آغاز شب نشینی‌ها به صرف شام و کارت هدیه!

آفتاب یزد – گروه گزارش: کمتر از 2 ماه به زمان انتخابات یازدهم مجلس باقی مانده و در این میان نامزدهایی که جواب اولیه از هیات‌های اجرایی گرفته و آنهایی که حتی زمزمه مردود شدن شان به گوش می‌رسد به شدت فعال شده و در تکاپو برای جمع آوری رای به شیوه‌های مختلف هستند.
در این میان حکایت تکراری اتفاقات دوپینگی به قوت خود باقیست. نامزدهایی که به هر طریق ممکن سعی می‌کنند در حوزه انتخابیه خود با روش‌های عجیب توجه رای دهندگان را به خود جلب کنند.
شام دادن ساده ترین شیوه و روشی است که هر نامزد در پیش می‌گیرد اما این روزها شیوه‌های جذب رای متنوع‌تر شده است و نامزدها چه در کوران رقابت‌های انتخاباتی و چه قبل از اعلام رسمی بررسی صلاحیت‌ها کار خود را آغاز می‌کنند.
این گزارش سعی دارد به بازار داغ اقداماتی بپردازد که نامزدها برای جذب رای انجام می‌دهند. همچنین تکیه این گزارش بر داده‌ها و مستنداتی است که اتفاق افتاده یا در حال وقوع می‌باشد.


>این همه کاندیدا؟!
ماجرا از تعداد بالای ثبت نام کاندیداها آغاز می‌شود. وقتی مدرک کارشناسی ارشد داشته باشی و قدری هم شناخته شده باشی کمتر مانعی ممکن است سر راهت قرار بگیرد تا در انتخابات نام نویسی نکنی.
مطابق بررسی‌های آماری رسمی، امسال میزان ثبت نام‌ها در برخی استان‌ها چند برابر بیشتر از دوره قبل بود؛ مثلا در آذربایجان شرقی 27 درصد بیشتر از دوره قبل برای ثبت نام مراجعه کردند.
در اصفهان ثبت نام برای خبرگان رشد 30درصدی نسبت به دوره قبل داشته و برای انتخابات مجلس هم میزان ثبت نام‌ها دوبرابر نسبت به دوره قبل!
چیزی شبیه کنکور شده است. قبلا که متقاضی دانشگاه رفتن زیاد بود برای هر صندلی در دانشگاه‌ها ده‌ها نفر رقابت می‌کردند و اکنون این اتفاق برای انتخابات مجلس رخ داده است بطوریکه مطابق اعلام منابع رسمی برای این دوره از انتخابات مجلس به ازای هر صندلی 50نفر ثبت نام کرده‌اند که این آمار نشان می‌دهد که نسبت به دوره قبلی آمار ثبت نامی‌ها 2.5 برابر شده است.
حالا که رقابت شدیدتر شده، تصاحب صندلی سبز رنگ مجلس هم طبعا سخت‌تر شده است و بدست آوردن آن البته کار ساده‌ای نیست. بر همین اساس باید روش‌های متفاوتی را برای به اصطلاح «مخ زنی» در پیش گرفت که تا بتوان یک رای را به نفع خود وارد صندوق کرد.
>لابی نکنی بازنده ای
بسیاری از نامزدها به روشهای مختلفی برای برنده شدن در انتخابات نیاز دارند. هژیر بوستانی از داوطلبان دوره‌های قبل انتخابات در یکی از حوزه‌های استانی غرب کشور در این باره به آفتاب یزد می‌گوید:‌راستش اگر لابی نکنی قطعا بازنده‌ای چون انتخابات در ایران از نوع خاصی است و تا وقتی که دم برخی‌ها را نبینی اصلا نمی‌توانی سربلند کنی چه برسد که وارد رقابت شوی.
وی در پاسخ به این سوال که منظورش دقیقا از لابی کردن چیست؟ گفت: چند لایه است؛ هم باید رای دهنده را دریابی هم مسئولان استانی را. اگر لابی نداشته باشی و پول خرج نکنی و حتی وعده‌ای به کسی ندهی شانس برنده شدن نخواهی داشت.
