اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا درمان شد

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: با افزایش تلفات کروناویروس در چین رئیس جمهوری این کشور نسبت به وخامت اوضاع هشدار داده است، بنابر اعلام مقامات سلامت در چین تاکنون ۵۶ نفر در این کشور بر اثر شیوع کروناویروس جدید جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تاکنون ابتلای نزدیک به ۲۰۰۰ نفر به این ویروس کشنده تایید شده است. پس از تایید گزارش‌هایی از فوت ۱۳ بیمار در استان «هوبئی»، رئیس جمهوری چین گسترش فزاینده این بیماری را «وضعیتی وخیم» توصیف کرد.
در شهر شانگهای اولین مورد فوتی بر اثر ابتلا به کروناویروس تایید شده است. همچنین در استان «هوبئی» گزارش‌ها از ابتلای ۳۲۳ نفر دیگر به این بیماری حکایت دارد. در استان «هنان» نیز یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است. منشا این ویروس شهر «ووهان» در استان «هوبئی» اعلام شده که به دیگر شهرهای چین از جمله پکن گسترش پیدا کرد. همچنین دولت چین از شناسایی پنج مورد ابتلا به این ویروس در هنگ کنگ، ماکائو و تایوان خبر داد. در کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، تایلند، ویتنام، نپال، استرالیا، مالزی، فرانسه، ایالات متحده و کانادا مواردی از ابتلا به این کروناویروس گزارش شده است.
>آغاز درمان کرونا با داروهای ایدز در چین
پزشکان چینی درمان موارد تائید شده ویروس کرونا با داروی ایدز را در سه بیمارستان پکن آغاز کردند.


مقامات پکن روز یکشنبه اعلام کردند که برخی از بیمارستان‌های این شهر درمان بیماران آلوده به ویروس کرونا با داروهای ایدز را آغاز کردند تا بتوانند آمار مرگ و میر را کاهش دهند. براساس بیانیه کمیسیون بهداشت شهر پکن، سه بیمارستان برای درمان موارد تائید شده با کرونا ویروس با داروی ایدز اقدام کرده‌اند. دو داروی مدنظر داروهای ضدویروسی هستند که توانایی اتصال به
ویروس HIV و مسدود کردن آن برای آلوده کردن سلول‌های سالم را دارند.
تحقیقات جدید بر روی ۴۱ بیمار مبتلا به کرونا ویروس روز جمعه در مجله پزشکی لانست منتشر شده است که حاکی از فواید ۲ داروی ایدز در درمان سارس در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در چین است، البته باید توجه داشت که تاکنون داروی قطعی درمان ویروس کرونا جدید کشف نشده است. موارد ابتلا به ویروس کرونا به یک هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است که ۲۳ نفر در خارج از کشور چین هستند، کارشناسان بهداشت اظهار کرده‌اند که ویروس پتانسیل جهش را دارد.
>اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا درمان شد
خبرها حاکی از آن است که اولین بیمار مبتلا به ویروس کُشنده کرونا در شانگهای چین درمان و از بیمارستان مرخص شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک بیمار ۵۶ ساله در شانگهای چین که مبتلا به ویروس کشنده کرونا بود، مداوا شده و از بیمارستان مرخص شد. این زن که مدت‌های طولانی در شهر ووهان، اولین محل شیوع ویروس کرونا، زندگی می‌کرده است به عنوان اولین نفر از مبتلایان به این ویروس خطرناک درمان شد. پزشکان پس از بررسی وضعیت این زن و نداشتن تب به مدت ۶ روز به او اجازه ترخیص از بیمارستان را دادند. این بیمار ۱۰ ژانویه، دو روز پس از ورود به شانگهای، به این ویروس مبتلا شد و ۱۵ ژانویه در بیمارستان بستری شد. پزشکان ابتلای این زن به ویروس کرونا را به عنوان اولین مورد در این منطقه مورد تائید قرار دادند. در مدت درمان وضعیت این زن روبه بهبودی گذاشت و دمای بدن او به مدت شش روز افزایشی نداشت. پس از دریافت نتایج آزمایش‌های این زن، پزشکان تصمیم به ترخیص او از بیمارستان گرفتند.
>امکان ورود ویروس کرونا
به کشور وجود دارد؟
حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که نگرانی‌هایی در مورد انتقال ویروس کرونا به کشور وجود دارد، گفت: خوشبختانه هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس کرونا مشاهده نشده است. ویروس کرونا در کشور چین به دلیل جهش‌های احتمالی در حال رشد است و تاکنون تعدادی از مردم این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.
