشورهاي اسلامي و به ابتکار ماهاتير محمد، نخست وزير مالزي برگزار مي‌شود اندونزي، پاکستان، ترکيه، ايران و قطر را به همراه بيش از 400 روشنفکر، محقق و انديشمند مسلمان از سراسر جهان گرد هم مي‌آورد تا مسائلي در جهان اسلام که رويکردهاي مختلفي را در ميان کشورهاي اسلامي ايجاد کرده، مورد بحث و بررسي قرار دهد. به همين دليل بايد اذعان داشت که سفر حجت‌الاسلام حسن روحاني به اين کشور و حضور در اين اجلاس ماهيتي چندجانبه دارد و با توجه به مدت زمان اندک اقامت رئيس‌جمهور در مالزي نمي‌توان چندان روابط دو‌جانبه را مورد بحث و بررسي قرار دارد. اجلاس کوالالامپور از آن رو براي ايران حائز اهميت است که از يک سو بر لزوم همکاري‌هاي کشورهاي مسلمان با يکديگر در راستاي کاهش تنش‌ها و افزايش مراودات تأکيد دارد و از سوي ديگر مي‌کوشد به بررسي مشکلاتي که کشورهاي مسلمان درگير آن هستند، مانند تحريم‌ها براي ايران بپردازد. نخست وزير مالزي، روز شنبه 23 آذر با توصيف تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران به عنوان «ناقض منشور ملل متحد» گفته بود اين تحريم‌ها مورد حمايت کشورش نيست. به نوشته رويترز، ماهاتير محمد که براي شرکت در مجمع بين‌المللي «فروم دوحه» همزمان با محمدجواد ظريف به دوحه سفر کرده بود در نشستي خبري تأکيد داشت که مالزي از بازگشت دوباره تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران حمايت نمي‌کند. به گفته وي، مالزي و ديگر کشورها به دليل اين تحريم‌ها «يک بازار بزرگ» را از دست داده‌اند. ماهاتير محمد همچنين گفت که بر اساس منشور ملل متحد، فقط سازمان ملل مي‌تواند تحريم‌‌هايي عليه کشورها وضع کند و اقدام آمريکا در بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران «ناقض اين منشور است». از سوي ديگر ديدگاه‌هاي سازنده ماهاتير محمد در ارتباط با منطقه و همکاري کشورهاي مسلمان که تقريباً همان چيزي است که جمهوري اسلامي ايران در قالب «ابتکار صلح هرمز» ارائه کرده است و نشست کوالالامپور فرصت خوبي براي پيگيري اين راه حل منطقه‌اي است.
اولين سخنراني؛ حمله به مواضع کاخ سفيد
رئيس‌جمهور ايران، اولين سخنراني خود را در مالزي، صبح چهارشنبه به وقت محلي انجام داد و طي اين سخنراني به تندي عليه آمريکا و سياست‌هاي اين کشور درخصوص ايران، موضع گرفت. او صحبت‌هاي خود را با تأکيد به تمايل ايران به حل مسائل در قالب گفت‌وگو آغاز کرد و گفت: در ذهن برخي‌ها در داخل و خارج از کشور اين‌گونه مطرح بود که يا ايراني‌ها يا طرف مقابل اهل گفت‌وگو نيستند و در دو طرف ترديد وجود داشت، ما مي‌خواستيم بگوييم از طرف ايران مشکلي نيست و ما آماده‌ايم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت‌وگو حل و فصل کرده و روابط نزديک‌تري با کشورها داشته باشيم. روحاني در ادامه آمريکا و اسرائيل را مقصر اصلي تضعيف برجام دانست و به تشريح اهداف کاخ سفيد از اعمال راهبرد «فشار حداکثري» عليه ايران پرداخت و افزود: هدف آمريکا و صهيونيست‌ها از اعمال تحريم و فشار حداکثري به ايران اين بود که ما را در شرايط انزوا قرار دهند و فشارهاي حداکثري باعث شود که صبر و تحمل مردم ايران به سر آمده و با لبريز شدن کاسه صبرشان، در برابر نظام قرار بگيرند.
