آقای رئیس جمهور! وظیفه شما انتقاد نیست توان عزل وزیر صمت را دارید؟

عدم کنترل بازار قبل و بعد از گرانی بنزین علیرغم قول‌های زیاد، نابسامانی در قیمت فولاد، آشفتگی بازار خودرو و حالا هم...
عملکرد ضعیف چند وزیر صدای مردم را درآورده رئیس‌جمهور هم ظاهرا بی‌تفاوت...
آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ بازار سیاه ماسک‌های سفید! این شاید توصیفی باشد از آنچه در روزهای اخیر در بازار اقلام بهداشتی می‌بینیم در مواجهه با ویروسی به شدت مسری به نام کرونا! تنها ماسک هم نیست باید الکل، ژل ضدعفونی کننده و حتی دستکش‌ها را هم باید اضافه کنیم. حالا بسیاری از داروخانه‌ها با برگه‌ای که روی آن نوشته ماسک و ژل ضدعفونی کننده نداریم از مشتریان استقبال می‌کنند! اینکه وقتی ویروسی اینچنین همه‌گیر شود شاید طبیعی باشد کمبودهایی هم وجود داشته باشد اما مشکل جای دیگری است، وقتی در داروخانه یعنی همان جایی که باید این اقلام را ببینیم، نمی‌بینیم اما در میان مترو دستفروشان را ماسک به دست می‌بینیم که در غیربهداشتی‌ترین حالت ممکن به فروش ماسک یا دستکش مشغولند مشخص می‌شود که موضوع تنها کمبود اقلام نیست بلکه موضوع چگونگی مدیریت اقلام و توزیع آنها است. در همین زمینه اخبار کم نیستند که در گوشه و کنار ایران خبر می‌رسد انبارهایی از احتکار اقلام بهداشتی کشف شده و یکی دوتا هم نیستند!‌ آش به قدری شور شده که حالا صدای رئیس جمهور هم نسبت به وزیر و وزراتخانه تحت امرش درآمده است. روز شنبه این هفته حسن روحانی ضمن انتقاد از عدم دسترسی آسان مردم برای تهیه وسایل بهداشتی و ضدعفونی، وزارت صمت را مکلف کرد تا با تدوین یک برنامه مشخص زمان‌بندی‌شده برای رفع این مشکل اقدام نماید؛ همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد در خصوص تقویت شبکه توزیع نیز با نظر و هماهنگی وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دهد. این تنها انتقاد در میان خود بدنه دولت نیست چرا که پیش از آن وزارت بهداشت نیز نسبت به وضعیت پیش آمده در بازار اقلام بهداشتی انتقاداتی را متوجه وزارت صمت کرد. به گزارش تسنیم، دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به رضا رحمانی نوشت: «علیرغم جلسات مکرر همکاران اینجانب در آن وزارتخانه، متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت ۱۰ برابری به دلالان معرفی می‌کنند. از هفته پیش تاکنون طبق اظهارنظر مدیران وزارت بهداشت حداکثر یک میلیون ماسک تحویل شده که با شعار فریبنده روزی چند میلیون تولید و متاسفانه انتقال این عوام فریبی به مردم، اینجانب و همکارانم به شدت مورد شماتت و تحت فشار قرار گرفته‌ایم. به نظر اینجانب این شیوه برخورد و پیگیری بوروکراتیک مشکلی از مملکت حل نخواهد کرد و آبروی نظام و سلامتی مردم به شدت زیر سوال خواهد رفت.» اینکه خود چهره‌های هیئت دولت چنین از وضعیت این روزها می‌گویند خود نشان می‌دهد که در چنین شرایطی مردم به عنوان مصرف کننده اقلام در چه وضعیتی هستند. در شرایطی که ویروس کرونا به خودی خود دغدغه‌های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده بنابراین نباید مشکلی مضاعف به مردم وارد شود تا آنها گرفتار کوچه پس کوچه شوند برای خرید ماسک یا ژل ضدعفونی کننده!
>مروری بر پاییز 97!