بوستانی در پاسخ به این سوال که ایا منظورش از مجاب کردن رای دهنده‌ها شام دادن است گفت:‌این روش قدری قدیمی شده اما هنوز هم موثر است، گرچه برخی نامزدها معتقدند که مردم می‌آیند سر سفره ما شام می‌خورند ولی به رقیب مان رای می‌دهند اما در برخی جاها تعهد و تضمین گرفته می‌شود که افرادی که پای ثابت برنامه‌های شام یک کاندیدا بودند به رقیب میزبان خود رای ندهند.
این داوطلب اسبق در این خصوص که چرا تمایل به نماینده شدن در شهرستانها زیاد است، گفت:‌ نگاه خیلی از کاندیداها این است که نزدیک شدن به کانون قدرت یعنی در دسترس بودن پول و درآمد تا پایان عمر، یعنی این تلقی هست که اگر یک بار نماینده شوی بار خودت را تا آخر عمر بستی برای همین خیلی‌ها سعی می‌کنند خود را به این کانون قدرت نزدیک کنند تا یک عمر تامین باشند.
وی در پایان این گفتگو یاد آور شد:‌ در شهرستانها لیست بی معناست و لابی است که نامزدها را بالا می‌کشد، بر همین اساس برای برنده شدن ایده‌های انتخاباتی و شعارهای جدید در کنار تعامل و لابی لازم است.
>می خواهید با کارت پول و هدیه
نماینده شوید؟!
تطمیع رای دهنده‌ها اساسا کار درستی نیست و خیلی از سیاسیون و مردم چنین شیوه و رویه‌ای را برنمی تابند. اینگونه اقدامات حتی صدای امامان جمعه را نیز در برخی شهرستان‌ها درآورده است. مثلا خطیب جمعه کرج اخیرا گفت: « به کسانی که دروغ می‌گویند و به فهم و شعور مردم توهین می‌کنند؛ مهمانی و ضیافت برگزار می‌کنند و به مردم پول و کارت هدیه می‌دهند و برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری می‌زنند رای ندهید.»
وی به مواردی اشاره می‌کند که حتی بعد از نماینده شدن رخ داده یعنی زدو بندها و لابی بازی‌هایی که منافع مردم را در نظر نمی‌گیرد. آیت الله سعیدی در همین خصوص می‌گوید:‌ «آنانی که به مجلس وارد می‌شوند و در عوالم دیگر و در زد بندها به سرمی‌برند، باید بدانند که نماینده ملت نیستند.»
یکی دیگر از ائمه جمعه چندی قبل از تریبون نماز جمعه گفت: «شنیده‌شده بعضی نیز برای جمع‌آوری رای پول‌هایی را در برخی مناطق تقسیم می‌کنند و اینکه پول بدهیم تا مسئولیت سنگین‌تر شود قابل‌درک نیست و این اهانت به مردم بوده و باید در صداقت این افراد شک کرد.»
این نگرانی‌ها موجب شده که از هم اکنون نهادهای نظارتی مراقبت‌های لازم را برای پایش فضای انتخابات اعمال کنند و در همین راستا البته هشدار فعالیت‌های زودهنگام هم داده شده اما به نظر می‌رسد نامزدهایی که به هرقیمتی به دنبال رای آوردن هستند بدون توجه به حسن و قُبح برخی امور در حال گستراندن بساط حیف و میل و جذب جامعه رای دهنده هستند.
>چقدر پول لازم است تا وارد انتخابات شوی؟
این یک بحث همیشگی و تکراری در ایام انتخابات است. مدل رفتاری برخی نامزدها گویای آن است که اساسا برای محک زدن خود وارد میدان شده‌اند. اسامی و نام‌های ناآشنایی که در بروشور‌های تبلیغاتی شان هیچ چیز به جز یک رزومه تحصیلی پرطمطراق با چند شعار ساده خودنمایی نمی‌کند. این بحث بیشتر در کلانشهرها و بخصوص تهران حاکم است. با این حال در کنار اینها افرادی هم هستند که برای نماینده شدن خرج‌های میلیاردی می‌کنند و البته بسیای از مردم در این باره می‌گویند: خرج می‌کنند ولی وقتی وارد مجلس شدند 2 برابر آن را در می‌آورند!
