طرح از پیش شکست خورده ترامپ

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هفته گذشته بود که مشاور امنیت ملی کاخ سفید به صورت ضمنی به احتمال رونمایی طرح "معامله قرن" کمی قبل از برگزاری سومین انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اشاره کرد. معامله قرن عنوان طرحی است در راستای راه‌حلی برای پایان درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان، راه حلی طولانی‌مدت و ادامه‌دار.
درمورد این که چه مسائلی در مورد این طرح آمریکایی مطرح شده هنوز اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است با این حال اما کاخ سفید مخالفت خود را با هرگونه الحاق کرانه باختری به اسرائیل اعلام داشته بود. آن طور که ایسنا می‌نویسد مسئولان آمریکایی تاکید کردند: کاخ سفید با هرگونه گام اسرائیلی یک‌جانبه در زمینه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل قبل از انتشار طرح صلح آمریکا مخالف است.
این موضع گیری آمریکا بعد از اعلام بنیامین نتانیاهو، درباره عزمش جهت الحاق غور اردن، شمال بحر المیت و شهرک‌های کرانه‌ باختری به سرزمین‌های اشغالی بود.
به گفته مسئولان آمریکایی، دولت ایالات متحده موضع خود را برای دولت اسرائیل تشریح کرده و نخست‌وزیر اسرائیل کاملا مطلع است که دولت آمریکا نمی‌خواهد گام‌های یک‌جانبه از سوی اسرائیل را قبل از ارائه طرح معامله قرن شاهد باشد.


اما از قرار معلوم معامله قرن احتمالا تا همین روز سه شنبه هفته جاری رونمایی می‌شود. این را از اظهارات اخیر دونالد ترامپ می‌شود فهمید.
چرا که او در سخنانی از رونمایی از بخش سیاسی طرح صلح واشنگتن برای فلسطین و اسرائیل موسوم به "معامله قرن" تا پیش از دیدار با نخست‌وزیر این رژیم در سه شنبه هفته جاری خبر داد.
وی اعلام کرد که احتمالاً پیش از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سه‌شنبه هفته جاری (هشتم بهمن) از این طرح رونمایی کند.
وی در این باره مدعی شد: طرح صلح واشنگتن برای خاورمیانه یک طرح بزرگ است. فلسطینی‌ها ممکن است در ابتدا به این طرح واکنش منفی نشان دهند، ولی این طرح به نفع آن‌ها است و واقعاً کارساز خواهد بود.
در همین حال، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت که ترامپ از نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌ - سفید و رقیب انتخاباتی نتانیاهو دعوت کرده است تا در کاخ سفید طرح معامله قرن را بررسی کنند.
طبق گزارش اسپوتنیک، نتانیاهو نیز موافقت خود را با دعوت ترامپ اعلام کرده است.
درموردطرح معامله قرن البته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیداری با محمود عباس داشته و تاکید کرده است که روسیه نگرانی‌های طرف فلسطینی نسبت به روند سازش میان فلسطین و اسرائیل را درک می‌کند.
وی دراین دیدار تصریح کرد: روابط روسیه و فلسطین ریشه‌دار بوده و ما این روابط را در زمینه‌های مختلف حفظ می‌کنیم و روسیه آماده افزایش این همکاری‌ها است.
پوتین نسبت به سفر به بیت لحم برای رایزنی با محمود عباس در خصوص پرونده‌های مختلف ابراز خرسندی کرد. این در حالی بود که پیشتر محمود عباس گفته بود که می‌خواهد با پوتین در مورد طرح آمریکایی موسوم به "معامله قرن" گفتگو کند.
>محتویات چه هستند؟
همانطور که گفته شد در مورد معامله قرن و اینکه در این طرح چه مسائلی مطرح می‌شود اطلاعات دقیقی رسانه‌ای نشده است. برخی می‌گویند اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. این در حالی است که عده‌ای خبر از محتویات خاص به فلسطین می‌دهند. عده‌ای گفته‌اند اسرائیل دراین طرح متعهد می‌شود که خود امنیت مرزهای فلسطینی را تامین کند و از سویی دیگر پذیرای صدها هزار آواره فلسطینی به خاک خود خواهد بود و مانند شهروندان اسرائیلی با آن‌ها برخورد می‌کند.این در حالی است که اسرائیل سرزمین فلسطینی‌ها را اشغال کرده و سال‌هاست امنیت آن‌ها را به مخاطره انداخته است و دست از اشغالگری برنمی‌دارد. عده‌ای هم مدعی‌اند اسرائیل این امتیازات را بناست تا در ازای دره اردن، قدس و بخشی از کرانه باختری اعطا کند. درمورد اینکه اساسا این طرح تا چه اندازه زمینه‌های صلح را فراهم می‌کند و از سویی دیگر چه موارد و امتیازاتی را دربرمی گیرد حرف و حدیث‌ها و تحلیل‌های بدبینانه زیادی وجود دارد.
