رهبر انقلاب: تجلیل از بزرگان دین تجلیل از معارف الهی و کاری لازم برای کشور است کنگره ملی آیت‌الله تالهی همدانی با پیام رهبر انقلاب برگزار شد

همدان- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: کنگره ملی آیت‌الله محمدهادی تالهی همدانی روز پنجشنبه با حضور جمعی از مقامات کشوری، علما و روحانیون، اساتید دانشگاهها و با پیام رهبر انقلاب در همدان گشایش یافت.
در بخشی از اظهارات رهبر انقلاب که در جمع اعضا شورای برگزاری این کنگره ایراد شده بود، ایشان از همدان به عنوان خطه‌ای عالم پرور نام برده و با تجلیل از خدمات و جایگاه دینی و فرهنگی عالم عامل آیت‌الله تالهی از ایشان به عنوان بقیه السیف عرفانی بزرگ همدان نام بردند. رهبری فرمودند: جوانان حزب الهی و مبارز و آنهایی که اهل جبهه و جنگ بودند با ایشان مانوس بودند.
ایشان اضافه کردند: این مهم است که عالم خوب و روحانی خوب مثل خورشید بدرخشد و مرحوم آقا نجفی هم اینطور نورانی بودند.وی با تجلیل از برگزارکنندگان این کنگره بر ضرورت در اختیار قرار دادن نصایح و بیانات و درس‌های اخلاقی آیت‌الله تالهی برای مردم تاکید فرمودند چرا که تجلیل از این بزرگواران تجلیل از اخلاق و عرفان و معارف الهی است که برای کشور لازم است.در این مراسم که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری در آن حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز اظهار کرد: هنر انسان، عالم بودن نیست بلکه هنر انسان مبارزه با هوای نفس و از منیت خارج شدن است که این دو ویژگی بارز مرحوم آیت‌الله تالهی بود.امام جمعه همدان با قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره و مدیریت هزینه‌های آن تاکید کرد: بزرگداشت مفاخر فرهنگی و مذهبی گامی مهم در احیاء روح معنویت در حوزه‌های علمیه است که معنویت اصیل گره خورده با انسانیت است.
معرفت و علم آیت‌الله تالهی


امام جمعه موقت تهران نیز در این کنگره با بیان اینکه معرفت و علم آیت‌الله تالهی فراتر از علوم حوزوی بود، گفت: این عالم فرزانه جلوه برجسته‌ای از ولایت فقیه بود.
حجت‌الاسلام صدیقی با استناد به آیاتی از قرآن مجید و اشاره به اینکه انس با خدا خصوصیت برجسته این عالم بود، اظهار داشت: این گونه علما آیینه شفاف و روشنی از خداشناسی و معرفت الهی هستند که باید همواره قدردان آنها باشیم. وی با بیان اینکه علما همه کارهایشان ماموریت و عبودیت الهی است و این افراد رهرو پیغمبر (ص) هستند، گفت: آیت‌الله تالهی عالم بزرگ و تربیت شده مکتب رسول‌الله بود که برای رسیدن به اوصاف الهی شایسته بود.
حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به نقش علما و بزرگان دینی در دفاع مقدس، افزود: علمای دین عاشقانه و بی‌ادعا برای هدایت و رهبری رزمندگان اسلام کوشش کردند.
مردم‌داری ویژگی آیت‌الله تالهی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این کنگره از آیت‌الله تالهی به عنوان نمونه یک عالم دینی، اجتماعی و مردمی نام برد و با بیان اینکه آن روحانی فرزانه هرگز خود را از ملت و جامعه جدا نمی‌دانست، تصریح کرد: ایشان در سلسله معرفتی و اخلاق اسوه و سرآمد بود که باید مورد توجه جوامع علمی و مذهبی قرار گیرد.
صالحی با اشاره به اینکه علما از جمله ملاحسینقلی شوندی و شاگرد او آیت‌الله تالهی همواره دغدغه دین داشتند، خاطر نشان ساخت: آیت‌الله تالهی در این راستا صدها شاگرد پرورانده و خود و شاگردانش به مدت 150 سال در جهان تشیع مجاهدت بسیار کرده‌اند.
وی آیت‌الله تالهی را در ارتباط کامل با مردم دانست و گفت: پرورش یافتگان مکتب عرفان و سلوک الهی اخیر همواره در بطن مردم و ملت بوده‌اند. صالحی با بیان اینکه علما پیشتاز حرکت‌های اجتماعی بودند و همدان به عنوان خواستگاه و جایگاهی عالم پرور مطرح بوده، گفت: آیت‌الله تالهی نیز هرگز خود را از جامعه جدا ندانست و علاقه‌مند به انتقال علم و دانش خود به جوانان بود.