با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع در برخی موارد واقعیت دارد. رفتار شناسی نامزدها بخصوص آنهایی که در شهرستان‌ها اهل لابی کردن و برنامه ریزی هستند، نشان می‌دهد باید پول‌های کلانی داشته باشی تا بتوانی وارد عرصه انتخابات شوی.
بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر یک نامزد انتخاباتی بخواهد از راههای غیرمرسوم و به هرقیمت ممکن عزم جزم برای نماینده شدن داشته باشد، باید چیزی در حدود 20 تا 30 میلیارد تومان ریخت و پاش داشته باشد.
>این پول‌های لعنتی کثیف!
چندی قبل بود که سخن از ورود پول‌های کثیف به انتخابات از سوی چند مسئول سیاسی به عنوان هشدار مطرح شد. احمدی صفری نماینده کرمانشاه در مجلس در این خصوص با بیان اینکه ورود پول‌های کثیف به انتخابات موجب بدآموزی و سلب اعتماد عمومی می‌شود، گفت: ضروری است قانون جامعی برای جلوگیری از پول‌های کثیف به انتخابات تصویب شود.
وی تاکید کرد که باید منبع پول‌هایی که صرف تبلیغات انتخابات کاندیداها می‌شود، مشخص شود و در این رابطه گفت:‌برخورد با اینگونه پول‌ها ضروری است.
واقعیت هم این است که پول‌های با منشا نامعلوم همواره وارد عرصه انتخابات شده و باعث فساد و بر هم خوردن نظم اقتصادی کشور می‌شود. از رهگذر همین پولهاست که هزینه زیادی صرف نماینده شدن برخی‌ها می‌شود که منشاء آنها مشخص نیست
صفری در این خصوص می‌گوید: بعضا شاهدیم که افراد پول‌هایی را با منابع نامشخص از افراد و اشخاصی برای تبلیغات انتخابات دریافت و صرف مخارج انتخاباتی می‌کنند.
>شام و شب نشینی‌ها آغاز شده است
جلسه گذاشتن و شام دادن مرسوم ترین شیوه است که در بیشتر شهرستانها طرفدار زیادی هم دارد. گاهی که از یک حوزه انتخابیه کوچک چندین نفر کاندیدا می‌شوند رقابت برای کشاندن افراد و جامعه رای دهنده به ستاد انتخاباتی هم شدیدتر می‌شود. در این میان چشم و همچشمی‌های نامزدها و تلاش برای سنگ تمام گذاشتن نسبت به حریف هم رنگ و بوی جدی تری به خود می‌گیرد.
سامان حامدی از فعالان یک نهاد غیر دولتی در یکی از استان‌های کشور در خصوص شیوه‌های معمول برای دور زدن قانون از سوی نامزدهای متخلف و علت زیرپوستی بودن این فعالیت‌ها به افتاب یزد می‌گوید:‌ شب نشینی‌ها یکی از شیوه‌هایی است که از مدتها قبل از سوی نامزدها و هواداران شان به صورت زیر پوستی و با عناوین غیرانتخاباتی بکارگرفته می‌شود، البته زیر پوستی بودن این فعالیت‌ها به این دلیل است که بر اساس ماده ۵۶ قانون و استفساریه مربوطه، تبلیغات زودهنگام داوطلبان ممنوع است و در صورت احراز تخلف، مراتب باید به‌طور مستند به هیئت اجرایی و هیئت نظارت جهت اتخاذ تصمیم اعلام ‌شود.
