کرونا زدگی!

آفتاب یزد- گروه گزارش: ماجرای شیوع کرونا در ایران یک واقعیت انکار ناپذیر است که کسی نمی‌تواند آن را دست‌کم بگیرد اما طی دوهفته گذشته تا به امروز با برخی بزرگنمایی‌ها در مرگ و میرهای اعلام شده و حتی ابتلاء افراد به کرونا روبرو بوده‌ایم که این موضوع دستاویز ارائه تصویری هولناک از وضعیت ایران شده است.
تصاویری همچون بی هوش افتادن افراد در گوشه و کنار خیابان، دفن کردن مردگان کرونایی و اخبار نامعتبر شبکه‌های مجازی که تلاش دارند وضعیت را بدتر از حتی ووهان چین نشان دهند.
>انگ می‌زنند!
خبرنگار آفتاب یزد در گفتگو با یکی از هموطنان ساکن در شهرهای شمالی کشور اسنادی بدست آورده که نشان می‌دهد حتی بیشتر مرگ و میرها در بیمارستان‌ها اساسا ربطی به کرونا ندارد اما فوتی‌ها به عنوان افراد کرونایی لیست می‌شوند و خانواده این افراد هم دستشان به جایی بند نیست تا موضوع را ثابت کنند.


مژگان م در این رابطه به آفتاب یزد می‌گوید: پدربزرگم از 12 بهمن آنفلوآنزا داشت و اخیرا فوت کرده اما انگ کرونایی بودن زدند و ما به سختی توانستیم ثابت کنیم که موضوع مرگ آنفلوآنزا بوده است.
وی افزود: الان اوضاع بدتر است. بعضی مراکز چون کیت تشخیص ندارند هر بیماری با علایم سرفه و تب را با تشخیص کرونا بستری می‌کنند و در صورت وقوع مرگ بر اثر آنفلوآنزا، نام متوفی در لیست مرگ‌های کرونایی قرار می‌گیرد.
مژگان در ادامه این گفتگو افزود: من خودم به شخصه دیدم طرف را با یک تب و لرز و بدن درد و سرفه خلط دار به عنوان کرونایی بستری کردند در حالیکه خانواده‌اش تاکید داشتند که تنگی نفس ندارد.
این شهروند شمالی افزود: در شهر ما حداقل روزی 3 جنازه مشکوک به کرونا جابجا می‌کنند در حالیکه خانواده‌ها معتقدند بیمار فوت شده دچار آنفلوآنزای شدید بوده و علایم کرونا را نداشته است.
>آنفلوآنزا را می‌گویند کرونا
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تشخیص پزشک چه نقشی دارد گفت: اینجا اصلا دارو گیر نمی‌آید و مبتلایان آنفلوآنزای شدید با قرص سرماخوردگی و ژلوفن سر می‌کنند اما مگر آنفلوآنزا با این قرص‌ها درمان می‌شود؟ اینجا خیلی از خانواده‌هایی که بیمار سرماخورده یا آنفلوآنزایی دارند جرات نمی‌کنند به مراکز درمانی مراجعه کنند چون سریعا انگ کرونا به آنها زده می‌شود و بیماری ساده حالت جنایی پیدا می‌کند.
مژگان افزود: عمه یکی از دوستان من را با علایم سکته قلبی به بیمارستان بردند گفتند مشکوک به کروناست! چون نفسش به سختی بالا می‌آمده.
این شهروند ساکن شمال کشور در ادامه این گفتگو تصریح کرد: در شهرهای کوچک شمال چون کیت تشخیص ندارند 90 درصد مرگ‌ها را کرونا اعلام می‌کنند در حالی که در این فصل سال ما همیشه موج آنفلوآنزا را داریم و مُختص امسال نیست اما امسال که موج کرونا راه افتاده بیشتر مرگ‌ها را کرونا اعلام می‌کنند که این اتفاق تبعات بدی هم برای خانواده بیماران به همراه دارد.