کنگره آیت‌الله تالهی فرصت بازشناسی چهره‌های ناب علم و عرفان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: کنگره آیت‌الله تالهی فرصت خوبی برای بازشناسی چهره‌ها و شخصیت‌های ناب علمی و عرفانی است که باید استمرار یابد.
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه این کنگره چراغ راهی برای جوانان جویای علم و معرفت است، تاکید کرد: آیت‌الله تالهی الگوی شایسته‌ای برای جامعه جوان کنونی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله تالهی فرصتی برای بازشناسی این شخصیت بزرگ و نمایان ساختن چهره علمی این عالم نورانی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آیت‌الله تالهی ستاره‌ای درخشان برتارک علم و عرفان ایران اسلامی است و اندیشه‌های حکیمانه‌اش تصویری جذاب از او برای دوستداران علم و عرفان ساخته است.
وی پارسایی و معرفت را از ویژگی‌های آیت‌الله تالهی برشمرد و با اظهار اینکه اینگونه رخدادهای علمی و ادبی قابل ستایش است بر ضرورت تداوم چنین برنامه‌هایی فاخر تاکید و استمرار آن را ضروری دانست.
علما مایه مباهات جامعه هستند
استاندار همدان نیز در این کنگره با اشاره به اینکه علما مایه مباهات جامعه هستند، گفت: مسئولان سیاسی و مذهبی استان همدان از چند سال پیش با هدف تجلیل از مفاخر مذهبی و علمی استان تدبیر خوبی اندیشیده‌اند که در این راستا تا کنون کنگره‌ها و همایش‌های پاسداشت میر سید علی همدانی، سید جماالدین اسدآبادی، عین القضات همدانی، آیت‌الله آقا نجفی همدانی و اینک آیت‌الله تالهی برگزار شده است که امیدواریم این برنامه‌های فاخر استمرار یابد.
رونمایی از تمبر یادبود و آثار آیت‌الله تالهی در همدان
به گزارش خبرنگار ما، در جریان این کنگره کتاب‌های تازه انتشاریافته آیت‌الله تالهی و همچنین تمبر یادبود و فیلم مستند زندگی‌نامه این عالم برجسته با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و حضرات آیات صدیقی امام جمعه موقت تهران، شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و شاهرخی استاندار همدان رونمایی شد.
این آثار برگرفته از دست‌نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و توصیه‌های آیت‌الله تالهی است که توسط جمعی از علاقه مندان و شاگردان وی چاپ و منتشر شده است. هزار و یک کلام، نماز معراج مومن، اسرار سلوک، خلوت انس، ولایت معصومین برخی از این آثاری بود که رونمایی شد. همچنین رونمایی از تمبر یادبود کنگره ملی آیت‌الله تالهی که با همکاری اداره پست استان همدان تهیه شده بود و فیلم مستندی از زندگی آیت‌الله تالهی که به همت صداوسیما مرکز همدان تولید گردیده از دیگر برنامه‌های این کنگره بود. اضافه می‌شود؛ شیخ محمد هادی تالهی همدانی از فقها و عرفا و مدرسان شیعه بود که در سال 1279 شمسی در همدان متولد و در 26 آذر 1375 در سن 96 سالگی به دیدار حق شتافت.
پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله تالهی رحمت‌الله‌علیه
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم مصطفى محمد صلی‌الله علیه و على اهل‌بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه‌الله فی الارضین، و اللعن على اعدائهم الضالّین المضلّین
یَرْفَعِ‌الله الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ (مجادله 11)
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و نورانی که برای ارج نهادن به مقام علمی و اخلاقی حضرت آیت‌الله تالهی در شهر دارالمومنین همدان درحال برگزاریست.
آنچه توجه اذهان و افکار بشر به آن معطوف می‌شود عظمتی است که خداوند متعال برای مقام انسانیت قائل شده است تا جایی که مقام خلیفه‌الله را در وصف او ذکر نمود و خود را به خاطر خلقت آن مورد تکریم قرار داد.« فَتَبارَکَ‌الله اَحسَنُ الخالِقینَ» و برای نگهداری و عظمت آن بهترین و عالیترین مخلوقات را برای هدایت آن در کنار عقل بشر مبعوث نمود یعنی پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام و عالمان و فقیهان.