اما برای اینکه بدانیم چرا این روزها عدم مدیریت بحران موج می‌زند باید به حدود 15 ماه پیش برگردیم. پاییز 97، صحن علنی مجلس، جایی که قرار بود به وزیر پیشنهادی روحانی یعنی رضا رحمانی فضلی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخته شود! آنچه آن روز برخی از نمایندگان مخالف درباره رضا رحمانی گفتند و هشدار دادند البته در مجموع به آن توجهی نشد اما شاید مرور برخی از آن اظهارات در شرایط این روزها که به قول معروف با گوشت، پوست و استخوان موقعیت را حس می‌کنیم لازم باشد! در پنجم آبان 97 احمد بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: «تاکنون نظام قیمت‌گذاری اثر مطلوبی در کشور ایجاد نکرده است و مشکلاتی ایجاد کرده و شاهد گران فروشی هستیم و دولت باید در بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد و بورس کالا راهگشا است. در این بخش در برنامه شما هیچ برنامه‌ای یافت نمی‌شود نظام بودجه را چطور می‌خواهید تنظیم کنید؟ چگونه می‌خواهید مصرف‌کننده‌ها را از خرید با قیمت زیاد نجات دهید؟» او تنها مخالف رحمانی نبود بلکه دیگر نمایندگان نیز هشدارهایی دادند از جمله محمود صادقی. این نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه کلی‌گویی آسان است اما باید برنامه‌ها مبتنی بر وضع موجود باشد، خاطرنشان کرده بود: «برنامه‌های وی پیشنهادی گسترده است می‌خواهد مشکل آدم و عالم را حل کند اما معلوم نیست که کدام بخش در برنامه ایشان اولویت دارد.» این نماینده مجلس بیان کرد: «آقای رحمانی کلی‌گویی کرده در حالی که با توجه به تحریم‌ها باید تکیه بر بخش خصوصی باشد که در این رابطه برنامه‌ای ارائه نکرده است.»
>بخش خصوصی و گلایه‌های ناتمام
اما این انتقادات در نهایت موثر واقع نشد تا وزارت صنعت به رضا رحمانی برسد. در این یکسال عملکرد این وزارتخانه در چندین مورد صدای بخش خصوصی را هم درآورده است. بخشی که در همه جای جهان به عنوان موتور محرکه اقتصاد شناخته می‌شود. در یکی از این موارد در خرداد امسال یک فعال بخش فولاد با انتقاد از اینکه وزارت صنعت به عنوان متولی امر صنعت باید نگاه کارشناسی و صادرات محور داشته باشد، گفته بود: «امروز اولویت وزارت صنعت تنظیم و کنترل بازار داخل شده است و به نوعی مسائل سیاسی داخلی کشور بر مسائل اقتصادی ارجحیت پیدا کرده که این موضوع یک مشکل اساسی برای تولیدکنندگان کشور است.» تقی ممتازان افزوده بود: «وزارت صنعت باید به بررسی ریشه‌ای مشکلات در افزایش قیمت‌ها و یا کمبود کالاها در سطح بازار بپردازد نه اینکه در یک تصمیم مقطعی و بدون کارشناسی صادرات کالاها را متوقف کند. امروز صادرکننده با مشقت بسیار بازاری برای فروش محصولات خود بدست آورده چرا به جای کمک سنگ جلوی پای آنها می‌گذارید؟» او با اعلام اینکه بخش فولاد صنعتی ارز آور است، تصریح کرد: چرا به این صنعت نگاه ویژه ندارید؟ آقای رحمانی وزیر صنعت هنوز نگاه صادرات محوری به بخش فولاد و سایر صنایع ندارد. صادرات یک نانوایی نیست که بتوان درب آن را باز کرد و مابقی از بوی آن منتفع شوند. به ما بگوید با این شرایط سخت تحریمی ما با مازاد تولید خود چه کنیم؟ چرا یک سیاست روشن برای توسعه صادارت بخش فولاد اتخاذ نمی‌شود.» شهریور امسال در دیگر اظهاراتی که عملکرد وزارت صمت را مورد انتقاد قرار داده بود اینبار رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفته بود: «وزارت صنعت علیرغم آنکه متولی صنایع معدنی کشور است ولی متاسفانه درک درستی از این مسئولیت خود ندارد و سیاستگذاری‌های این وزارتخانه نشان می‌دهد معاون صنایع معدنی نمی‌تواند به درستی نقش خود را ایفا کند و به هیچ وجه رفتار پدری نسبت به فعالان بخش خصوصی که در واقع فرزندان این معاونت هستند نداشته و نتوانستند حمایت درستی از آنها بکنند و با بخشنامه‌ها و سیاستگذاری‌های خود موانعی ایجاد کرده که فعالان این بخش را دلسرد کرده و نتیجه آن به کاهش تولید و صادرات و همچنین از دست رفتن مشاغل این بخش منتهی خواهد شد.»