>هتک حیثیت غیرکرونایی
مژگان درباره تبعات احتمالی مورد اشاره اینگونه توضیح داد: اگر بیمار مردم کرونا نداشته باشد و تشخیص کرونا داده شود و طرف فوت کند جنازه بدون غسل و کفن و نماز و آداب در یک مکان دور افتاده و نامعلوم دفن می‌شود. اینکه کرونایی نباشی و مثل کرونایی با خانواده کسی رفتار شود و عزیزان از دست رفته ات با غُربت در مکانی نامعلوم دفن شود خیلی درد دارد در این حالت اگر مراسم ترحیمی هم گرفته شود هیچکس از ترس کرونا گرفتن حتی برای تسلیت گفتن خشک و خالی هم نمی‌آید چون مردم می‌ترسند.
او در پایان گفتگو با آفتاب یزد گفت:‌ای کاش لااقل شفاف‌سازی بشود و کیت تشخیص به تعداد کافی بدهند، هیجانی با بیمار برخورد نکنند و انگ کرونایی به بیمار مردم نزنند.
>هرکس در کشور بمیرد کرونا دارد؟!
وضعیت آشفته در بیمارستان‌ها موضوع قابل‌انکاری نیست. فقط کافیست نگاهی گذرا به اخبار این روزها با موضوع کرونا بیندازیم. در کنار همه سختی‌ها و از خودگذشتگی‌های تیم پزشکی وکادر درمانی بیمارستان‌ها باید مراقب هم بود که اشتباهی صورت نگیرد. آیا الان که کرونا آمده بساط دیگر بیمای‌ها و مرگ ومیرهای ناشی از آن جمع شده است؟
تا پیش از وقوع سونامی کرونا در کشور روزانه 300 نفر بر فقط به خاطر نارسایی قلبی فوت می‌کردند (عصر ایران) که اگر بنا بود مرگ این افراد هر روز بزرگ نمایی شده و مردم را برای فوت 300 نفر بعدی در روزهای بعد آماده می‌کردند طبعا دامن زدن به این اخبار بحران ترسناکی در کشور ایجاد می‌کرد.
این مرگ‌ها به غیر از آنهایی است که روزانه در تصادفات، یا بر اثر سرطان‌ها و سکته‌های مغزی و بیماری‌های عفونی فوت می‌کنند. اگر سر جمع تعداد مرگ و میرهای روزانه در کشور را مورد توجه مداوم قرار دهیم متوجه می‌شویم که با بحران هولناکی از مرگ و میرهای روزانه روبرو هستیم.
اکنون و در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد بخش عمده مرگ‌های روزانه عادی و روتین در کشور به پای کرونا نوشته می‌شود و این موضوع را البته مقامات رسمی کشور تایید کرده‌اند.
در همین زمینه نماینده ویژه وزیر بهداشت در مدیریت امور اجرایی بیماری کرونا در منطقه کاشان روز گذشته ( یکشنبه) گفت: تمام موارد بستری و فوت در بیمارستان‌ها نباید به عنوان بیماران کرونایی معرفی شوند چون روزهای عادی نیز مردم به بیمارستان مراجعه می‌کنند. محمد توکلی، در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: ممکن است بیمارستان‌ها موارد عادی فوت هم داشته باشند.
گرچه این بیماری در یک زمان می‌تواند سه یا چهار نفر را مبتلا کند و البته این موضوع را پزشکان هم تایید کرده‌اند اما با موج آگاه کردن مردم و مشارکت شهروندان برای ماندن در خانه به نظر می‌رسد مهار این بیماری دور از دسترس نیست.
>مظنونان در معرض اتهام !
پزشکان می‌گویند نمودارهای درمان در کشور به سمت امیدبخشی پیش می‌رود و البته با هدف کنترل بیماری، نقاهت گاه‌هایی برای بهبود یافتگان اختصاص یافته است که افراد مبتلای قطعی بتوانند مراحل دوران نقاهت را تحت نظارت کادر درمانی در یک شرایط قرنطینه طی کنند.
نماینده ویژه وزیر بهداشت گفته: خبرنگاران باید زحمت و رشادت کارکنان بیمارستان‌ها را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و بخشی از رسالت خود را به تشویق و معرفی نیکوکاران برای کمک‌رسانی به بیمارستانها اختصاص دهند.
با این حال به نظر می‌رسد در کنار بیان رشادت‌ها ضروری است شفاف‌سازی‌های لازم در خصوص وضعیت سایر بیماران هم مورد توجه واقع شود تا کسی با تشخیص اشتباه دچار مشکل نشود.
