اتفاقات مهم در رابطه ایران و عربستان

حسن‌هانی زاده‪-‬ اخیرا در یکی از رسانه‌های کویتی ، از تلاش ایران و عربستان و کویت برای رسیدن به یک توافق دریایی و مذاکره با یکدیگر سخن گفته شده است . مذاکره ای که خیلی‌ها آن را مقدمه ای برای سایر مذاکرات و توافق‌های میان ایران و عربستان برای عادی سازی شرایط سیاسی این دوکشور ارزیابی می‌کنند و آن را بازشدن مسیر دیپلماسی برای دو کشوری که طی سال‌های گذشته اختلافات شان به اوج خود رسیده بود می‌دانند.
جنگ چهــارساله عربستان علیه یمن، قتل جمال خاشــقجی و دخــالت تخریبی عربستان در مسائل عراق و سوریه و لبـنان به انزوای شدید سعودی‌ها منجرب شد . از سویی هزینه 300 میلیارد دلاری عربستان در جنگ چهارساله یمن موجب شده است که عربستان به شدت در جامعه مدنی احساس ضعف بکند. همه این مسائل باعث شده تا اشارات و سیگنالهایی از سوی ریاض به تهران به وسیله پادشاهی عمان ارسال شود. سفر اخیر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران و سفر اخیر جواد ظریف به مسقط نشان می‌دهد که یکسری رایزنی‌های منطقه ای برای ایجاد همگرایی و کاهش تنش‌های منطقه ای
خصوصا تنش‌های موجود بین عربستان و
ایران در حال انجام است . موضوعی که حقیقتا می‌تواند به پیشرفت و توسعه منطقه کمک کند.


از طرف دیگر رئیس جمهور ایران طرح صلح هرمز را ارائه داده است که با توجه به اهمیتی که جامعه جهانی برای این طرح صلح نشان داده است، عربستان نیز براین شد تا به ایران نزدیک تر شود ، به نظر می‌آید که طی هفته‌های آینده یکسری گشایش‌ها و اتفاقات
مهمی‌در رابطه عربستان و ایران رخ خواهد داد .
سفر ظریف به پادشاهی عمان مذاکرات
و خروجی‌های قابل قبولی داشت که می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه ای در حوزه‌های خلیج فارس و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیانجامد و این مسئله به پیشرفت و توسعه کشورها کمک می‌کند.
این را نیز مدنظر قرار دهیم که عربستان سعودی هم این احتمال را می‌دهدکه ممکن است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخابات آینده به پیروزی نرسد و این موضوع شکست بزرگی برای عربستان خواهد بود چرا که دونالد ترامپ تمام توان خودش را برای حمایت از عربستان به کار گرفت و اگر ترامپ سقوط کند قطعا عربستان مهمترین پشتوانه خودش را از دست خواهدداد، به همین دلیل تمایل عربستان براین است که حتما آرامش در منطقه حکمفرماباشد و می‌داند ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار منطقه‌ای می‌تواند به امنیت و ثبات منطقه کمک کند.