علی رغم وعده‌های قبلی، تیم‌های ایرانی پذیرفتند در پلی آف در کشور ثالث بازی کنند

... و ناگهان «خبر خوش»!
آفتاب یزد – گروه شبکه: چندی پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال یک نامه رسمی به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که در فصل جدید از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، مسابقاتی را که تیم‌های ایرانی در آن میزبان هستند در ایران برگزار نخواهد کرد. از همین رو این بازی‌ها باید «در زمین بی‌طرف» برگزار شود. علت این تصمیم را هم نگرانی تیم‌های آسیایی از «نبود امنیت» در ایران عنوان کردند. این تصمیم AFC با اعتراض مسئولین ورزشی ایران روبه رو شد از جمله آنکه مدیران باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف دادند و اعلام کردند که این ذلت را نمی‌پذیریم که در کشور ثالث، بازیها را انجام دهیم. در نهایت این اعتراض‌ها منجر به این شد که AFC کمی از موضع خود عقب نشینی و اعلام کند که بازی‌های پلی‌آف همچنان در خارج از خانه برگزار و لغو محرومیت میزبانی ایران در دور برگشت بازی‌های گروهی بعد از بررسی مجدد اعلام خواهد شد. بدین ترتیب اگر تا آن زمان شرایط میزبانی ایران از سوی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید شود تیم‌ها می‌توانند در زمین خود از این امتیاز استفاده کنند.
> این یک پیروزی بزرگ برای فوتبال ایران بود
اما این شرط را هم مسئولان ورزشی ایران در جلسه‌ای که در مالزی با دبیر کل AFC داشتند، نپذیرفتند. چرا که همانطور که قبلا هم اعلام کرده بودند حاضر نیستند (چه در دور رفت و چه در دور برگشت) در کشور ثالث بازی‌ها را انجام دهند. از همین رو تنها کاری که توانستند در این جلسه انجام دهند این بود که بدون پیش شرط در دور برگشت میزبانی را بگیرند اما بازی‌های پلی آف در کشور ثالث برگزار شود! جالب اینجاست که مسئولان باشگاهی این مسئله را یک پیروزی بزرگ می‌دانند. در این خصوص محمد حسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفته است: «این یک پیروزی بزرگ برای فوتبال ایران بود که شکر خدا به دست آمد. توافق کردیم که دیگر محرومیتی در کار نباشد، چرا که اگر با AFC به توافق نمی‌رسیدیم هر یک از نمایندگان ایران محرومیت دو ساله و جریمه نقدی در انتظارشان بود، اما در این جلسه از حق ایران دفاع و قرار شد تیم‌های استقلال و شهر خودرو در مرحله پلی‌آف خارج از ایران بازی کنند و اگر به مرحله گروهی صعود کردند مثل پرسپولیس و سپاهان در خانه بازی کنند. ما با این توافق تیم ملی را هم از خطر محرومیت از میزبانی نجات دادیم، چرا که اگر امروز این توافق با AFC انجام نمی‌شد ممکن بود تیم ملی هم نتواند در ایران میزبانی کند و در نهایت این یک پیروزی بزرگ برای فوتبال ایران بود که شکر خدا به دست آمد.»


همچنین اسماعیل خلیل زاده، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال گفته است:«خبر خوشی به شما بدهم که در مقر AFC توافق لازم به دست آمد و تیم ما عازم دوبی می‌شود و ان‌شاءالله شنبه در دوبی مقابل تیم الکویت بازی می‌کند.» از سوی دیگر مهدی علینژاد سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:«این مهم‌ترین دستاورد ماست که از حق خودمان نگذشتیم. وقتی AFC اعلام می‌کند که میزبانی‌ها در خانه خواهد بود، در نتیجه تیم‌ملی را هم تضمین کردیم. جلوی محرومیت دو ساله غیر از امسال و جرائم مختلف مالی را گرفتیم. وقتی میزبانی را به ما دادند ما مصلحت ندیدیم که انصراف دهیم. به نظر من توافق خوبی صورت گرفت، اسم این توافق را من پیروزی بزرگ عنوان نمی‌کنم، بلکه معتقدم با این توافق نه تنها عزت و منافع خود را حفظ کردیم بلکه جریمه هم نشدیم.»
> کدام پیروزی؛ AFC تره هم برایتان خرد نمی‌کند!