>خودرو تا مسکن!
جالب اینکه تنها این بخش هم نبوده که نسبت به نوع مدیریت مسائل در وزارت صمت منتقد بوده است. خودروسازی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در ماه‌های اخیر به آشفته بازاری تبدیل شده است و گویی عملکرد این وزراتخانه نسبت به خودروسازی قصد سبقت از دیگر بخش‌ها را دارد! همین یک ماه پیش سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت:«وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارتی بر بازار خودرو ندارد به همین دلیل قیمت چارچرخ‌ها بدون ارتقا کیفیت و ارائه خدمات بهتر روز به روز افزایش می‌یابد.» چند روز پیش از اظهارات این نماینده مجلس احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت وگو با «رسالت» درباره افزایش دوباره قیمت خودرو گفت: «روش فروشی که توسط وزارت صمت به خودروسازان دیکته شده تا خودرو بفروشند یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت‌هاست. میزان نقدینگی در جامعه بالغ بر دو میلیون میلیارد تومان است و وقتی اختلاف قیمت زیادی در قیمت خودروها بین بازار و کارخانه وجود داشته باشد، بیش از ۷۰ درصد از ثبت نام کنندگان را واسطه‌گران یا دلالان خودروها در زمان فروش فوری یا مدت دار محصولات کارخانه‌ها تشکیل می‌دهند.» درباره عملکرد این وزارت خانه حتی وب سایت خط اعتدال که از قرار به دولت هم نزدیک است نیز زبان به انتقاد گشوده و نوشته: «کدامیک از سخنان شما محقق شده است؟ آیا غیر از این است که قیمت بازار و کارخانه یکدیگر را تشدید می‌کنند و روند رو به رشد قیمت‌گذاری سایپا باعث رشد قیمت خودرو در بازار نیز شده است ؟ به عبارت دیگر همان جو روانی رشد قیمت کارخانه‌ای (که شما توصیه کرده بودید مردم تحت تاثیر آن قرار نگیرند!) باعث تشدید قیمتها در بازار شده و در عین حال، تعیین قیمت کارخانه‌ای معادل ۵ درصد زیر قیمت بازار نیز نشان‌دهنده تاثیرگذاری قیمت بازار بر کارخانه است. جناب وزیر! برخلاف ادعای شما عرضه کم، موجب افزایش قیمت در بازار شد! از سوی دیگر عدم عرضه کافی محصولات سایپا، باعث شده تا قیمت محصولات ایران خودرو نیز در بازار روندی صعودی داشته باشد!» این درحالی است که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم نیز درباره لزوم سازماندهی اوضاع خودروسازی چندی پیش گفته بود: «رسیدگی به این موضوع بدیهی است چراکه این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست. بی‌ثباتی در بازار خودرو و الزام مصرف کننده اصلی به پرداخت پول اضافه، قابل قبول نبوده و انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار تصمیم جدی بگیرد در غیر این صورت ما مجبوریم در مجلس اقدام کنیم.» وضعیت مسکن هم با عملکرد این وزارتخانه گره خورده و از قضا آنجا هم تاییدی بر ناتوانی در مدیریت اوضاع و احوال به ویژه در شرایط پیچیده فعلی کشور است. در همین زمینه اواخر بهمن امسال دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی در عدم نظارت بر توزیع مصالح ساختمانی، گفت:‌گرانی نهاده‌های ساختمانی، ساخت و ساز مسکن را به ورطه نابودی و ورشکستگی کشانده است. فرشید پورحاجت:« با وضعیتی که به وجود آمده سازندگان مسکن به سمت ورشکستگی و تعطیلی کارگاه‌ها پیش می‌روند.» او با انتقاد از عدم نظارت بر روند توزیع مصالح ساختمانی در بازار اظهار کرد:‌«کسانیکه که مسکن ساخته‌اند در معرض ورشکستگی قرار دارند و مسکنی را که فروخته‌اند نمی‌توانند جایگزین کنند.»