>جذب چهره‌های پرنفوذ
قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه رونمایی از این طرح در راستای کارهای تبلیغاتی است که ترامپ در زمان مسئله استیضاحش مطرح می‌کند، به آفتاب یزد گفت: مطمئنا طرح چنین موضوعی باعث جذب چهره‌های پرنفوذ اسرائیل در خود آمریکاست. اما اینکه این طرح تا چه اندازه خواسته فلسطینی‌ها را مطرح می‌کند باید گفت قاعدتا آن‌ها چیز زیادی به‌دست نمی‌آورند. تشکیل دولت مستقل فلسطینی در قدس شرقی، آزادی سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه و بازگشت آواره‌ها خواست فلسطینیان است که به‌نظر نمی‌آید هیچ یک در طرح صلح معامله قرن ترامپ برآورده شود.
وی افزود: از همین رو باید بعید دانست که فلسطینی‌ها بتوانند این طرح را بپذیرند.
این کارشناس اظهار می‌کند: این کار ترامپ بیشتر یک شو و نمایش برای جلب توجه یهودیان در چنین برهه‌ای است. به غیر از استیضاح، امسال، سال انتخابات برای ترامپ نیز هست و بدیهی است این طرح به جذب آرای وی کمک می‌کند.
محبعلی در باره این که گفته می‌شود محتویات این طرح، از جمله تامین امنیت مرزهای فلسطین و همینطور پذیرش چند صد هزار آواره فلسطینی در اسرائیل به عنوان شهروندان اسرائیل در کنار به رسمیت شناختن دولت فلسطینیان است، گفت: آنچه که آمریکا و ترامپ درباره این طرح مطرح می‌کنند یک بحث است، آنچه را که اسرائیلی‌ها در عمل انجام دهند یک بحث دیگر. اگر نگاهی به تاریخ هفتاد ساله اخیر بیاندازیم، تمامی رئیس جمهورهای آمریکا سعی کردند تا برای مسئله فلسطین از نگاه خودشان راه حلی پیدا کنند، اما هیچ کدام به این مهم دست نیافتند و بعید است که ترامپ هم دراین رابطه بتواند توفیق خیلی زیادی پیدا کند. تنها موافقت نامه اسلو بود که توانست حداقل‌هایی را برای فلسطینیان فراهم کند. حداقل‌هایی مانند خود مختاری و خروج اسرائیل از نوار غزه وبخش‌هایی از کرانه باختری دراین معاهده مطرح شد که البته این موارد هم به صورت کامل عملیاتی نشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بعید است که اعراب در موقعیتی باشند که اسرائیل و آمریکا به آن‌ها امتیازات زیادی دهند. بدیهی است در هر معامله‌ای طرف قویتر امتیازات بیشتری را می‌گیرد.
محبعلی اظهار کرد: در مورد اسلو هم اسرائیلی‌ها به خیلی از تعهداتشان در موقعیت خاصی عمل نکردند. در شرایط فعلی هم ممکن است اسرائیلی‌ها برخی امتیازاتی را که گفتید برای جذب اعراب به ویژه عربستان سعودی در روی کاغذ مطرح کنند اما در عمل خیلی بعید است که دولت راست افراطی اسرائیل دست به چنین کارهایی بزند. اکنون هم که طرح معاهده قرن مطرح است قرارنیست دولت خود مختار فلسطینی با اختیار تام تشکیل شود بلکه یک دولت خودگردان تحت نظارت و با مرزهایی که اسرائیل کنترل می‌کند، مطرح است.
>تجربه تاریخی گذشته
محمد علی بصیری کارشناس مسائل بین الملل نیز درباره این طرح به آفتاب یزد می‌گوید: این طرح نیز مانند طرح‌های دیگری مانند اسلو یادو دولت مطرح شده است و چون نگاه عادلانه در این طرح‌ها دیده نمی‌شود عمده این طرح‌ها با شکست روبه رو شده است.
وی اظهار می‌کند: این طرح نیز باید مانند طرح‌های دیگر باشد. البته رونمایی از معامله قرن انجام می‌شود؛ جشنی می‌گیرند آن را رسانه‌ای می‌کنند اما در نهایت خروجی این طرح نیز بیشتر از طرح اسلو نیست. عمده تلاش غربی‌ها این است تا اعراب و اسرائیلی‌ها را برای چند صباحی آرام کرده و امید موقتی به آن‌ها تزریق کنند.
این در حالی است که فلسطینیان هیچ طرحی را که ذلت در آن باشد نمی‌پذیرند. خواسته اصلی مردم فلسطین نابودی اسرائیل و خروج همه صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی است.