هیچ شهری پذیرای مسافران نیست؛ در خانه بمانید

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هر روز بر تعداد قربانیان کرونا افزوده می‌شود و به گفته مسئولان و متخصصان در شرایط بحرانی قرار داریم، شرایطی که مختص به کشور ما نیست و حالا کل جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ شرایط استثنایی این روزها را اما به نظر می‌رسد خیلی‌ها باور نکرده‌اند چرا که با وجود توصیه‌های بهداشتی باز هم عزم سفر می‌کنند و راهی شهرهای مختلف از جمله شهر‌های شمالی کشور می‌شوند! با بسته شدن جاده‌های شمال طی چند روز گذشته ترافیکی سنگین به وجود آمد و با اعتراض خیلی‌ها مواجه شد. پس از آن هم دیدیم که ساکنین برخی از شهر‌های شمالی به مقابله با ورود مسافران به شهر شان پرداختند و در همین راستا کنش‌هایی هم اتفاق افتاد. اما سوال این جاست که چرا عده‌ای توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و همچنان به مسافرت می‌روند؟ از طرف دیگر چرا مسئولان با جدیت بیشتری موضوع ورود و خروج به شهر‌های مختلف را پیگیری نمی‌کنند که شاهد تقابل بین مسافران و ساکنین شهرها نباشیم و در واقع مردم رو به روی هم قرار نگیرند؟
>اولین نوروزی که مسافرت عید نداریم
در حالی که برخی از استان‌ها اعلام کرده‌اند پذیرای میهمانان نوروزی نیستند و تردد به داخل شهر‌ها نیز امکان پذیر نیست و همچنین هر لحظه به تعداد شهر‌های ممنوعه اضافه می‌شود و مسئولان بهترین راه برای کنترل بیماری کرونا را سفر نکردن و ماندن در خانه می‌دانند اما همچنان برخی مسرانه در تلاش برای شروع مسافرت‌های نوروزی‌شان هستند. شاید این اولین نوروزی باشد که خیلی‌ها به مسافرت نمی‌روند و به در خانه خودشان را قرنطینه کرده اند؛ در این بین اما برخی‌ها مسافرت نوروزی خودشان را از همین حالا شروع کرده‌اند و به شهرستان‌های شمالی رفته اند، در حالی که ساکنین شهرهای شمالی هر لحظه از مسافرین درخواست می‌کنند که به شهرشان نیایند و ورودی خیلی از شهر‌ها بسته است و پلیس راه در خیلی از جاده‌ها اجازه تردد ماشین‌ها با پلاک شهرستان را نمی‌دهد، اما همچنان برخی، از راه‌های میانبر و جاده‌های فرعی در تلاشند تا خود را به شهرستان دلخواه برسانند و این موضوع جای بسی تعجب دارد! با همه این اوصاف مسئولین در شهرستان‌های مختلف تاکنون اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان پذیرای مسافران نخواهند بود.
>مازندران


روز پنجشنبه اولین تصمیم برای جلوگیری از تردد خودرو‌ها و مسافران به استان‌ها و شهر‌های شمالی کشور گرفته شد به گونه‌ای که فرمانده انتظامی مازندران اعلام کرد که مبادی ورودی جاده‌های این استان بر روی تردد خودرو‌های غیربومی بسته شده و تا اطلاع بعدی همچنان بسته باقی خواهد ماند.
سردار سیدمحمود میرفیضی در این خصوص گفت:« به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تمامی محور‌های ورودی استان مازندران شامل محور هراز، کندوان، فیروزکوه، گلوگاه، کیاسر، رامسر و همچنین آزادراه تهران شمال تا اطلاع بعدی مسدود است.»
بر همین اساس هراز، کندوان، بزرگراه شمال و فیروزکوه در غرب مازندران جاده‌های منتهی به پایتخت و غرب کشور است، جاده کیاسر ارتباط میان استان سمنان و مازندران را برقرار می‌کند و جاده گلوگاه نیز علاوه بر هدایت ترافیک استان‌های شرقی، مسیر فرعی ارتباطی میان استان مازندران و سمنان و از آن طریق با خراسان و دیگر مناطق محسوب می‌شود. این در حالی است که بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، مازندران در صدر استان‌های آلوده به ویروس کرونا قرار دارد.
>گلستان
با ابتلای ۱۷۵ نفر در استان گلستان به کرونا تا لحظه تنظیم این گزارش و قرار گرفتن در رده نهمین استان از لحاظ فراگیرشدن این بیماری موجب اتخاذ تصمیمات جدید توسط مسئولان گلستان برای مهار این ویروس از جمله بستن جاده‌های ورودی بر روی مسافران شد. در همین راستان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان اعلام کرد که ورود خودرو با پلاک غیربومی به این استان تا اطلاع بعدی ممنوع است. عبدالرضا چراغعلی اظهار داشت: «این تصمیم با هدف کمک به مهار کرونا گرفته شده و انتظار داریم هم‌میهنان با درک دشواری این روز‌های سخت، گلستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.»
