از تحریم فرصت بسازیم

جعفر بای‪-‬ جامعه‌شناسی مردم ایران آنگونه که در طول تاریخ حیات علمی‌اش نیز ثابت شده، اگر پیرامون هر موضوعی توجه و عنایت کند به لحاظ ظرفیت‌های قدرتمند نیروی انسانی‌اش به راحتی می‌تواند بر آن مسلط شود. مثلا در عصر شکوفائی علمی تمدن ایران این سرزمین مهد دانایی در جهان شهرت یافت و یا در دوره تمدن اسلامی ظهور اندیشمندان متفکر فراوانی و مراکز علمی متعدد شرایطی را فراهم ساخت که برای مقبولیت مصرف‌کنندگان علامت (نماد) اسلامی را بر تولیدات خود حک می‌کردند و یا لباس اندیشمندانشان را مطابق الگوی لباس دانشمندان مسلمان می‌نمودند؛ زبان عربی که کتب صرف و نحواش را متفکران مسلمان ایرانی نوشته بودند پس از نهضت ترجمه به واسطه ایرانیان زبان علمی دنیا معرفی شد. پس ایرانیان که ظرفیت علمی درخشان و پشتکاری قدرتمند و استعدادی تابناک دارند باید در حال حاضر بستری فراهم نمایند تا تهدید تحریم به فرصتی برای رشد و شکوفائی تبدیل شود. ایرانیان می‌توانند با حذف نظام‌های دیوانسالاری زائد، مسیر پیشرفت و ترقی را کوتاه ساخته و راه صدساله را در ده سال طی کنند. باید با تمرکز به همه انرژی‌ها حرکت به سوی توسعه را سرعت بخشیم و قدرتمندتر از دیگرکشورها شتابان به سوی فتح قله‌های علم و دانش بکوشیم.
ایرانیان ثابت کرده‌اند که در سختی‌ها ، محدودیت‌ها، فشارها و کمبودها قدرتمندتر و قوی ظاهر می‌شوند و تحریم نه تنها باعث رکود و کندی نمی‌شود بلکه در شرایط تنگناها ،گرفتاری‌ها و سختی‌ها تواناتر، تندتر و باانگیزه بیشتری تلاش می‌کنند و در زمان دشوار موفق‌تر ظاهر می‌شوند. پس با مساعی همگانی می توانیم تحریم را به پله‌های رشد، ترقی و تعالی تبدیل ساخته و قدرتمندانه‌تر از آلمان پس از جنگ، برق آسا علم و تکنولوژی را به خدمت گرفته و راههای حرکت به سوی پیشرفت را طی کنیم. موانع موجود سر راه دانشمندان را برداشته و با همیاری بسترهای رشد، شکوفایی و توسعه را مهیا کنیم؛ باید فتح قله‌های دانایی و کشف مجهولات بشری به دغدغه همگانی تبدیل شود. ما باید مجددا خلاقیت و نوآوری‌های خویش را متجلی ساخته و رشد و پیشرفت را که حق مسلم ماست به رخ جهانیان بکشیم و با ظهور نوآوری‌های متعدد در عصر تحریم، آمریکا را به غلط کردن مجدد واداریم که چرا با تحریم باعث پیشرفت ایران شده است. همانگونه که جنگ تحمیلی منجر به ترقی کشور در عرصه تسلیحاتی شد که امروز توان حمله نظامی به ایران را از آن سلب نموده است. باید چون کانون ذره‌بین انوار پراکنده متمرکز شده و قدرتمندانه مسیر کشف علم و دانایی را روشن ساخته بی‌وقفه به تولید علم و تکنولوژی پرداخت.
باید اعتبارات حوزه تحقیقات چند برابر شود و با برچیدن موانع خلاقیت‌ها و نهادسازی‌های متنوع شرایطی را فراهم ساخت تا همه توان‌های پراکنده متمرکز شده و قدرتمندانه مسیر بالندگی را خردورزانه با همه فراز و نشیبش و سخت و صعب‌العبورش با شادکامی طی کنیم و با تقویت تفکر نقاد زمینه رونق تفکر خلاق را فراهم سازیم و ابداع و نوآوری را سرلوحه همه امور قرار دهیم، اگر در عصر تحریم بتوانیم گامهای موفقیت را طی کنیم قطعا پس از این دوره سخت با رفاه و راحتی زندگی خوشی را که شایسته هر ایرانی است برای آیندگان فراهم کنیم. با رایگان سازی خدمات علمی به استعدادهای درخشان کشور و چابک‌سازی حرکت برای غنی‌سازی حوزه علم هویت دانشجویی در کشور را احیا نموده و با اعتبار بخشی به دانشگاه‌های مهم دوره پرداختن به کمیت‌ها را پشت سر
گذاشته، به عصر کیفی‌سازی در محافل
علمی - دانشگاهی بپردازیم.