دولت حق کارگران بیکار را بپردازد

طبق تبصره ماده 30 قانون کار، دولت مکلف است با توجه به اصل بیست و نهم قانون اساسی و با استفاده از درآمدهای عمومی و در آمد‌های حاصل از مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین معاش کارگران بیکار شده کارگاه‌های محلی مثل موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آنها بپردازد اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است.
آفتاب یزد-گروه اجتماعی: ورود ویروس کرونا به کشور که از درجه سرایت بسیار بالایی نیز برخوردار است کافی بود تا مردم برای پیشگیری از ابتلای به آن، خود را خانه‌نشین کنند، همین خانه‌نشینی که متولیان بهداشت و سلامت نیز بر آن تاکید دارند باعث کسادی کار بسیاری از مشاغل شده است. این در حالی است که طبق قانون دولت مکلف است با استفاده از درآمدهای عمومی و در آمد‌های حاصل از مشارکت مردم معاش کارگران بیکار را تامین کند اما تا کنون اقدامی در این خصوص رخ نداده است.
>کرونا و کارگران
گفته می‌شود ویروس کرونا بیشتر از طریق شخص به شخص و تماس نزدیک منتقل می‌شود. بنابر این افرادی که در محیط‌های پرجمعیت فعالیت و یا زندگی می‌کنند بیشتر با خطر ابتلاء به آن روبرو هستند. شیوع کرونا همانند هر اپیدمی دیگری قشرهای تهیدست و محروم جامعه را بیشتر در معرض خطر قرار داده است و از آن جایی که کارگران به اقتضای کار خود در تماس نزدیک با یکدیگر هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. به همین دلیل هم طی دو هفته گذشته ویروس کرونا سبب شده تا خیلی از کسب و کار‌ها رو به تعطیلی بروند.


>مشاغل خرده‌پا و غیررسمی زخم‌خورده کرونا
پای کرونا زودتر از همه به بازار باز شد و بساط دست‌فروشان و بازارهای هفتگی را جمع کرد، حالا بر خلاف همیشه وقتی در میدان ولیعصر(عج) و خیابان‌های نارمک قدم می‌زنید دیگر خبری از دستفروشها نیست. مترو‌ها هم از دستفروشان خالی شده و به قول کاربران فضای مجازی آن چه مسئولین نتوانستند طی این سال‌ها حل و فصل کنند ویروس کرونا انجام داده است با این تفاسیر تمام کسانی که معیشت شان از این راه تامین می‌شد حالا بیکار هستند و مسلما در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند. علاوه بر آن مغازه دار‌ها هم در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند و حتی گفته می‌شود خرید شیرینی و آجیل شب عید هم به نصف قیمت رسیده است و این موضوع نشان از شرایط بد اقتصادی در روز‌های آینده دارد.
>کاهش 35 درصدی فروش رستوران‌ها
بسیاری از کسب و کارها، تالارها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، سینماها و فروشگاه‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفتند. اولین صنفی که از وضعیت به وجود آمده لطمه خورد، رستوران‌ها بودند. آن‌طور که رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس می‌گوید:« 30 تا ۳۵ درصد فروش رستوران‌ها در روزهای اخیر و در پی شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد.» اصغر میرابراهیمی درباره این موضوع بیان کرد: «وزارت بهداشت ابلاغیه‌ای در زمینه تعطیلی همچنین رعایت نکات بهداشتی در رستوران‌ها اعلام نکرده اما با این حال بنابر گزارش‌های ما مردم از حضور در رستوران‌ها خودداری کرده وهمین موضوع سبب شده تا کسب و کار شاغلان این صنف با خلل مواجه شود.»
>کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده است
شیوع بیماری کرونا با تاثیرات منفی در بخش مسکن نیز همراه بود؛ به طوری که هم اکنون بیشتر پروژه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده است. این موضوع نیز سبب شده تا کارگران زیادی شب عید بیکار باشند و خرج زندگیشان را هم نتوانند فراهم کنند. این موضوع در بخش‌های خصوصی بیشتر به چشم می‌خورد و کارگران این بخش‌ها بیشتر از سایرین در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند. کارشناسان بر این باورند که ادامه چنین روندی در کشور می‌تواند بر کل صنایع کشور تاثیرگذار باشد و اگر ماجرا به همین نحو پیش برود در نهایت خیلی از کارگران بخش صنایع نیز از کار بیکار خواهند شد و فقر دامنه گسترده تری از امروز را تجربه خواهد کرد. کسب و کار‌های دیگری نیز از این موضوع متضرر شده‌اند که شمار آن‌ها بسیار است اما موضوع حائز اهمیت این است که در شرایط کنونی هر روز بر تعداد کارگرانی که به دلیل کرونا بیکار شده‌اند افزوده می‌شود.
>قانون چه می‌گوید؟
طبق ماده 30 قانون کار چنانچه کارگاه بر اثر قوه‌قهریه (زلزله، سیل و امثال این‌ها) و یا حوادث غیرقابل پیش بینی (جنگ و نظایر آن) تعطیل گردد و کارگران آن بیکار شوند پس از فعالیت مجدد کارگاه، کارفرما مکلف است کارگران بیکار شده را در همان واحد بازسازی شده و مشاغلی که در آن به وجود می‌آید به کار اصلی بگمارد و همچنین طبق تبصره همین ماده قانونی دولت مکلف است با توجه به اصل بیست و نهم قانون اساسی و با استفاده از درآمدهای عمومی و در آمد‌های حاصل از مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین معاش کارگران بیکار شده کارگاه‌های محلی مثل موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آنها بپردازد و از طرف دیگر با توجه به بند (2) اصل چهل و سوم قانون اساسی امکانات لازم را برای اشتغال مجدد آنان فراهم نماید.
اما دولت تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است، با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز به نظر می‌رسد مسئولین باید هر چه زودتر نسبت به این موضوع اقداماتی انجام دهند تا سفره کارگران از اینی که هست کوچکتر نشود.