از آنجایی که وزارت صنعت معدن و تجارت تقریبا از شیر مرغ تا جان ادمیزاد را در حوزه مسئولیتی خودش دارد هر بخشی را که مورد بررسی قرار دهیم حاکی از این است که شرایط آنطور که باید نیست! حالا آخرین مورد و البته مهمترینش موضوع اقلام بهداشتی است چرا که با جان آدمیزاد در ارتباط است. نکته‌ای که اما جای تعجب دارد اینکه چرا رئیس جمهور نیز همچون یکی از مردم به انتقادی تلویحی از وزارتخانه‌ای پرداخته که عملکرد یک ساله آن با پرسش‌هایی همراه است. جالب آنکه پازل انتقادها تکمیل شده است؛ مردم، بخش خصوصی و دولتی‌ها! حسن روحانی که این هفته‌ها تلاش دارد درباره هر موضوعی بر کلیدواژه تحریم تاکید کند چرا در موضوعی که فارغ از تحریم‌ها می‌تواند حل شود و از قضا نه به خارجی‌ها مربوط است و نه به دولت موازی و... آنگونه که باید رسیدگی نمی‌کند؟ نتیجه چنین روندی این است که مردم باید همچنان در صف اقلام باشند شاید تا 1400!
انتقاد حسن روحانی به عدم دسترسی آسان مردم به وسایل بهداشتی
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با تقدیر و تشکر از پزشکان، پرستاران، کادرهای درمانی و کارکنان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مسیر مبارزه با این بیماری و ارائه خدمات به مردم، گفت: پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها در این روزها در صف اول مبارزه با کرونا قرار دارند.
رئیس جمهور اظهار داشت: مطمئناً حفظ سلامت جسمی و روحی آنان مهم‌ترین مساله‌ای است که می‌بایست در نظر گرفته شده و در راستای رفع مشکلات، نیازها و تقویت کادر درمانی همه ارکان دولت موظفند حمایت‌های لازم را به عمل آورند.
روحانی تاکید کرد: بی‌تردید ملت ایران ایثار و فداکاری پزشکان و پرستاران را فراموش نخواهد کرد و زحمات و تلاش آنان در یاد مردم
خواهد ماند.
رئیس جمهور با اشاره بر اهمیت اعتماد و همدلی میان مردم و دولت، گفت: در مقابله با ویروس کرونا ایجاد شفافیت و افزایش اعتماد عمومی و در جریان گذاشتن مردم در خصوص روندها، احتمالات، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین باید اصل بر شفافیت و اعلام به موقع اطلاعات و گزارش‌ها گذاشته شود.
روحانی با اظهار تاسف از عدم مراعات و همراهی برخی از افراد با توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: شرط موفقیت در کنترل ویروس کرونا در برنامه کوتاه مدت همکاری همه جانبه مردم و دستگاه‌های اجرایی با ستاد ملی مقابله با کرونا است و در این راستا از عموم مردم می‌خواهم که مراقب باشند و از رفت و آمد و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.
رئیس جمهور همچنین ضمن تشکر از روند مطلوب افزایش آزمایشگاه‌ها و تجهیز آن، افزود: با توجه به آمار و اطلاعات ارائه شده از میزان ابتلای استان‌های مختلف،‌ می‌بایست تعداد آزمایشگاه‌ها نیز بر این اساس گسترش و توسعه یابد.
به گزارش ایرنا، روحانی ضمن انتقاد از عدم دسترسی آسان مردم برای تهیه وسایل بهداشتی و ضدعفونی، وزارت صمت را مکلف کرد تا با تدوین یک برنامه مشخص زمان‌بندی شده برای رفع این مشکل اقدام نماید؛ همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد در خصوص تقویت شبکه توزیع نیز با نظر و هماهنگی وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دهد.