چرا برخی دختران ازدواج با مردان دارای سابقه تاهل را به پسران مجرد ترجیح می‌دهند؟

پول و امنیت
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: موضوع ازدواج این روزها در جامعه ما با چالش‌های زیادی رو به رو است، سن ازدواج افزایش یافته است و دیگر کمتر جوانی را می‌بینید که تمایلی به ازدواج داشته باشد، در عین حال آمار طلاق رو به افزایش است و این موارد چالش‌های زیادی را در جامعه به وجود آورده است، اما طی روزهای گذشته آمار تامل برانگیزی از ثبت احوال منتشر شد که بیش‌از پیش به چالش‌های ازدواج و مشکلات ناشی از آن دامن زد. طبق این آمار تمایل دختران مجرد به ازدواج با مردان با سابقه تاهل 3 برابر افزایش یافته است! اما دلیل این افزایش چیست؟ و چرا دختران امروز ازدواج با مردان دارای سابقه تاهل را به پسران مجرد ترجیح می‌دهند؟
> افزایش بی‌سابقه ازدواج دختران
با مردان با سابقه تاهل


براساس آمارهای ثبت احوال، نسبت ازدواج دختران هرگز ازدواج نکرده با مردانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند از سال ۹۲ تا ۹۷ ، بیش از سه برابر شده است.
به گزارش مهر، بر اساس این گزارش در سال گذشته ۷۸.۴ از ازدواج‌های ثبت شده مربوط به ازدواج‌هایی بوده که مرد و زن هر دو برای اولین بار ازدواج را تجربه کردند این درصد با رشد سالانه منفی ۳ صدم درصد نسبت به ۶ سال قبل یعنی سال ۹۲ هشت دهم برابر شده بود آمارها نشان می‌دهد از ۹۵.۳ درصد از ازدواج‌های آن سال به ۷۸.۴ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۷ شاهد رشد سهم ازدواجهایی که مردان یا زنان برای چندمین بار ازدواج را تجربه می‌کردند بودیم. یافته‌ها نشان می‌دهد سهم ازدواج مردان هرگز ازدواج نکرده با زنانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند از یک درصد در سال ۹۲ به ۴.۹ درصد در سال ۹۷ افزایش داشته است.
در همین فاصله زمانی نسبت ازدواج‌هایی که دختران هرگز ازدواج نکرده با مردانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند ازدواج کردند با تغییر از ۲.۱ درصد از کل ازدواج‌ها در سال ۹۲ به سهم ۶.۹ درصدی در سال ۹۷، ۳.۳ برابر شده است. در تمام این سال‌ها نسبت بازازدواج زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده، زنان با تجربه ازدواج قبلی با مردان در اولین تجربه ازدواج شان بیشتر از سهم بازازدواج مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده بوده است. رشد الگوی ازدواج بازازدواج مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده بیشتر از الگوی ازدواج بازازدواج زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده بوده است. فاصله بین بازازدواج مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده و نسبت بازازدواج زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده در سال ۹۲ به ۱.۹ درصد به سال ۹۷ رسیده است. سهم باز ازدواج‌های مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده با رشد دوره‌ای شش ساله ۱.۲ درصدی از ۲.۱ درصد در سال ۹۲ به ۶.۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است.
> سهم استان‌ها در آمار باز ازدواج
رشد دوره ۶ ساله در ۷ استان البرز، تهران، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و زنجان بیشتر از ۱.۶ درصد در طول دوره بوده است. این رشد در ۸ استان کردستان، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، گلستان، یزد، خراسان شمالی و سمنان کمتر از ۹ دهم درصد در طول دوره بوده است. از سوی دیگر استان البرز با ۲.۹درصد رشد در طول شش سال بیشترین و سمنان ۴ دهم درصد رشد کمترین تغییر در سهم باز ازدواج‌های مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ را داشته است.در کشور سهم باز ازدواج‌های زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده با ۱.۶ درصد رشد در طول شش سال از یک درصد در سال ۹۲ به ۴.۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است. این سهم در طول دوره ۶ ساله در ۸ استان البرز، تهران، کرمان، ایلام، آذربایجان شرقی، قم کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان بیشتر از دو درصد بوده و در ۱۱ استان قزوین، فارس، یزد، گیلان، خراسان رضوی، خوزستان، بوشهر، گلستان، خراسان شمالی، کردستان و سمنان کمتر از ۱.۲ درصد بوده است.
> استان البرز بیشترین و سمنان کمترین سهم
در آمار بازازدواج
بیشینه رشد شش ساله سهم بازازدواج‌های زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده مربوط به استان البرز با ۳.۷ درصد و کمینه آن مربوط به استان سمنان با شش دهم درصد است. در طول دوره شش ساله در کل کشور سهم ازدواج‌هایی که مرد و زن هر دو برای اولین بار ازدواج تجربه می‌کنند از کل ازدواج‌ها با منفی ۱۹ درصد رشد از ۹۵.۳ درصد در ابتدای دوره به ۷۸.۴ درصد در انتهای دوره کاهش یافته است. این سهم در استان البرز بیشترین کاهش را داشته و با منفی ۳ دهم درصد رشد و از ۹۹.۱ درصد در سال ۹۲ به ۷۲.۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است. بیش از نیمی‌از استان‌های کشور رشد دوره‌ای کاهش حدود ۲دهم درصد را تجربه کرده‌اند.
