كرونا به پيش می‌تازد

تمهيداتي نيز براي جلوگيري از کرونا ويروس در کشور ادامه دارد و بسياري از مراکز و تجمعات مردم نيز تعطيل شده است، به گفته علي ربيعي، سخنگوي دولت از تمديد تعطيلي تمام مدارس ايران تا پايان اين هفته خبر داد. وي همچنين از تصميم درباره ادامه تعطيلي مدارس بعد از جلسه ستاد مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه هفته آتي خبر داد. همزمان رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا از تغيير تاريخ اعزام سربازان در اسفند ماه با هدف پيشگيري از شيوع ويروس کرونا خبر داده است. اما يکي از نگراني‌ها در رابطه با اجتماعات زندانيان است که يحيي‌ کمالي‌پور، نايب رئيس کميسيون قضائي مجلس بر ضرورت تشکيل تيمي در استان‌ها به منظور نظارت بر اجراي بخشنامه رئيس دستگاه قضا براي پيشگيري از کرونا در زندان‌ها تاکيد کرد. وي همچنين ادامه داد: در جرائمي که نياز به شاکي خصوصي دارد و مي‌توان رضايت شاکي را جلب کرد و همچنين در برخي جرائم عمومي که از شدت و حدت زيادي برخوردار نيستند مي‌توان از احکامي استفاده کرد که افراد کمتر به زندان معرفي شوند. کمک از ناجا براي کنترل مبادي شهر‌ها از سوي ديگر با افزايش آمار تعداد مبتلايان استان‌هايي همچون قم، گيلان، گلستان و تهران، بحث قرنطينه و کنترل شهرها در مبادي ورودي و خروجي وجود دارد، اما ظاهرا نحوه اجراي آن با اما و اگر روبه‌رو است، همان‌طور که بسياري از مسئولان از عدم کنترل مبادي ورودي و خروجي استان قم اظهار نگراني مي‌کنند. اما وزير بهداشت و درمان از فرمانده نيروي انتظامي خواست در کنترل مبادي ورودي و خروجي شهر‌هاي آلوده به ويروس به وزارت بهداشت کمک کند. سعيد نمکي امروز دوشنبه در نشست با سردار حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي بيان کرد: با توجه به در پيش بودن تعطيلات نوروزي و اينکه به قرنطينه شهر‌ها اعتقاد نداريم، بايد از ماشين‌هايي که از شهر‌هاي آلوده به خارج اين شهر‌ها سفر مي‌کنند جلوگيري شود. به طور مثال مازندران يکي از مناطق پاک از ويروس کرونا بود که حالا دارد به يکي از مناطق آلوده به ويروس کرونا تبديل مي‌شود. انتقاد تند وزير بهداشت از وزير صمت وزير بهداشت همچنين در نامه‌اي به وزير صنعت، معدن و تجارت ضمن گلايه از کمبود ماسک در مراکز بهداشتي اعلام کرد: متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنيده احتکار ماسک را با قيمت 10 برابري مي‌فروشند. اين شيوه برخورد و پيگيري بوروکراتيک مشکلي از مملکت حل نخواهد کرد و آبروي نظام و سلامتي مردم به شدت زير سوال خواهد رفت. نمکي در اين نامه آورده است که متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنيده احتکار ماسک در شرايطي که همکاران جان بر کف اينجانب زندگي‌شان را شبانه روز فداي مردم مي‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بيماري قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قيمت 10 برابري به دلالان معرفي مي‌کنند.
آمار کرونا در قم به 790 نفر رسيد
به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکي استان قم 790 نفر در بيمارستان‌هاي قم به دليل ابتلا به کرونا از بستري شده‌اند. علي ابرازه افزود : در يک روز گذشته 116 نفر که به دليل مشکلات تنفسي در بيمارستان‌ها بستري شده بودند، مرخص شدند. کماکان روند بستري بيماران در بيمارستان‌هاي قم صعودي است و از مردم درخواست مي‌کنيم توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت کنند. بيمارستان شهيد بهشتي به چرخه خدمات به بيماران مشکلات تنفسي اضافه شد. نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با بيان اينکه شهر قم قرنطينه نسبي است، گفت: براي رفع نگراني‌ها از شيوع ويروس کرونا، پيشنهاد شده مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوي تعطيل شوند. سيد مرتضي خاتمي افزود: در هر صورت بايد از حضور آحاد در اجتماعات پرهيز شود.
انزلي در وضعيت قرمز


وضعيت استان گيلان نيز در شيوع کرونا نگران کننده است و در اين بين سيد عارف عابدين نجفي، سخنگوي شوراي سلامت انزلي با اعلام اينکه انزلي در وضعيت قرمز کرونا قرار گرفته است، تاکيد کرد: متاسفانه در روزهاي گذشته ميزان افراد مبتلا به ويروس کرونا و تعداد آمار فوتي‌هاي مبتلا به اين ويروس افزايش يافته و اگر شهروندان در ادامه راه همراه شبکه بهداشت و درمان نباشند ممکن است کنترل اين ويروس از دست ما خارج شود. از شهروندان تقاضا مي شود به هيچ عنوان از خانه هاي خود خارج نشوند. در اين شرايط ارسلان سالاري، رئيس دانشگاه علوم پزشکي گيلان به دليل داشتن علايم مشکوک به کرونا در قرنطينه است. تست هاي اوليه دکتر سالاري نشان از آلوده بودن وي به ويروس کرونا است و به همين دليل، وي در منزل خود قرنطينه شده است.
احداث بيمارستان‌صحرايي در قم و گيلان
در اين شرايط امير سرتيپ موذني رئيس اداره بهداشت، درمان و امداد نيروي زميني از احداث بيمارستان‌هاي صحرايي در استان‌هاي قم و گيلان خبر داد و گفت: در استان گيلان بيمارستان نيروي دريايي در رشت را به طور کامل در اختيار وزارت بهداشت قرار داده‌ايم. در قم هنوز درخواست قطعي از ما نشده است اما ما آمادگي احداث بيمارستان صحرايي را در آنجا نيز داريم.
بذر افزايش کرونا در قم کاشته شد
رئيس اداره مراقبت از بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي معتقد است که افزايش موارد بيماري کوويد 19 و ويروس کروناي جديد در کشور نتيجه بذري است که اين ويروس دو هفته قبل و پيش از تشخيص موارد اوليه در قم کاشته است. حسين عرفاني افزود: اگر به گذشته نگاه کنيم حدود 10 روز پيش ( چهارشنبه دو هفته قبل) بيماري در شهر قم تشخيص داده شد. دوره پنهان (کمون) اين بيماري را همه مردم خبر دارند که حدود دو هفته است پس آنچه امروز شاهد آن هستيم و موارد ابتلا را به حدود هزار نفر رسانده است، بذري است که اين ويروس حدود دو هفته قبل کاشته است يعني قبل از تشخيص و اقدامات کنترلي شروع شده است. ارسال 7.5 تن مواد و تجهيزات پزشکي همزمان سازمان بهداشت جهاني در توييتي اعلام کرده است که هفت و نيم تن مواد و تجهيزات پزشکي با يک پرواز چارتر از انبار اين سازمان در دوبي به تهران منتقل مي‌شود. اين محموله شامل وسايل و تجهيزات لازم براي محافظت 15 هزار نيروي درماني و همچنين حدود هزار کيت آزمايش شناسايي کوويد 19 است. به گفته اين سازمان اين تعداد کيت براي آزمايش صد هزار نفر کافي است.