«نه» ايران به پيشنهاد کمک آمريکا

«آرمان ملي» واکنش جمهوري اسلامي
به پيشنهاد ترامپ را بررسي مي‌کند
«نه» ايران به
پيشنهاد کمک آمريکا


آرمان ملي: جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير به‌شدت از سوي ايالات متحده تحت فشار بوده و از همين رو با مشکلات بسياري در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي مواجه شده است. از جمله اين مشکلات مي‌توان به کمبودهاي اساسي در حوزه بهداشت و درمان ايران اشاره کرد که کشور قادر به تجارت آزادانه با ديگر کشورها نبوده و به همين دليل ورود دارو به ايران با تأخير و هزينه‌هاي بسيار بيشتر از گذشته صورت مي‌گيرد. با شيوع کرونا در ايران و جان‌باختن تعداد زيادي از هموطنان، گمانه‌زني‌هاي بين‌المللي پيرامون موضوع تاثير تحريم بر تشديد عوارض کرونا در ايران بالا گرفته و حتي سناتورهاي آمريکايي نظير اليزابت وارن نيز به اين مساله واکنش نشان داده‌اند. دولت آمريکا نيز از وضعيت پيش آمده بهره برده و هم رئيس‌جمهور و هم وزير امور خارجه اين کشور مدعي شده‌اند که ايالات متحده آماده کمک کردن به ايران است. اين پيشنهاد اما با واکنش‌ مثبتي از سوي جمهوري اسلامي مواجه نشده و سران کشور اين پيشنهاد را نوعي دروغ و فريبکاري مي‌دانند.
به نيت آمريکا شک داريم
سيد‌عباس موسوي، سخنگوي وزارت امورخارجه ايران، در نشست خبري خود که ديروز از طريق ويدئو‌کنفرانس برگزار شده، ادعاي وزير خارجه آمريکا در مورد ارسال پيام رسمي به جمهوري اسلامي ايران از طريق سوئيس را تکذيب و تاکيد کرده است که آمريکا نه‌تنها کمکي به ايران در زمينه مبارزه با ويروس کرونا نکرده‌ است بلکه در حال سنگ‌اندازي و مانع‌تراشي در استفاده از کانال بشردوستانه سوئيس است. سيد‌عباس موسوي گفت: «ما همواره به نيت‌هاي دولت ايالات متحده آمريکا شک داشتيم و همچنان هم شک داريم. به هر حال اگر آنها نيت خير داشتند، پيش از اينکه اين موضوع را رسانه‌اي کنند و در بوق و کرنا از آمادگي خودشان براي کمک به ايران سخن بگويند و دنبال اهداف تبليغاتي نمي‌رفتند، گامي عملي بر‌مي‌داشتند». وي با انتقاد از رفتار تبليغاتي آمريکا تاکيد کرد: «به هر حال ما مواضع آمريکايي را مرتبا رصد مي‌کنيم. واضح است که از وقتي اين موضوع در ايران اتفاق افتاده، دولت آمريکا به شکل گسترده‌اي عليه کشور ما، توانمندي‌هاي کشور ما و تضعيف روحيه مردم ايران، تبليغات گسترده‌اي را آغاز کرده‌اند و هنوز هم به آن ادامه مي‌دهند. جعل اخبار و آمار، از جمله اصلي‌ترين اقداماتي بوده که دولت آمريکا انجام داده است و همزمان ادعا مي‌کنند که آمادگي دارند به دولت و ملت ايران کمک کنند». سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: «ما از آنجايي که به حسن نيت آمريکايي‌ها شک داريم و در موارد گذشته هم ديده‌ايم که علي‌رغم سر‌و‌صدايي که راه انداخته‌اند، اقدامي از پيش نبرده‌اند؛ نه خيلي روي اين کمک‌ها حسابي باز کرده‌ايم و نه آمادگي داريم کمک‌هاي لفظي را بپذيريم». وي در مورد فعاليت‌هاي کانال بشردوستانه سوئيس تاکيد کرد: «لازم است اطلاع بدهم که کانال مالي سوئيس هم که مدتي پيش باز و مقداري دارو از طريق آن وارد ايران شد، براي همان هم دولت آمريکا در حال سنگ‌اندازي و مانع‌تراشي است و اجازه نداده‌اند منابعي را که خودمان داريم از طريق اين کانال منتقل کنيم». سيد‌عباس موسوي در مورد ادعاي وزير خارجه آمريکا در مورد ارسال پيام از طريق دولت سوئيس هم گفت: «من از پيام رسمي آمريکا تا اين لحظه هيچ اطلاعي ندارم و بعيد مي‌دانم دولت ايران پيش از اينکه دولت آمريکا اطلاع رسمي کند و گام عملي بردارد، کمک‌هاي لفظي اين کشور را بپذيرد».
ژست تبليغاتي؛ ياوه‌گويي سياسي
رئيس کميته روابط خارجي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاکيد کرد: صحبت‌هاي رئيس‌جمهور آمريکا براي کمک به ايران جهت مقابله با کرونا، ژست تبليغاتي است که پشت آن حسن‌نيتي وجود ندارد. کمال دهقاني در گفت‌وگو با ايسنا، در واکنش به اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر کمک به ايران جهت مقابله با کرونا، گفت: آمريکايي‌ها در عرصه روابط بين‌الملل بسيار بدهکار بوده، آنها باعث بي‌اعتمادي در دنيا شده و همچنان سعي مي‌کنند اقداماتي خلاف قانون داشته باشند به همين دليل نمي‌توان اعتمادي به حسن‌نيت مقامات آمريکايي داشت. يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه «صحبت‌هاي رئيس‌جمهور آمريکا درباره کمک به ايران براي مقابله با کرونا صرفا يک ياوه‌گويي سياسي است»، گفت: اگر واقعا دونالد ترامپ دلسوزي براي ملت ايران دارد تحريم‌هاي ظالمانه را بردارد تا مردم دسترسي به داروهاي مورد نيازشان را داشته باشند. علاء‌الدين بروجردي، در واکنش به ادعاي اخير رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر کمک به ايران براي مقابله با کرونا، گفت: همه دنيا شخصيت متناقض و متضاد ترامپ را در گفتار، رفتار و تصميماتش ديده‌اند. او واقعيت را کتمان مي‌کند و همه به اين حقيقت پي برده‌اند.