و اکنون که در عصر غیبت هستیم مردم را به سوی علماء بزرگ و فقیهان مهذب راهنمائی نموده‌اند «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه‌الله علیهم» تا بواسطه این اسلام‌شناسان و مبینان حلال و حرام که براساس کتاب و سنت و رعایت احکام شرع متعبد و مقید هستند راهنمائی شوند و هر جامعه‌ای که توانست این ارتباط را ایجاد و محفوظ بدارد بدون شک به سعادت نزدیکتر است.
دیار کهن همدان منطقه‌ای عالم‌خیز و عالم‌پرور است که در همیشه دوران تاریخ شخصیت‌های بزرگی را به خود دیده است که توان نام بردن از همه آن بزرگان در این سطور مختصر نمی‌گنجد ولی از باب تبرک می‌توان به فقیه عالیقدر نامدار شیعه حضرت آیت‌الله العظمی علامه حاج آقا رضا همدانی صاحب کتاب مصباح الفقیه اشاره کرد.
اینجانب که توفیق آن را دارم در همان دیار مومنین عالم پرور پرورش پیدا کنم علماء بزرگی را از نزدیک در همدان دیده‌ام که هر کدام در حد خود چراغ فروزان و مشعل هدایت بوده‌اند و به همه آنان با نظر بزرگی و تکریم و ادب می‌نگریم اما دو شخصیت در دوران حضور اینجانب در همدان بود که توانستم ارتباط بیشتری با آنها بقرار کنم اول استاد بزرگوار و فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مرحوم ملاعلی معصومی همدانی اعلی‌الله مقامه که در غرب کشور تحولات علمی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی فراوانی ایجاد کرد و دیگری آیت‌الله آقای تالهی رحمت‌الله علیه بوده است.
اینجانب آنچه را در آیت‌الله تالهی در دوران ارتباط و معاشرت خود با ایشان یافته‌ام اخلاص و تقوایی کم نظیر و درک عمیق از توحید بود تواضع و ساده زیستی ایشان زبان زد همگان بوده است. مرحوم آیت‌الله تالهی نسبت به مقام توحید و فلسفه آفرینش اعتقاد کامل داشت و با این شناخت عمیق از آن، بر امیال و آرزوهای نفسانی غلبه کرده و به عالیترین کمالات دست پیدا نمود. او پرورش یافته مکتب اهلبیت علیهم‌السلام بود.
انسان وقتی به عبادتهای او می‌نگریست که خود شاهد بودم چگونه غرق در معنویت است و جز خدا چیز دیگری را نمی‌دید و حقیقتاً مرحوم آیت‌الله تالهی تجسم عینی و حقیقی و تفسیری از عباد صالح خداوند بود که فرمود «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» بی‌شک تجلیل از مرحوم آیت‌الله تالهی تجلیل از یک فقیه عالم، عامل، متقی، پرهیزگار است. ایشان همیشه ملجا و پناهگاه مردم بود و حضور در کنار رزمندگان اسلام از ویژگی‌های برجسته دیگر این عالم بوده است.
اینجانب ضمن یاد و خاطره همه علماء فقید و شهدای عظیم‌الشان آن دیار از همه دست اندرکاران این همایش عظیم بویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان همدان، حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های اجرائی و موسسه شهید محراب تشکر فراوان دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
سایر اخبار این روزنامه
اعلام موافقت ماهاتیر محمد با طرح ایران برای ایجاد رمزارز مشترک رهبر انقلاب: تجلیل از بزرگان دین تجلیل از معارف الهی و کاری لازم برای کشور است کنگره ملی آیت‌الله تالهی همدانی با پیام رهبر انقلاب برگزار شد دبیرکل سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه 2231 است نخست وزیر ژاپن از شروع همکاری با سه کشور اروپایی برای حفظ برجام خبر داد پیامدهای استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا نامه انجمن مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز به روحانی درخصوص بحران آب‌گرفتگی آیت‌الله سیستانی: راه حل خروج عراق از بحران، انتخابات زودهنگام است مجلس انگلیس سرانجام به توافق برگزیت رای موافق داد العهد الجدید فاش کرد؛ پادشاه عربستان ماهاتیر محمد را تهدید کرد 82 میلیون ایرانی صاحب پرونده الکترونیک سلامت هستند نخست‌وزیر مکلف لبنان به تشکیل دولت ظرف 6 روز متعهد شد استیضاح دیکتاتور سخنگوی وزارت خارجه: قطعنامه وضعیت حقوق بشری ایران را محکوم و مردود می‌دانیم گفتگوی تلفنی معاون اول رئیس جمهور با استانداران 9 استان کشور وزارت بهداشت: محموله واکسن تزریقی فلج اطفال با همکاری یونیسف وارد ایران شد مدارس تهران و جنوب شرق استان تهران امروز و فردا تعطیل شد