برخورد قضائی با هنجارشکنان دینی

آرمان ملي: اين روزها همه امور خواه ناخواه تحت الشعاع ويروس ناخوانده کرونا و حواشي پيرامون آن است. پس از آنکه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصين حوزه سلامت به لزوم ممنوعيت تجمعات و همه مراکز اعم از آموزشي، فرهنگي، هنري، ورزشي و... تاکيد کردند؛ بسياري از لزوم اعمال محدوديت‌هايي بر بقاع و اماکن مقدسه مثل حرم‌هاي مطهر امام هشتم(ع) در مشهد و حضرت معصومه(س) در قم گفتند. هر چند که اين مساله به طور کامل اجرا نشد اما محدوديت‌هايي اعمال شد. با اين حال برخي افراد که اين عمل را مغاير با توسل به ائمه و دارالشفا بودن حرم‌ها مي‌دانستند براي نشان دادن اينکه ضريح حرم‌هاي مطهر آلوده نيست در اقدامي غيرمتعارف به ماليدن زبان خود به ضريح مطهر مبادرت ورزيدند که فيلم اين اقدام در فضاي مجازي سروصداي زيادي به پا کرد و واکنش‌هاي بسياري به همراه داشت. در اين راستا پس از آنکه يکشنبه دادستان مشهد از بازداشت فرد مورد نظر خبر داده بود؛ روز گذشته اين فرد شناسايي، دستگير و بازداشت شد.
اقدام جنجال بر انگيز
با همه گيري ويروس کرونا موجب شده تا پزشکان و متخصصان بهداشت و سلامت توصيه کردند که هرگونه تجمع انساني و همه مراسم و فعاليت‌هاي دسته جمعي ممنوع اعلام شده و تعطيل شوند. در اين راستا بود که تمامي مراکز آموزشي، فرهنگي، هنري ورزشي و حتي مذهبي مثل نماز جمعه براي جلوگيري از انتقال و شيوع ويروس با تعطيلي موقت روبرو شدند. در اين بين حتي اقدامات مراقبتي بسياري در جهت محدود کردن عبور و مرور و تجمعات در بارگاه مطهر امام رضا (ع) در مشهد و حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم جهت پيشگيري از انتقال ويروس و عدم شيوع آن اتخاذ شد. چنانکه بسياري از علما و مراجع نيز به لزوم تبعيت از دستورات پزشکي مقامات مسئول در اين باره تاکيد کردند. اما برخي که خود را از علما و مراجع مذهبي‌تر و معتقدتر مي‌پنداشتند محدود کردن حرم‌ها را برنتافتند و محدود کردن حرم‌ها را در تضاد با توسل به ائمه در گرفتاري‌ها و دارالشفا بودن حرم‌ها دانستند. در همين راستا چندي پيش بود که ويدئويي در شبکه‌هاي اجتماعي بسط و گسترش يافت که طي آن فردي در براي اثبات اين مساله که ضريح ائمه آلوده نيست با حضور در حرم مطهر رضوي طي اقدامي غيرمتعارف زبان خود را به ضريح مطهر امام رضا(ع) مي‌مالد. اين عمل در قم و حرم حضرت معصومه(س) نيز تکرار و با واکنش‌هاي بسياري در جامعه روبرو گرديد و بسياري از مردم و حتي چهره‌ها در تقبيح اين عمل اظهار نظر کردند. البته مساله در همين‌جا مسکوت نماند و اين اقدام موجبات تمسخر تشيع در رسانه‌هاي بيگانه و معاند را نيز فراهم آورد. از همين رو يکشنبه محمد حسين درودي دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان خراسان رضوي از بازداشت فردي که مبادرت به اقدام غيرمتعارف کرده خبر داد و بيان کرد: در حال حاضر پرونده اين فرد در شعبه 301 بازپرسي مشهد در حال رسيدگي و متهم بازداشت است و تحقيقات تکميلي پيرامون اين پرونده ادامه دارد.
بازداشت فرد مرتکب اقدام موهن


پس از آنکه روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب قم، با توجه به انتشار فيلم اقدام غيرمتعارف يک فرد در حرم حضرت معصومه(س) و وصول گزارش به سامانه گزارش‌هاي مردمي قرارگاه کنترل و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي دادسراي قم، با دستور دادستان مرکز استان و با تلاش عوامل نيروي انتظامي اين فرد شناسايي، دستگير و بازداشت شد. ايرنا نوشت، براساس اين گزارش، براي اين فرد پرونده قضائي تشکيل‌شده و در حال رسيدگي است. اقدام غيرمتعارف اين فرد در ماليدن زبان خود به ضريح حرم حضرت معصومه(س) براي اثبات آلوده نبودن آن و انتشار فيلم اين اقدام در فضاي مجازي، در شرايط همه‌گيري ويروس کرونا در کشور، واکنش‌هاي زيادي به همراه داشت.
وهن مذهب
يک استاد دانشگاه اديان قم درباره خاستگاه تفکري که علم و تخصص پزشکي را در تضاد و تقابل با مقام و کرامات ائمه معصومين مي‌داند، اظهار داشت: وقتي تريبون‌ها بيشتر با عواطف و احساسات مردم سروکار داشته باشند، اين مواضع عقلاني که اتفاقا در متن دين است و بيرون از آن نيست، شنيده نمي‌شود و ذهنيتي شکل مي‌گيرد که مثلا وقتي حرم امام معصوم دارالشفاست يعني هيچ ميکروب و ويروسي آنجا راه ندارد. اما مباني و تاريخ ما در اين‌باره روشن است و از مهمترين وجوه تمدن اسلامي ايمان و باورهاي مذهبي و در عين حال اهتمام به تجربه و علم بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمين حميدرضا شريعتمداري گفت: باور به علم (تجربي) در کنار ايمان و شعائر ديني مزيت تمدن اسلامي است. هم توسل، دعا و کار نيک مؤثر است و هم علم و رعايت قواعد مادي و علمي. البته در اين ايام صداي رسمي و جدي حوزه‌ها همين موضع بود و توصيه‌هاي بهداشتي را مبنا قرار داده‌اند و براي توجه به حاکميت خداوند بر عالم، توصيه‌هاي عبادي و معنوي هم مورد توجه هستند. وي درباره ليس زدن ضريح توسط برخي مداحان و به اصطلاح هيأتي‌ها براي اثبات شفادهي ائمه در برابر کرونا و بي‌توجه نشان دادن خود به توصيه‌هاي پزشکي بيان کرد: شکي نيست که اين کار وهن مذهب و وهن اين گونه افراد است. وي در ادامه با اشاره به بحث جهل مقدس درباره اينگونه افراد اظهار کرد: اين اقدامات گاهي هم به جهل مقدس برمي‌گردد، جهلي که از نظر من به معناي نابخردي است و نه به معناي ندانستن.