به گزارش برنا، عرفانی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از انتقال این ویروس به کشور از طریق مسافرانی که بین دو کشور چین و ایران تردد می‌کنند چه چاره‌ای اندیشیده اید، عنوان کرد: به دلیل تردد مردم کشورمان به چین یا برعکس، هماهنگی‌های لازم انجام شده تا پایگاه بهداشت مراقبت مرزی فرودگاه امام خمینی (ره) که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است، کار بیماریابی مسافران چین را انجام دهند و در صورت شناسایی احتمالی فرد مبتلا به ویروس کرونا، قبل از انتشار آن در جامعه، در سریع‌ترین زمان کار درمان بیمار مد نظر قرار می‌گیرد.باید توجه داشت که بیماریابی افراد مبتلا به ویروس کرونا به معنای انتشار این ویروس در کشور نیست، منشا ویروس «کرونا» حیوانی است، اما به عنوان عفونت تنفسی این احتمال وجود دارد که از انسان به انسان منتقل شود. رعایت بهداشت فردی و جمعی مانند شست و شوی دست و صورت با آب و صابون و استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه کردن می‌تواند موجب پیشگیری از بروز و انتشار ویروس «کرونا» در بین افراد جامعه شود.
>چکاپ مسافرانِ چین
هنگام ورود به کشورمان
معاون بهداشت وزارت بهداشت در جریان بازدید از دفتر مراقبت بهداشت مرزی واقع در فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: تمام مسافران ورودی به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور از مبداء چین، تحت ارزیابی قرار می‌گیرند و تاکنون موردی از کروناویروس در کشور مشاهده نشده است.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی گفت: برای غربالگری ورودی مسافرین از دستگاه‌های تب سنج استفاده می‌شود. با توجه به علائم بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی که بیشتر با تب، تنگی نفس و سرفه مشخص هستند، در بدو ورود مسافران ورودی از چین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این فرودگاه مسافران گروه هدف، یعنی مسافران کشور چین که از طرف سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده است، وارد می‌شوند، بنابراین هنگام ورود این مسافران با دستگاه‌هایی مثل تب سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، چنانچه مسافری تب، سرفه و تنگی نفس داشته باشد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افراد را بر اساس شدت بیماری و علائم آن از بقیه جدا می‌کنند، توضیحات لازم را به آنها می‌دهند و همکاران ما آنها را به پزشکی که در فرودگاه مستقر است، ارجاع می‌دهند.
رئیسی گفت: به طور خاص برای بیماری کروناویروس دو نوبت تست پی سی آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد. تب فقط یک علامت است، ما به خاطر اینکه حساسیت را بالا ببریم فردی که علائم تب، سرفه یا بدن درد داشته باشد را شناسایی می‌کنیم و آزمایشات تکمیل می‌کند که کروناویروس در فرد وجود دارد یا خیر. چون خیلی از سرماخوردگی‌ها و شبه آنفلوآنزا نیز همین علائم را دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: به عنوان مثال یک نمونه داشتیم که یک فرد اصالتا افغانستانی ولی تبعه چین علائم مختصری داشت که به بیمارستان ارجاع دادند و بررسی‌ها نشان داد یک سرماخوردگی ساده داشته است و مرخص شد. خوشبختانه در کشور تاکنون هیچ گزارشی از بیماری کرونا ویروس نداشته‌ایم. اینکه افراد با علامت تب یا سرفه را تحت معاینه قرار می‌دهیم فقط به خاطر رعایت احتیاط است وگرنه وجود این علائم در فرد لزوما نشان‌دهنده کروناویروس نیست. در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور تیم‌های آماده بهداشت مرزی حضور دارند. اما بر اساس دستورالعمل بهداشت جهانی بر چکاپ مسافرانی تاکید شده که از چین وارد کشور می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی حتی محدودتر کرده و گفته هر مسافری که از شهر ووهان چین می‌آید را کنترل کنید. ولی در کشور ما تمام مسافرانی که از چین می‌آیند مورد چکاپ قرار می‌گیرند. جای هیچگونه نگرانی نیست و همه موارد تحت کنترل قرار دارد و همکاران بهداشتی ما به صورت ۲۴ ساعته و آماده‌باش مسافران محترم را کنترل و ارزیابی می‌کنند.