وی ادامه داد:‌ به دلایل یادشده، محافل اینچنینی حالت هم اندیشی در موضوعات مختلف به خود می‌گیرد تا به عبارتی مو لای درز آن نرود و شکل و شمایل آبرومندانه ماجرا حفظ شود.
این فعال اجتماعی در خصوص مصادیق اقدامات زیرپوستی می‌گوید: نشست‌های شبانه، حضور در مجالس شادی و عزا، ارسال پیامک انبوه، برپایی سفره‌های ناهار و شام و دادن کارت پول و شارژ تلفن از جمله تحرکات زیرپوستی کاندیداهای احتمالی مجلس یازدهم است.
وی افزود:‌ مشتاقان حضور در مجلس از هر فرصتی برای شناخته شدن استفاده می‌کنند، کانال‌های تلگرامی با عضویت اجباری جامعه رای دهنده راه افتاده و در برخی محافل، مساجد و حتی خانه‌ها تحرکات شروع شده است و باید بگویم اخباری که ما از بیشتر جاها داریم حاکی از شروع تبلیغات زودهنگام نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است که برخی ریش‌سفیدان از آن به عنوان شور انتخاباتی یاد می‌کنند.
برخی‌ها که رابطه خوبی با مدیران استانی دارند، ظاهرا فعالتر هستند. در این میان بازنشستگانی که به خاطر قانون منع بکارگیری بیکار شده اند، هم فعالتر شده و در ستادهای انتخاباتی و یا در قامت کاندیدا میدان داری می‌کنند. حضور در افتتاحیه‌ها، همایش‌ها، نمایشگاههای خاص و.. بخشی از فعالیت‌های این افراد است.
>همه جست و خیزهای انتخاباتی در یک نگاه
بررسی‌ها نشان می‌دهد رویه‌های مختلفی برای ابراز وجود یک نامزد و بعبارتی در معرض رای قرار دادن خود وجود دارد و شیوه هر نامزد با دیگری برای رسیدن به اهداف تا حد زیادی متفاوت و گاهی هم مشابه است.
برخی دیگر در قبال هر رویداد سیاسی، اقتصادی و ورزشی اظهار نظر می‌کنند و در صادر کردن بیانیه شادباش و تسلیت پیشگام هستند. علاقه به مصاحبه کردن و آشتی با خبرنگاران بخش دیگری از تلاش‌های افرادی است که سعی دارند در میان جامعه رای دهنده خود را مطرح نمایند.
پیدا کردن خبرنگاران کانال‌های فعال خبری یا نشریات و روزنامه‌ها از جمله برنامه‌های مهم نامزدهاست. در این باره مسبوق به سابقه بوده که از سوی نامزدها به آنها قول‌هایی داده می‌شود تا تلاش بیشتری را از آنها شاهد باشند و حتی خیلی از اهالی رسانه که ارتباطات خوبی هم دارند به عنوان مشاوران رسانه‌ای منصوب می‌شوند تا این افراد بیشتر درگیر تلاش برای جمع آوری رای شوند.
اگر جایی مراسم عروسی یا عزایی برپا شود، این افراد حاضر می‌شوند و با خوش مشربی سعی می‌کنند توجه افراد را به خود جلب کنند. این روزها در مناطق شهری و روستایی هر فردی که فوت می‌کند صفی طولانی از چهره‌ها شکل می‌گیرد که هر کدام برای تسلیت گفتن از دیگری پیشی می‌گیرند و اگر این فرد مشهور و دارای پایگاه مردمی بهتری نیز باشد، بازار کارت‌های تسلیت و دسته گل‌های میلیونی نیز به اوج خود می‌رسد.
حضور در جمع صاحبان صنایع و سرمایه داران و ارائه وعده‌هایی در راستای بهبود وضعیت در صورت نماینده شدن از دیگر روش‌هایی است که زیاد به چشم می‌خورد.
در اعیاد مذهبی ارسال پیامک تبریک از جمله شیوه‌های مرسوم تماس با جامعه رای دهنده است. در انتهای هر پیام نام فرد درج می‌شود تا به این طریق عنوان وی در ذهن افراد حک شود.