>گیلان
استان گیلان نیز از شانزدهم اسفند تصمیم گرفت ورودی‌های استان خود را ببندد؛ رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان گفت: «از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه روز جمعه ورود خودرو‌ها به استان ممنوع شده است.» به گفته سرهنگ محمدپور، با توجه به شیوع کرونا در گیلان، ورود خودرو‌ها از مبادی ورودی به استان به غیر از حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی و غذایی و امدادی ممنوع شده است تا از گسترش بیشتر آن به سایر نقاط جلوگیری شود.
لازم به ذکر است که گیلان از کانون‌های اصلی شیوع بیماری کرونا در ایران است و وزارت بهداشت ابتلای ۴۲۴ نفر به این بیماری را در این استان تایید کرده است.
>لرستان
شهروندان بروجردی هم خواستار کاهش تردد گردشگران به این شهر شدند و احمد گودرزیان معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی فرمانداری بروجرد اعلام کرده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا تاکنون برنامه ریزی برای ستاد اسکان مسافران نوروزی انجام نشده است. سید موسی خادمی استاندار لرستان با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمالی تعداد مبتلایان اعلام کرد که به هیچ‌وجه پذیرای مسافران نوروزی نخواهیم بود و هیچگونه تسهیلاتی ارائه نخواهیم داد و نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط هم پذیرش نخواهند داشت.
>هرمزگان
با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان هرمزگان به 35 مورد و سیر صعودی مبتلایان این استان، استاندار هرمزگان اعلام کرد: «بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، گردشگر در هرمزگان پذیرفته نمی‌شود و تا اطلاع ثانوی به گردشگران در استان، خدمات ارائه نخواهد شد.» فریدون همتی اظهار داشت: «از مردم هرمزگان هم می‌خواهیم تا به استان‌هایی که این ویروس در آن‌ها آلودگی بیشتری دارد، مسافرت نکنند تا دامنه آلودگی این ویروس کاهش یابد.» رئیس ستاد استانی مدیریت کرونا در هرمزگان نیز گفت: «تمامی ورودی‌های زمینی، هوایی و دریایی استان کنترل و محدودیت‌ها اعمال می‌شود و در خصوص ممنوعیت سفر به استان پیگیر تصمیم‌های ملی هستیم که نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
>اصفهان
از آنجا که تاکنون 564 مورد مبتلا به کرونا ویروس در اصفهان شناسایی شده است، استاندار اصفهان طی روز‌های گذشته اعلام کرد که «با ابلاغ تعطیلی مهمانسرا‌های ادارات از ورود میهمان به این مراکز جلوگیری می‌شود.» عباس رضایی اضافه کرد: «پس از غربالگری افراد مشکوک به مراکز درمانی هدایت یا از ورود افراد غیر بومی که به دلایل غیر ضروری به استان سفر کردند، جلوگیری می‌شود.»
>خراسان رضوی
در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، ستاد مقابله با ویروس کرونای خراسان‌رضوی تصویب کرد که این استان پذیرای مسافران نوروزی نخواهد بود و این محدودیت را در مبادی ورودی استان نیز اعمال خواهد کرد. این ستاد همچنین اعلام کرد که از هم‌اکنون تا پایان ایام تعطیلات نوروزی، این استان پذیرای میهمانان نبوده و هیچ گونه سرویس‌دهی در مراکز اسکان موقت نظیر مدارس وکمپ‌ها صورت نخواهد پذیرفت. بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون آزمایش 154 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در خراسان رضوی مثبت اعلام شده است. گناباد، طرقبه و شاندیز از دیگر نقاطی هستند که مسئولان آن‌ها اعلام کرده‌اند که از پذیرش مسافران تا عادی‌شدن شرایط و کاهش شیوع ویروس کرونا معذور هستند و هیچ گونه خدمات رفاهی و اقامتی در اختیار مسافران قرار نمی‌گیرد.
>قم
با توجه به اینکه استان قم نقطه آغاز ورود کرونا است مسئولان تاکید کرده‌اند که مردم به هیچ وجه به این استان سفر نکنند به گونه‌ای که بخشدار بخش کهک اعلام کرده است: «برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از جمعه ۱۶ اسفندماه از ورود و همچنین توقف گردشگران و مسافران به بوستان‌های شهر کهک جلوگیری به عمل می‌آید و بوستان لاله نیز بسته می‌شود.» ابوالفضل خوبرو اضافه کرد: «این تصمیم شامل تمام روستا‌های گردشگری این بخش می‌شود و از ورود گردشگران به مناطق توریستی برای کنترل شیوع ویروس کرونا جلوگیری خواهد شد.» فرماندار قم نیز در این شرایط با اشاره به روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا، گفت: «برای کنترل و مقابله با شیوع این بیماری مردم تا پایان تعطیلات باید از سفر‌های درون استانی خودداری کنند.» مرتضی حیدری اضافه کرد:« قرنطینه خانگی و خودداری از سفر‌های درون استانی باید بیش‌ازپیش مورد توجه مردم قم باشد.»