در حالی که مسئولان ورزش ایران معتقدند که توانسته‌اند در این راه موفق شوند و به قول معروف پیروز میدان شوند، اما رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با انتقاد از وزارت ورزش و مدیران باشگاه‌های ایرانی می‌گوید: «جلسه ما در کنفدراسیون آسیا هیچ دستاوردی نداشت؛ کدام پیروزی وقتی AFC برایتان تره هم خرد نمی‌کند!» به گزارش مهر، محمد دادکان گفت: « اینکه بخواهیم «ماله بکشیم» در واقع جامعه را از بین می‌بریم.» وی ادامه داد: «مدیران ما تا دو روز پیش می‌گفتند شرافت و حیثیت ملی ولی امروز می‌گویند پیروز شدیم. - در بحث میزبانی باشگاه‌های ایرانی- مردم را چه فرض کرده‌اید؟ جلسه شما با دبیر کل AFC بوده است. من خودم هنوز عضو AFC هستم و در جریان اخبارش قرار می‌گیرم. شما با دبیر کل کنفدراسیون آسیا جلسه داشتید.» رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرد: «مگر دبیرکل می‌تواند کاری کند؟ مگر شما به عنوان مدیر باشگاه‌های مطرح هنوز وظایف دبیر کل را نمی‌دانید؟ دبیر کل که نمی‌تواند
به شما بگوید میزبانی می‌دهم یا نه. او باید حرف‌های شما را یادداشت کند و به مسئولان بالادست خود و کمیته مسابقات بگوید. پیروز چه شده‌اید؟ بازی‌های شما خارج از ایران است. وزارت ورزش هم مصاحبه می‌کند. پیروزِ چه؟» دادکان افزود: «جلسه مدیران باشگاه‌ها با AFC هیچ دستاوردی برای ما نداشته است. بگذارید یک نفر حرف بزند. اجازه بدهید کارشناسان حرف بزنند. شما فیلم‌ها و صحبت‌هایشان را مقایسه کنید و ببینید قبلاً چه گفته‌اند و الان چه می‌گویند.» وی تصریح کرد: «کنفدراسیون آسیا بر اساس حرف‌های ما این تصمیم - سلب میزبانی از نمایندگان ایران- را گرفته است. وزیر ورزش قبلاً مصاحبه کرد و ۵ هفته لیگ را با فدراسیون فوتبال متوقف کردند چون می‌گفتند امنیت در کشورمان نیست و بازی‌های لیگ تعطیل شد.» دادکان در ادامه انتقاداتش از وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: «مسئولان کنفدراسیون آسیا تمام اخبار را می‌دانند. شما ناامنی را اعلام کردید. شما باید جوابگو باشید نه AFC. همه چیز را در خفا پیش نبریم.» دادکان گفت: «شما گفتی نمی‌رویم به لیگ قهرمانان آسیا ولی می‌روی. کُرنش هم می‌کنی ولی برایت «تره خرد نمی‌کنند». می‌گویند به مسابقات نمی‌رویم. خب نروید چرا می‌گویید عزت و شرافت ملی؟» رئیس پیشین فدراسیون فوتبال همچنین از کمیته ملی المپیک هم انتقاد کرد و گفت: «وقتی که قهرمانان ارزنده می‌روند و پناهنده می‌شوند، مسئولان کمیته می‌گویند بروند؛ آنها هم مثل بقیه هستند. یک قهرمان ملی مثل یک آدم معمولی است؟ بعد عوامل و آدم‌های دیگر را می‌تراشند و می‌گویند که علیه اینها حرف بزنید. این حرف را از روی سند و با صداقت می‌گویم. شما یک هم صنف ورزشکار را می‌تراشید که بگوید فلان ورزشکار دروغ گفته و وطن فروش بوده است. این چیزها نیست. ما امسال ۳۸ دوپینگی و بیش‌از ۲۰ نفر پناهنده در ورزش داشته‌ایم. همیشه بگوییم اینها مهاجر هستند و بروند و فقط شما بمانی؟ حق را به جوان ۲۰ساله بدهید. راهشان را هموار کنید که بمانند. همه بروند و فقط تو بمانی؟»
> بازی در زمین بی‌طرف یعنی خبر خوش؟
فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال نیز در واکنش به این ماجرا گفت:« اول هفته صد بار گفتم برای پلی‌آف به زمین بی‌طرف برویم و در جریان مسابقات با رایزنی حق میزبانی را پس بگیریم اما نخواستند به نظر ما اهمیت بدهند. همه ایران درباره این موضوع نظر دادند اما به نظر مربیان و بازیکنان تیم‌ها اهمیت ندادند! فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد. تا همین دیشب به من خیلی محکم می‌گفتند محال است به دبی برویم اما ناگهان الان می‌گویند خبرخوش! خبر پیروزی، کدام پیروزی؟ پیروزی این بود که بازی پلی‌آف استقلال در تهران برگزار می‌شد.» وی افزود: «چرا از کادرفنی نپرسیدید که برای بازی در زمین بی‌طرف، قطر بهتر است یا امارات که حتما انتخاب من قطر بود، چون مشکل پروازی برای بازی احتمالی با الریان نداشت. پیروزی این بود که یک هفته تمرکز تیم را بهم نمی‌ریختید و ابتدای هفته این موضوع را حل می‌کردید. خبر واقعی این است که گوشت قربانی، استقلال است. مدام از عزت استقلال حرف زدند اما نگفتند که آیا عزت استقلال این است که در سه چهار روز گذشته دربه در یک تکه زمین سبز باشد؟ آیا این خفت نیست که تیم من زمین ندارد تمرین کند؟!»