سايه روشن‌هاي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت

آرمان ملي: اولين نشست کميسيون مشترک برجام پس از فعال‌سازي مکانيسم حل اختلاف از سوي آلمان، انگلستان و فرانسه در هفته گذشته برگزار شد و جمهوري اسلامي از اين فرصت براي بيان نظرات و دفاعيه‌هاي حقوقي خود پيرامون مسأله کاهش تعهدات بهره برد. با اين وجود هنوز گمانه‌زني‌هاي زيادي در خصوص احتمال فروپاشي توافق هسته‌اي يا ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد وجود دارد؛ اتفاقي که مي‌تواند زمينه‌ساز فعال شدن قطعنامه‌هاي پيشين و بازگشت تحريم‌هاي سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي ايران را فراهم کند. سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «آرمان ملي» در اين باره مي‌گويد: «استفاده از مکانيسم ماشه يا بردن پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد از همان ابتداي فعال‌سازي مکانيسم حل اختلاف از سوي کشورهاي اروپايي موضوعي مرده بود. قوام دروني و ساختار حقوقي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اين اجازه را به کشورهاي اروپايي نمي‌دهد که بخواهند پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهند». به گفته او «جمهوري اسلامي ايران تاکنون چند بار به تشريح استدلالات حقوقي خود در اين زمينه پرداخته است و آقاي ظريف در نامه 17 صفحه‌اي به آقاي بورل مواضع ايران را براي طرف اروپايي تشريح کرد». سيدعباس موسوي همچنين با بيان اينکه کشورهاي اروپايي هم به سمت استفاده از مکانيسم ماشه نخواهند رفت، تصريح مي‌کند: «برجام به جز دستاوردهاي اقتصادي، دستاوردهاي سياسي و امنيتي قابل توجهي براي دو طرف داشت و به همين دليل اميدواريم اين توافق با همين وضعيت فعلي ادامه پيدا کند. لازم است که کشورهاي اروپايي به تعهدات خود در اين زمينه عمل کرده و به گفتار درماني اکتفا نکنند». اهم اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري ديروز را که به علت شيوع کرونا از طريق ويديو کنفرانس برگزار شد، در ادامه مي‌خوانيد:
خواست ايران اين است تا با روسيه و ترکيه درباره ادلب رايزني‌ها ادامه پيدا کند و نشست سران کشورها در تهران برگزار شود. از قبل از اتفاقات ادلب، ايران در حال هماهنگي جزييات برگزاري نشست سه جانبه بود، با تحولات در ادلب توجهات به سمت ديگري رفته است. به دنبال نهايي کردن تاريخ نشست هستيم. تنها راه‌حل بحران سوريه مذاکرات سياسي راه کارهاي سياسي است. چيزي مهم تر از روند آستانه نداريم. لازم است که همگان به اين روند برگرديم. کشورها براي آن زحمت کشيدند و توافقات خوبي دست پيدا کرديم.
اگر به توافقات برگرديم براي بحث راه حل نهايي در سوريه به نتايج خوبي دست پيدا مي‌کنيم، ما نگراني هاي خودمان را ابراز کرديم. در ادلب بايد آتش بس فوري ايجاد شود و نشست کشورهاي ضامن صلح سوريه بايد در سطوح مختلف برگزار شود. يکي از اقداماتي که ما تا کنون صورت داديم تماس با طرف‌هاي درگير بوده است. درخواست داديم تا بين ما و آنها، بين ترکيه و سوريه و روسيه گفت و گوها در قالب هاي مختلف ادامه پيدا کند...
ادامه در صفحه 6