مخابره پيغام مقاومت به توکيو


رئيس‌جمهور در اين سخنراني نکته‌اي را مطرح کرد که نشان از عزم جدي ايران براي مقابله با زياده‌خواهي آمريکا دارد؛ روحاني گفت که «امسال رشد اقتصادي کشور منفي نبوده و مثبت خواهد شد و در رشد اقتصادي بدون نفت، حرکت مثبتي شروع شده» که نشان از تاب آوري اقتصاد ايران در برابر فشارها دارد. روحاني تلاش کرد که منظور خود را واضح‌تر نيز بيان کند و با بيان اينکه تحريم يک مسير باخت باخت بوده و نمي‌تواند بلندمدت ادامه يابد و بايد در جايي متوقف شود، افزود: «از نظر من اين تحريم نمي‌تواند ادامه پيدا کند و يک حرکت غير قانوني است». او تصريح کرد: «آمريکايي‌ها ناچارند از اين مسيري که در پيش گرفته‌اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ايستادگي خود آنها را وادار به اين کار خواهيم کرد». اين پيام آشکار در حالي مطرح مي‌شود که رئيس‌جمهور قرار است روز جمعه عازم ژاپن شود و با «آبه شينزو» ديدار و گفت‌وگو داشته باشد؛ گفت‌وگويي که به گفته کارشناسان محور اصلي آن «زمينه‌سازي براي آغاز مذاکره ميان ايران و آمريکا است». چنانچه از ظواهر امر پيداست ايران تصميم به هيچ نرمشي طي اين سفر ندارد و رئيس‌جمهور پيش از رسيدن به توکيو موضع خود را مشخص کرده است.
تأکيد بر افزايش همکاري‌ها
در ادامه اين سفر، رئيس‌جمهور عصر روز چهارشنبه با «ماهاتير محمد» ديدار و گفت‌وگو کرد. حسن روحاني در ديدار نخست وزير مالزي با بيان اينکه مسلمانان همه از يک خانواده هستند و بايد نسبت به هم احساس مسئوليت داشته باشند، گفت: بسياري از مشکلات مسلمانان به‌دليل دخالت‌هاي آمريکا، نظير تحريم عليه ايران است. رئيس‌جمهوري با بيان اينکه تحريم نمي‌تواند اراده ما را براي توسعه همکاري‌ها تحت تاثير قرار دهد، افزود: تهران و کوآلالامپور مي‌توانند در عرصه‌هاي پزشکي که از تجربه بالايي برخوردار هستند، با يکديگر مشارکت کنند. روحاني با طرح پيشنهاد همکاري صنعتي دو کشور براي داشتن يک برند مشترک، تصريح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ايران براي همکاري و سرمايه‌گذاري مشترک آماده است. نخست وزير مالزي هم در اين ديدار با تاکيد بر توسعه همکاري‌هاي دو کشور در همه زمينه‌ها، خاطرنشان کرد: ايراني‌ها مورد حمايت ما هستند و براي گسترش تجارت و همکاري ميان دو طرف اراده جدي داريم. ماهاتير محمد با اشاره به تاثير تحريم‌هاي آمريکا بر همکاري‌هاي تجاري دو کشور، تصريح کرد: براي افزايش دوباره همکاري‌هاي تجاري دو کشور تلاش مي‌کنيم و براي همکاري در حوزه‌هاي علوم و فناوري آماده همکاري هستيم. نخست وزير مالزي با بيان اينکه ما همواره تحت فشار قدرت‌هاي بزرگ بوده‌ايم، گفت: تحريم غيرقانوني ايران برخلاف قوانين سازمان ملل را محکوم مي‌کنيم. پس از اين ديدار، رئيس‌جمهور ايران به ملاقات پادشاه مالزي رفت و با قدرداني از اقدام به موقع نخست وزير اين کشور در برگزاري کنفرانس کوالالامپور به منظور بررسي مشکلات جهان اسلام، سه موضوع فلسطين، دخالت قدرت‌هاي بزرگ در مسائل داخلي مسلمانان، و ضرورت پيشرفت‌هاي علمي و اقتصادي را مهم‌ترين موضوعات جهان اسلام دانست. «سلطان عبدا...» پادشاه مالزي نيز با قدرداني از حضور دکتر روحاني در اجلاس سران کوالالامپور، حضور ايشان را باعث ارتقاي سطح اجلاس دانسته و آرزو کرد اين اجلاس موجب خير و برکت براي امت اسلامي باشد.