به نظر می‌رسد اتفاقی که در حال حاضر در خصوص افراد مشکوک رخ می‌دهد این است که بیماران یک دوره مظنون بودن را سپری می‌کنند که تعیین تکلیف در این دوره بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است.
این اتفاق در شهر‌ها و مراکز پرچمعیت بیشتر اتفاق می‌افتد. چنانچه گفته شد در شهرهای کوچک به علت نبود کیت کرونایی و غیرکرونایی بعضا با یک چوب زده می‌شوند اما در شهرهای بزرگ صدها نفر ممکن است در یک یا چند بیمارستان بستری شوند مثلا در کاشان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان می‌گوید: «به طور تقریبی ۳۸درصد از افرادی که مشکوک به کووید ۱۹ در این منطقه بودند از بیمارستان مرخص شده‌اند. تاکنون حدود ۸۰۰ نفر به علت مشکوک بودن به بیماری در بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا بستری شده اند، اما به طور تقریبی جواب بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از نمونه آزمایش‌های ارسالی، منفی بوده است، یعنی کرونا ندارند.»
کادرهای درمانی در بیمارستان‌ها می‌گویند بر حسب وظیفه انسانی خود عمل می‌کنند و از ابتدا کسانی که به عنوان بیمار کرونایی بستری می‌شوند، درمان کرونا را دریافت می‌کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد موارد مثبت کرونا، توسط ستاد ملی به صورت استانی اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد و سامانه آن به روز نیست و این مشکل به مرور برطرف می‌شود.
هر چند که مرگ یک نفر هم تاسف برانگیز است، اما مهمترین مشکل این بیماری، گرفتاری‌ها و مشکلاتی است که برای مردم ایجاد شده و بر این اساس خیلی از بیماران غیرکرونایی دچار مشکل شده‌اند و در چنین وضعیتی دچار پدیده «سردرگمی تشخیص و درمان» شده‌اند.
>شباهت‌های بالای 90 درصدی
آنفلوآنزا و کرونا؟!
آنفلوآنزا بیماری است که بیشترین شباهت را به کرونا دارد و اتفاق دردناک‌تر اینکه این بیماری مشکل حاد تنفسی را که علامت بارز کروناست با خود به همراه دارد.
تا قبل از دی ماه 98 مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آمار موارد قطعی ابتلا به آنفلوآنزا و مرگ ناشی از این بیماری را به صورت هفتگی جمع بندی و اعلام می‌کرد، براساس این آمار رسمی، از اول مهر تا آذر ماه 98 چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند.
همه این موارد مربوط به موج اول آنفلوآنزا بود و قرار بود موج دوم آن از اواخر دی تا اواسط اسفند ادامه یابد. بنا بر این با توجه به تقارن شیوع موج دوم آنفلوآنزا با کرونا ضروری است به مشکلات ناشی از این تشابه توجه شود.
زمانی که موج اول آنفلوآنزا راه افتاد مرجع اعلام آمار شیوع و مرگ ناشی از این بیماری مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بود که بعد از آزمایش موارد مشکوک و تایید نوع ویروس آنفلوآنزا در افراد بیمار یا فوت شده این آمار اعلام می‌شد.
در حال حاضر برخی می‌گویند مشکلات تنفسی حاد در کرونا مشهودتر است و اگر کسی چنین علایمی را داشته باشد فرد مشکوک تلقی می‌شود.
در موج اول آنفلوآنزا همه چهار هزار نفری که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری شدند، به طور قطعی به آنفلوآنزا مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان مشکوک به این بیماری بودند. در آن زمان هنوز موردی از کرونا در ایران یافت نشده بود.
مسئولان وزارت بهداشت همان زمان اعلام کردند که شیوع آنفلوآنزا امسال در کشور بسیار بالاتر از همیشه خواهد بود یعنی این پیش‌بینی از قبل وجود داشت. در آن زمان بیماری به مرحله اپیدمی یا همه‌گیری نرسیده بود اما احتمال بروز همه گیری این بیماری به طوری که بیش از ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند طی دو تا سه هفته وجود داشت
در کنار این موارد ویروس آنفلوآنزا یک ویروس غیر قابل پیش بینی است و پزشکان می‌گفتند امسال شدت بیماری و طول دوره بیماری آن از سالهای گذشته بیشتر خواهد بود. مهمترین ویروسی که در سال 98 عامل مرگ در کشور بوده ویروس «اچ ۱ ان۱»(H۱N۱ ) بوده که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوآنزا‌ «اچ۳‌ان‌۲» (H۳N۲) نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع و مرگ آور در بین افراد مبتلا در کشور است که هنوز هم با وجود جولان کرونا رقابت بین این دو ویروس در کشتار مردم بالاست با این تفاوت که درصد مرگ در کرونا به مراتب کمتر از آنفلوآنزاست.