نشست‌های دوره‌ای هفتگی در خانه اقوام و دوستان به صرف شام و گاهی اوقات دادن کارت هدیه بانکی از دیگر شیوه‌های معمولی است که از هم اکنون در بیشتر شهرها شروع شده است و البته خیلی رنگ و بوی انتخاباتی ندارد. این نشست‌ها زیر عنوان هم اندیشی برای شناخت مشکلات و چالش‌های محله و شهر برگزار می‌شود و در خلال آن نظر همه مدعوین برای توسعه و آبادانی بیشتر اخذ می‌شود.
>تازه واردها دست پیش دارند
حامدی به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید:‌ شیوه خوبی که در پیش گرفته می‌شود بازی گرفتن رای و نظر مردم و جوانان است در چنین شرایطی فرد داوطلب به سخنان مردم گوش می‌دهد و از اظهارات افراد یادداشت برداری می‌کند که معنی آن این است که یک مشارکت و مفاهمه رخ داده است.
نامزدهای تازه وارد در این میان، آتش توپخانه و خوراک تهاجمی قوی تری نسبت به دیگر افراد داوطلب از جمله نمایندگان فعلی دارند. در واقع نامزدهای جدید این شانس را دارند که همه کمبودها را به گردن نماینده فعلی انداخته و او را بی فکر و بی توجه جلوه دهند. گاهی بحث‌ها آن قدر داغ می‌شود که به فحاشی و حتی زد و خورد میان هواداران و مخالفان می‌انجامد.
یادداشت نویسی در نشریات و رسانه‌ها از دیگر شیوه‌های معمول است که به شدت مورد توجه نامزدهای انتخاباتی قرار دارد. در معدود موارد اگر فرد نامزد انتخاباتی چندان دست به قلم هم نباشد با ارائه فکت مسئولیت نگارش را به یک فرد دست به قلم می‌دهد تا موضوع را برایش به خوبی در بیاورد.
اما برخی‌های دیگر هم بدون داشتن شایستگی لازم با صرف هزینه‌های نجومی با کمک و لطف اسپانسرهای تبلیغاتی‌شان پا در گود انتخابات گذاشته‌اند و از همین حالا با صرف مبالغ گزاف و شام و ناهارهای آن‌چنانی البته با جمع‌های محدود کار را استارت زده‌اند و خودشان می‌گویند وقتی تبلیغات رسمی آغاز شود این جمع‌ها پرشور‌تر خواهند شد. البته برخی از کاندیداها هم از راه‌های منسوخ‌شده واردشده‌اند؛ برخی که پایگاه‌های اجتماعی قوی و برنامه‌های منسجمی برای حضور در انتخابات ندارد هنوز به مقوله قومیت‌گرایی دل خوش کرده‌اند و در مهمانی‌های قوم و طایفه‌ای و نشست‌های قبیله‌ای حضور می‌یابند.
>مشاغلی که این روزها بیکار نیستند
جوانان و مشاغلی که در حرفه‌های‌ای تی، گرافیک و مولتی مدیا‌سازی تخصص دارند این روزها سرشان بیشتر از هر موقع دیگر سال شلوغ است دلیلش هم آن است که هر داوطلب مایل است کلیپ‌هایی برای معرفی خود و دستاوردهایش بسازد.‌ای تی کاران هم با ساختن سایت و ویکی پدیا برای نامزدها سرخودشان را گرم می‌کنند در نتیجه بازار مشاغل اینچنینی داغ است.
ناظران انتخاباتی می‌گویند: بر اساس آنچه عرف و معمول است، اگر احساس شود اقدامات یک کاندیدای احتمالی رنگ و بوی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی دارد تذکر لازم را به وی داده می‌شود. با این حال از آنجا که آمار مستندی برای بیان تعداد کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس وجود ندارد و بیشتر اقدامات زیرپوستی است نمی‌توان افراد را به صرف تحرکات اجتماعی مورد اتهام فعالیت انتخاباتی قرار داد.