> چرا ازدواج‌ها به این سمت رفته است؟
اما چرا ازدواج‌ها به این سمت رفته است؟ چرا برخی دختران امروز ازدواج با مردان دارای سابقه تاهل را به پسران مجرد ترجیح می‌دهند؟ امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در این رابطه به آفتاب یزد گفت:« این موضوع از دو بعد می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، یکی شکسته شدن قبح مطلقه بودن مردان در جامعه و دیگری شرایط اقتصادی مردان با سابقه تاهل است که برای برخی از زنان مورد قبول است. در ابتدا باید به این موضوع پرداخته شود که این نوع ازدواج‌ها در چه طبقه ای از جامعه رخ می‌دهد؟ در بررسی این موضوع اول به طبقه پائین جامعه بر می‌خوریم که معمولا زنان در این نوع ازدواج‌ها اختیاری از خودشان ندارند و در نهایت هم به همان موضوع کودک همسری ختم می‌شود. در این نوع ازدواج‌ها در طبقه پائین و فقیر زنان با مبالغی پول در واقع معامله می‌شوند و نمی‌توان اسم این را ازدواج گذاشت. بخشی از این ازدواج‌ها هم در طبقه مرفه و بالا اتفاق می‌افتد، در این طبقه زنان معمولا در سنین بالای 30 سال قرار دارند و اعتمادی به مردان مجرد و هم سن و سال خودشان ندارند بنابر این مردان با سنین بالاتر و با سابقه تاهل را برای ازدواج انتخاب می‌کنند. واقعیت این است که این موضوع در طبقه مرفه رابطه مستقیمی‌با آمار طلاق و در طبقه پائین رابطه مستقیمی‌با اقتصاد دارد.»
> حداقل‌های امنیت زنان
در زندگی با مردان با سابقه تاهل
او در ادامه تصریح کرد:« هر چه آمار ازدواج بالا برود ازدواج به ویژه برای دختران نا امن تر می‌شود و آن‌ها ترجیح می‌دهند که با کسی ازدواج کنند که از سابقه ازدواج برخوردار است چرا که فکر می‌کنند در چنین زندگی‌هایی حداقل‌های امنیت در ازدواج برای آن‌ها فراهم است. البته این را هم باید بگویم که مردان با سابقه تاهل به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی مردانی که به هر دلیل همسرشان فوت کرده است و دیگری افرادی که از همسر قبلی خود جدا شده اند، مردانی که همسرشان فوت شده است در این بین از شانس بیشتری برای ازدواج با دختران مجرد برخوردارند چرا که دختران در طبقه بالای جامعه فکر می‌کنند که در کنار این افراد می‌توانند حداقل امنیت در ازدواج را داشته باشند چیزی که به ظن آن‌ها در ازدواج با پسران مجرد برایشان دور از دسترس است. اما مردان مطلقه برای ازدواج دوباره معمولا به سراغ اقشار پائین جامعه می‌روند و با رویکرد‌های اقتصادی می‌توانند با دختران مجرد ازدواج داشته باشند. این ازدواج‌ها معمولا فرزند پروری نخواهد داشت یعنی طرفین تمایلی به داشتن فرزند ندارند.»
> گسست خانواده‌ها
این کارشناس با تاکید بر اینکه ازدواج در جامعه امروز ما معنی و مفهوم خودش را به شکل امروزی از دست داده است تاکید کرد:« در حال حاضر شرایطی رخ داده است که جوانان ما درک درستی از زندگی مشترک ندارند، مشکل اساسی فرهنگ غالب در کشور ماست که روز به روز اخلاقیات در آن کمرنگ تر می‌شود، این نوع ازدواج‌ها در بعد کلان غیر اخلاقی است، برای مثال مردانی که همسرشان فوت کرده است در اغلب موارد به دنبال پرستاری برای فرزندانشان می‌گردند و به همین دلیل هم با دختران جوان و مجرد ازدواج می‌کنند و این موضوع کاملا غیر اخلاقی است چون چاچوب‌های این نوع زندگی متاهلی برای زن از پیش مشخص نمی‌شود. باید دید که ازدواج در جامعه امروز ما چه معنی و مفهومی‌پیدا کرده است؛ ما به جایی رسیده ایم که می‌خواهیم زندگی مدرن داشته باشیم و سنت‌هایمان را هم حفظ کنیم. این موضوع اصلا قابل اجرا نیست و بیش از این نمی‌توانیم به این منوال پیش برویم چون سبب گسستگی خانواده می‌شود از طرف دیگر این نوع ازدواج‌ها نشان می‌دهد تابوی طلاق برای مردان در جامعه شکسته شده است در حالی که این موضوع همچنان برای زنان در جامعه قبیح است که به نظر من این اصلا درست نیست و مربوط به بعد مرد سالار جامعه است. می‌توان امیدوار بود که که در آینده این نوع نگاه برای زنان نیز تغییر کند و زنانی که از زندگی زناشویی جدا می‌شوند هم بتوانند به زندگی و جامعه بازگردند. اما این را هم فراموش نکنیم هر چیزی که در جامعه قبح آن ریخته شود رایج می‌شود و این مسئله اگر ادامه پیدا کند می‌تواند باعث ترویج طلاق در جامعه شود.»
آمار ارائه شده نشان می‌دهد که امنیت در ازدواج‌ها به حد زیادی تقلیل یافته است؛ افزایش آمار طلاق نیز حاکی از همین موضوع است که از تبعات آن میتوان به بازازدواج‌ها اشاره کرد. اما افزایش این باز ازدواج‌ها به گفته کارشناسان عواقب بدی در پی دارد. چرا مسئولین برای ازدواج جوانان تسهیلاتی فراهم نمی‌کنند تا از بروز چنین ازدواج‌هایی جلوگیری شود؟