علایم آنفلوآنزا با سرماخوردگی شباهت‌های زیادی دارد و به طور دقیق نمی‌توان علایم مجزایی برای آنفلوآنزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ و مشکل تنفسی در بین افراد مشکوک به آنفلوآنزا مشاهده شده است.
جالب اینجاست که روش پیشگیری این دو بیماری یعنی کرونا و آنفلوآنزا شبیه به هم است. به گفته پزشکان بهترین روش پیشگیری از بروز آنفلوآنزا رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط‌های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده از آنتی‌بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است که همه این موارد برای کرونا هم بیان شده است. نوع آنفلوآنزایی که تا قبل از شیوع کرونا در کشور شایع شد، آنفلوآنزای «اچ ۱ ان ۱» (H۱N۱) و «اچ ۳ ان ۲» (H۳N۲) است که البته حدود ۹۰ درصد موارد از (نوع) ویروس «اچ ۱ ان ۱» گزارش شده که نوع شدیدتر این بیماری بوده است.
امسال بر خلاف سال ۹۶ و ۹۷ که بیشتر نوع «اچ ۳ ان ۲» ویروس شیوع داشت، نوع «اچ ۱ ان ۱» شیوع پیدا کرده که هم مهاجم‌تر و هم فراگیرتر است. همچنین این نوع از ویروس آنفلوآنزا تغییر ژنتیک داده و وحشی‌تر از قبل شده است و به نظر می‌رسد شباهت‌های آن با کرونا مشکل ساز شده است.
>در معرض خطرها هم مشترک هستند
به نظر می‌رسد این روزها که کرونا در حال پیشروی است ویروس بیماری آنفلوآنزا هم به علت تغییرات آنتی‌ژن ویروس، مقداری قوی‌تر و تهاجمی‌تر شده بطوریکه در دوره‌های قبل و موج اول معدودی از افراد به خصوص گروه‌های پرخطر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. البته هر ساله مرگ و میر بر اثر آنفلوآنزا در کشور وجود دارد، اما به نظر می‌رسد به دلایل مختلف از جمله تغییرات ژنی ویروس و سرمای زودرس، امسال تعداد آنها بیشتر شده و قرار هم بود در موج دوم بیشتر
شود.
بر اساس ارزیابی انجام شده میزان شیوع بیماری آنفلوآنزا در موج اول خود فقط در یک استان مثل زنجان ۲۵ درصد بوده که هریک از مبتلایان درجاتی از این بیماری را تجربه کردند.
با این حال پزشکان می‌گویند وقوع ایپدمی (همه‌گیری) بیماری آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است، بطوری که ۲۰ درصد افراد جامعه را گرفتار می‌کند و مثل کرونا سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و در برخی موارد عوارض جدی مانند مرگ و میرها را به دنبال دارد. مهمترین اقدامات برای مقابله با آنفلوآنزا مثل کرونا شامل آمادگی سیستم دفاعی بدن و در کنار آن مراقبت بهداشتی و درمانی است.
در خصوص آنفلوآنزا پزشکان می‌گویند: ۲۰درصد افراد به شکل شدیدتری به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند که نیاز به مراجعه و یا کار درمانی پیدا می‌کنند در این میان گروه‌های در معرض خطر از قبیل افراد بالای ۵۰ سال، محل‌های تجمع از جمله مراکز دانشگاهی، آسایشگاه‌ها، مدارس و دیگر محیط‌های گروهی فراوانی شیوع این بیماری بیشتر است. تمام این موارد مشابهت‌هایی کرونایی را تداعی می‌کند.
