حرکت نمایشی به جای عرضه هنر

آفتاب یزد – گروه شبکه: خوانندگی
از آن دست هنرهایی است که علاقمندان زیادی دارد از همین رو آنکس که صدایی
برای خواندن دارد با خواندن یک یا چند آهنگ وارد این عرصه می‌شود.کافی است که یک آهنگ او به قول معروف گل کند آنوقت به عنوان یک خواننده مطرح از سوی مردم پذیرفته می‌شود و فرد بعد از اجرای چند آهنگ مترصد برگزاری کنسرت می‌شود. انصافا هم مخاطبان زیادی را راهی کنسرتشان که اغلب از قشر جوان هستند، می‌کنند. نکته جالب توجه اینجاست که این خوانندگان چند سالی است که توانسته‌اند در این عرصه اسم و رسمی برای خود پیدا کنند، برای جذاب‌تر شدن کنسرتشان دست به اقدامات عجیب و غریب می‌زنند. اقداماتی که معمولا با حاشیه همراه است. از پوشیدن لباس‌های خاص گرفته تا اجرای حرکات عجیب.
> جواب نمیدین عصبانی میشم


مهراد جم، یکی از چهره‌های جدید موسیقی پاپ کشور است که از اسفندماه ۱۳۹۷ فعالیت رسمی خود را با همکاری مسعود جهانی آغاز کرد. بیشتر مخاطبین، مهراد جم را با آهنگ‌های «شمال»، «غمت نباشه» و «شیک و پیک» می‌شناسند که در اردیبهشت و تیر ۱۳۹۸ به انتشار رسیدند. حالا او در اولین کنسرتش که در کیش برگزار شد حاشیه ساز شده است. حرکات عجیب و غریب او باعث شده که فیلم‌های بسیاری از این خواننده در فضای مجازی منتشر شود و واکنش‌هایی را به همراه داشته باشد. او در کنسرتش با داد و فریاد از حاضرین می‌خواهد که او را در خواندن آهنگ‌هایش یاری کنند، آنقدر که در کنسرتش داد وفریاد می‌زند که گویا صدای حاضرین را نمی‌شنود از همین رو با صدای بلندتر و با حالت عصبانی به آنها می‌گوید: «جواب نمیدین عصبانی میشم»!
> پریدن به هوا
بهنام بانی که در سال 96 با تک آهنگ‌هایی که ارائه داد به اوج معروفیت رسید در کنسرت‌هایش برای به وجد آوردن تماشاگران، ناگهان با همکارانش به هوا بر می‌خیزد. این حرکت او از دید کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نماند و تا مدت‌ها دستمایه طنز آنها قرار گرفته بود به طوری که در این خصوص ویدئوهایی را به شکل طنز ساخته بودند. حالا این حرکت (پریدن به هوا) به نام بهنام بانی ثبت شده است و او اغلب در کنسرت‌هایش آن را انجام می‌دهد.
> وجود ربات در کنسرت
گروه ماکان بند، یک گروه موسیقی در قالب پاپ است که متشکل از دو خواننده با نام‌های رهام هادیان و امیر مقاره می‌باشد. این گروه با آهنگ«هربار این درو» به معروفیت دست یافتند و در این چند سال اخیر توانسته‌اند طرفداران خاص خودشان را به دست بیاورند. کنسرت‌های این دو خواننده جوان نیز خالی از حاشیه نبوده است مثلا در یکی از کنسرت‌هایشان امیر مقاره همین طور که در حال خواندن است به ناگاه همانند شعبده بازها با سرش حرکتی انجام می‌دهد که گویی سر از تنش جدا شده است! همچنین این گروه برای جذاب‌تر شدن کنسرت‌هایشان از ربات‌ها استفاده کرده‌اند.
> تغییر قیافه پر حاشیه
علیرضا طلیسچی از دیگر خوانندگان پاپ کشورمان است که او هم با یک اقدام عجیب در یکی از کنسرت‌هایش واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. کنسرتی که چند دقیقه اول آن شبیه به یک نمایش بود. طلیسچی با تغییر قیافه‌ای که کسی او را نشناخت وارد صحنه می‌شود و سپس شروع به نواختن ساز می‌کند دیگر هم گروهی‌های او به گمان آنکه فردی غریبه است در مقابل چشمان بهت زده تماشاچیان او را از صحنه بیرون می‌کنند. به نظر می‌رسد که تماشاچیان در سالن فکر می‌کنند که با این حرکت طلیسچی، کنسرت لغو شده است.
> لباس عجیب محمد علیزاده
البته این اجراهای عجیب در کنسرت‌ها فقط مختص خواننده‌های جدید نیست بلکه خواننده‌هایی هم که سالهاست در این عرصه فعالیت دارند نیز، کنسرت‌هایشان را خالی از این اقدامات نگذاشته‌اند. یکی از آنها محمد علیزاده است. استیج یکی از کنسرت‌های این خواننده مطرح کشورمان با چند آدمک چوبی که یکی سوار بر تابِ آویزان از سقف بود، دیگری مشغول دوچرخه‌سواری و سومی در حال بالا رفتن از یک نردبان بود، تزیین شده بود. اما جالب‌تر اینکه علیزاده آن کنسرتش را با پیراهن و شلواری مشکی و جلیقه‌ای سبز آغاز کرد و در میانه‌های برنامه جلیقه‌اش را با کتی مشکی که عبارت «عاشقتونم یه جور خاص» روی آن نقش بسته بود، تعویض کرد.
> غیب شدن روی صحنه
فرزاد فرزین هم در یکی از کنسرت‌هایش شعبده بازی عجیب و غریبی راه انداخت. او در این کنسرت به شکل یک روح ظاهر و در وسط اجرا به ناگاه غیب شد! با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که خواننده‌های پاپ برای جلب‌نظر مخاطبان خود بیشتر به حرکات نمایشی روی آورده‌اند تا به زعم خودشان بتوانند کنسرتی پرشور را برای مخاطبانشان به اجرا بگذارند. این در حالی است که اغلب این حرکاتشان با حاشیه‌هایی همراه شده است.