رونمایی از ۴ خودروی جدید داخلی

تنوع‌بخشيدن به محصولات همزمان با تشديد تحريم‌ها و ممنوعيت واردات، ازجمله برنامه‌هايي است که خودروسازان کشور دنبال مي‌کنند. از اين رو، از مدت‌ها پيش سايپا و ايران‌خودرو درصدد جبران کمبود محصول در بازار برآمده‌‌اند و با طراحي‌ محصولات و پلتفرم‌هاي جديد سعي دارند حق انتخاب بيشتري به مشتريان بدهند. چنانکه طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته توسط دو خودروساز بزرگ کشور قرار است تنوع خودروهاي عرضه‌شده بين سال‌هاي 98 تا پايان 99 به 11 محصول برسد. در همين راستا روز گذشته چهار خودرو ساخت داخل، توليد شرکت سايپا و ايران خودرو با حضور حسن روحاني، رئيس‌‌جمهوري و اسحاق جهانگيري، معاون اول او و چند تن از ديگر وزرا و معاونان رئيس‌جمهوري، در حياط نهاد رياست‌جمهوري رونمايي شد. دو محصول سدان و کراس‌اوور (نيم‌شاسي) توليدي گروه سايپا با اتکا به مگاپلت‌فرم کاملا ايراني SP100 طراحي شده‌اند و قرار است در سال‌ 1399 به توليد انبوه رسيده و به بازار عرضه شوند. مديرعامل ايران‌خودرو نيز محصولات اين شرکت را با عنوان پروژه k132 با 93 درصد داخلي‌سازي و دنا پلاس توربو اتوماتيک معرفي کرد که پروژه ابتدايي در سال آينده تکميل مي‌شود. خط توليد انبوه‌سازي دنا پلاس توربو اتوماتيک نيز در دهه فجر به بهره‌برداري رسيد و به‌زودي عرضه آن آغاز مي‌شود.
عرضه خودروها به‌زودي آغاز مي‌شود
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رونمايي از چهار خودروي جديد در حضور رئيس‌‌جمهوري گفت: به‌زودي پيش‌فروش اين خودروها آغاز مي‌شود. رضا رحماني افزود: خودروهاي جديد 90 درصد ساخت داخل هستند و تنها بخش کوچکي از قطعات آنها از خارج تامين مي‌شود که برنامه‌ توليد داخلي اين قطعات براي امسال و سال‌هاي آينده را تدوين کرده‌ايم. به گفته او، اين خودروها با استانداردهاي روز جهاني منطبق هستند و مصرف بنزين آنها نسبت به خودروهاي قبلي به مراتب کمتر است. رحماني دليل عرضه اين خودروها را در راستاي برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده براي حمايت از صنعت خودرو دانست و اضافه کرد: خروج خودروهاي فرسوده و ورود انواع جديد با اين هدف است و خودروهايي که رونمايي شده براي تحقق اين برنامه است. اين مقام دولتي با بيان اينکه روز گذشته رونمايي از قطعه داخلي‌سازي‌شده خودروي دنا هم انجام شده است، خاطرنشان کرد: خط توليد اين قطعه بهره‌برداري شده است. او يادآوري کرد: خودروهاي رونمايي‌شده آلودگي کمتري ايجاد خواهند کرد و تلاش مي‌شود با قيمت پايين‌تر نسبت به خودروهاي قبلي عرضه شوند. عضو هيات دولت از عرضه خودروهاي ديگر براي سال آينده و سال 1400 خبرداد و خاطرنشان ساخت: خودروهاي جديد رضايت مصرف‌کنندگان را به دنبال خواهد داشت.
پيشنهاد وزارت اقتصاد رانتي نيست


گذشته از رونمايي چهار خودروي جديد داخلي، دولت در زمينه ترخيص خودروهاي دپوشده هم تصميمات جديدي اخذ کرده است که انتقاداتي را از سوي بخش خصوصي به همراه داشته است. هيات وزيران در جلسه 16 بهمن به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي با تمديد مهلت ترخيص خودروهاي موضوع تصويب‌نامه مورخ 16 دي 1397 مشتمل بر خودروهاي سواري داراي قبض اماکن گمرکي، مناطق آزاد تجاري - صنعتي يا مناطق ويژه اقتصادي و نيز خودروهاي با ارزش بيش از 40 هزار دلار و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگاني، به مدت سه ماه از تاريخ ابلاغ اين تصويب‌نامه موافقت کرد. بر اين اساس، ترخيص خودروهاي سواري با حجم موتور بالاتر از 2500 سي‌سي امکان‌پذير نبوده و مشمول مقررات اين تصويب‌نامه نمي‌شود. در اين مدت برخي از فعالان بخش خصوصي ادعاهايي را مبني‌ بر رانتي‌بودن اين نوع ترخيص‌ها مطرح کرده‌اند که فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد در واکنش به اين موضوع گفت: پيشنهاد وزارت اقتصاد رانتي نبوده است.