در خصوص افراد در معرض خطر هم شباهت‌ها با موضوع کرونا کم نیست. بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به آسم، بیماری‌های کلیوی و کبدی، متابولیک "دیابت"، افراد دارای مشکلات سیستم تنفسی، افرد دچار صدمات نخاعی، صرعی، عصبی و عضلانی، زنان باردار در سه ماهه دوم وسوم مقارن با فصل شیوع آنفلوآنزا بیشتر در معرض خطر هستند چنانچه این موارد در خصوص کرونا هم وجود دارد و تنها تفاوت این است که کودکان ۶ ماهه تا چهار ساله در آنفلوآنزا در معرض خطر هستند اما در کرونا چندان نه.
این نوع از آنفلوآنزا همچون کرونا برای افراد پرخطر نظیر افراد مسن، بیماران ریوی، قلبی و مبتلا به دیابت، مادران باردار و افرادی که به علت بیماری دچار ضعف ایمنی بدنی هستند، خطرناک بوده و باید تحت مراقبت باشند.
با این حال اگر سرعت همه گیری ملاک باشد در یک شهرستان کوچک مثلا مثل رفسنجان طی ۲ ماه ۲۱۰ مورد بستری مشکوک به آنفلوآنزا در موج اول مشاهده شده که
4 فوتی بهمراه داشت یعنی نسبت ابتلا و مرگ تقریبا شبیه به همان چیزی است که در کرونا روی داده است.
در خصوص تب هم که وجه اشتراک کرونا و آنفلوآنزاست تب بیش از ۳۸ درجه در سه روز احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را نشان می‌دهد این در حالی است که این موضوع در کرونا هم صادق است.
چنانچه در مورد کرونا گفته می‌شود بیشتر افراد جانباخته بر اثر آنفلوآنزا هم دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده‌اند و افراد بالای ۶۰ سال، بیماران زمینه‌ای مثل تنفسی، قلبی-عروقی، کلیوی و دیابتی باید بیش از دیگران در معرض خطر بوده‌اند.
همچنین علایمی همچون سرماخوردگی، بدن درد، خستگی و کوفتگی از شباهت‌های دیگر این بیماری یعنی آنفلوآنزا با کروناست.
>نکته جالب درباره استان‌های شمالی
نکته بسیار جالب در این شبیه‌سازی درصد ابتلای بالا به آنفلوآنزا در استان‌های شمالی همچون گیلان ومازندران است که در موج اول امسال و مدت مشابه سال قبل با شروع فصل سرما شمار مبتلایان به آنفلوآنزا در گیلان افزایش یافته و حتی بارها تشدید شده است.
این امر بخصوص با توجه به رتبه بالای گیلان ومازندران در موضوع کرونا حائز اهمیت است و می‌تواند مشابهت‌ها و تشخیص اشتباه را دامن بزند.
در حال حاضر آمار کرونایی‌های گیلان نزدیک به 500 نفر است اما در موج اول آنفلوآنزا رقم مبتلایان در گیلان یکهزار و ۷۷۸ نفر بود که نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و تشخیص آن به کرونا می‌تواند بسیار زیاد باشد.
>یک آنفلوآنزایی متهم به کرونا
زمانی که آنفلوآنزا در کشور اوج می‌گرفت رعایت بهداشت فردی به خصوص شست و شوی منظم دست با مواد ضد عفونی، پرهیز از دیده‌بوسی، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و حضور نیافتن در محل کار تا زمان پشت سر گذاشتن زمان حاد بیماری از راهکارها برای پیشگیری از این بیماری عنوان می‌شد. در حال حاضر دقیقا همین نکات در خصوص کرونا بیان می‌شود.
کارشناسان می‌گویند با توجه به شباهت علایم کرونا و آنفلوآنزا شامل تب بیش از ۳۸درجه سانتیگراد، سرفه، گلودرد، سردرد، تنگی نفس، آبریزش بینی، درد عضلانی، درد مفاصل پزشکان و کادرهای درمانی باید بیش از اندازه در امر تشخیص دقت به خرج دهند.
این در حال حاضر یک فرضیه است که احتمال دارد بسیاری از مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزای حاد در موج دوم‌اش به پای کرونا نوشته شود و بیمار کرونایی تلقی شده وحتی فوت او بر اثر آنفلوآنزا مرگ به علت کرونا بیان شود.
به این هشدارها که چند ماه قبل در خصوص آنفلوآنزا داده شده دقت کنید: خود مراقبتی بهترین راهکار برای کنترل این بیماری است و این خود مراقبتی را شامل خودداری از دست دادن در دیدارهای روزمره به خصوص با افراد بیمار، شست‌وشوی چندباره دست و صورت در روز، استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزا، استراحت پس از ابتلا به بیماری و خوردن مایعات فراوان.