>فارس
با توجه به ابتلای 104 نفر در فارس به ویروس کرونا، قائم مقام ستاد خدمات نوروزی استان فارس بر انجام نشدن سفر‌های نوروزی در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت:« توصیه ما به پیروی از مقامات بهداشت و سلامت کشور این است که مردم جهت حفظ سلامتی خود، در ایام عید از سفر پرهیز کنند.» ظفر افشون اظهار داشت: «استان فارس از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد و در تلاشیم این وضعیت را حفظ کنیم، از این رو، توصیه اکید می‌شود مردم از سفر به نقاط دیگر در ایام عید پرهیز کنند.»
همچنین بر اساس تصمیم مسئولان به منظور پیشگیری و مقابله با این ویروس تمام اماکن گردشگری، تاریخی و اقامتی استان فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و به گفته معاون استاندار فارس هرگونه فعالیت گردشگری در استان ممنوع است و هتل‌ها، مهمان پذیرها، مدارس و مسافرخانه‌ها و سایر اماکن نیز تعطیل است، همچنین تمامی فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های آژانس‌های مسافرتی، دفاتر گردشگری و خدمات توریستی تعطیل خواهد بود و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
>یزد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز از مردم دیگر استان‌ها خواست، یزد را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند، چون هیچ اقامتگاه و هتل و مهمانپذیری، حق پذیرش مسافر ندارد.
احمد ترحمی گفت: «این تصمیم با توجه به وضعیت بحرانی استان یزد در شیوع بیماری کرونا و نگرانی شدید از تشدید این وضعیت اتخاذ شده است. تمامی این اماکن از پذیرایی و اسکان و اقامت مسافرین معذور و تمام اماکن تاریخی، موزه‌ها و کمپ‌های گردشگری تعطیل و مراکز اقامتی، هتل‌ها، مهمانسراها، مهمان پذیر‌ها و کمپ‌های گردشگری از پذیرش و اسکان مسافرین معذور هستد.» به گفته وی امکان اقامت در بومگردی‌های سنتی و خانه‌های مسافر و سوییت‌های شخصی نیز به هیچ‌وجه مقدور نیست از این رو استان یزد را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنید وبه پلیس راه نیز دستور داده شده محدودیت‌های ترددی در مسیر‌های ورودی به استان یزد اعمال کند.
بخشدار مرکزی مهریز نیز گفت: «برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مردم از سفر به مناطق ییلاقی این شهرستان در بخش مرکزی خودداری کنند.» مهدی دهقان‌زاده افزود: «تاکنون تصمیمی در خصوص ممنوعیت تردد در مناطق ییلاقی روستا‌های بخش مرکزی مهریز اتخاذ نشده است و این ارتباط بعد از بررسی موضوع در صورت نیاز توسط ستاد شهرستان پیشگیری از کرونا اقدام می‌شود.»
>اردبیل
همچنین از ۱۶ اسفند ماه جاده‌های استان اردبیل منتهی به استان گیلان با تصمیم و توافق مقام‌های دو استان برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی مسدود شدند. بر این اساس جاده اردبیل - آستارا و خلخال - اسالم به روی خودرو‌های عبوری بسته شده و به خودرو‌ها به جز آنهایی که حامل مواد سوختی و فاسد شدنی هستند اجازه تردد بین دو استان داده نمی‌شود. فرماندار نیر هم از تعطیلی تمام مراکز اقامتی، خدماتی و رفاهی فرهنگیان در این شهرستان تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: «مسافران از سفر به این شهر خودداری کنند.» ابراهیم امامی افزود: «با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراکز اقامتی، خدماتی و رفاهی فرهنگیان و سوئیت آپارتمان‌ها، آبگرم‌های معدنی و تاسیسات گردشگری منطقه تعطیل شده است. همچنین مراکز اقامتی اضطراری شهرستان نیر در ایام نوروز از جمله مدارس، خانه‌های مسافری و میهمانسرا‌های اداره‌های دولتی از چرخه پذیرش مسافر خارج شدند.»
>هیچ شهری پذیرای مسافران نیست
هیچ شهری پذیرای مسافرین نیست و این موضوعی است که مسئولان طی روز‌های گذشته بارها بر آن تاکید داشته اند، ساکنین شهر‌های مختلف نیز بار‌ها مخالفت خودشان را در رابطه با حضور مسافران اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد که مسئولین باید اقدامات میسر تری را در جهت ممنوعیت ورود و خروج مسافران انجام دهند تا رویه مسافرت‌ها کاهش یابد.