شباهت این توصیه‌ها با توصیه‌ها در خصوص کرونا تقریبا 100 درصد است و حتی درباره آنفلوآنزا هم سفارش دستگاه‌های دولتی در استان‌ها این بود که اگر افراد به آنفلوآنزا دچار شدند، حداقل دو تا سه روز از رفتن به مدرسه، کلاس درس و ادارات خودداری کنند تا سایر افراد به این بیماری دچار نشوند. در مورد آنفلوآنزا هم چنانچه در مورد کرونا گفته می‌شود همه افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند نیازی به درمان با داروهای ضد ویروس ندارند و در صورت ابتلا باید از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنند و در خانه استراحت کنند.
درخصوص نحوه سرایت آنفلوآنزا هم شرایط شباهت عجیبی به کرونا دارد. دکتر‌هادی طباطبایی در این خصوص به ایرنا گفته: سرایت آنفلوآنزا به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود در تماس مستقیم قطرات تنفسی شخص به شخص که تا فاصله حدود یک تا ۲متری پرتاب می‌شوند می‌تواند عفونت را به اطرافیان منتقل کند. در تماس غیر مستقیم ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعتها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط خارج زنده بماند و تماس دست با سطوح یا اشیاء آلوده به این قطرات و سپس با زدن دست آلوده به چشم، بینی و دهان این عفونت انتقال یابد.
دقیقا همین مواد در خصوص نحوه سرایت کرونا مطرح شده و در اینجا نیز شباهت 100 درصدی حکفرماست. آنفلوآنزا بیشتر علائمی مانند تنگی تنفس، تنفس‌های تند و سرفه‌های بسیار شدید دارد در صورتی که در کرونا هم همین موارد به اضافه دردهای عضلانی وجود دارد.
>همه مرگ‌ها را گردن کرونا نیندازیم
اگر بخواهیم نگاه منطقی به ماجرا داشته باشیم باید گفت که در شرایط بحرانی تشخیص و گزارش نهایی علت بیماری باید مود توجه باشد. با توجه به هولناک بودن عملکرد کرونا به نظر می‌رسد مشکل تجهیزاتی و تشخیص حرفه‌ای سایر بیماری‌ها نباید تحت الشعاع پدیده کرونا قرار بگیرد بحصوص که این بیماری علایم مشترکی با سایر بیماری‌ها دارد که تشخیص نهایی آن نیازمند صبوری و دقت نظر است.
در حال حاضر بنا به اعلام مسئولان وزارت بهداشت میزان بروز بیماری کرونا به ازای هر هزار نفر در چند شهر به این قرار است: در قم به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۳۹ نفر، در کاشان ۳۳ نفر، استان مرکزی ۲۳ نفر، گیلان ۱۸ نفر، قزوین ۱۴ نفر و در تهران ۱۳ نفر است. بنا بر این به نظر می‌رسد با توجه به میزان اندک ابتلا در هر هزار نفر ضروری است به سایر بیماری‌ها و مرگ میرهای غیرکرونایی توجه کافی مبذول شود تا هر بیماری با انگ کرونایی دچار مشکل نشود.
ویروسی که این روزها نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده
ویروسی که چندی پیش در یکی از مناطق چین مشاهده شد اما به شدت در برخی کشورها گسترش یافت. با این حال به نظر می‌رسد شیوع این ویروس مشکلاتی را برای برخی از شهروندان که به بیماری‌های مشابه یا متفاوت دچار می‌شوند ایجاد کرده است.
از جمله این مشکلات احتمال عدم تشخیص دقیق و به دردسر افتادن سایر بیماران است. مثلا با توجه به شباعت عملکرد کرونا با برخی دیگر از بیماری‌ها ممکن است افرادی بر اثر ابتلا به سای بیماری‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنند اما به آنها گفته شود که کرونایی هستند. یا افرادی بر اثر بیماری‌های مشابه کرونا فوت کنند و به آنها گفته شود که بر اثر کرونا فوت شده‌اند.
با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس در بیشتر استان‌های کشور، رعایت نکات بهداشتی و حضور نیافتن در مکانهای عمومی می‌تواند از انتشار بیشتر آن جلوگیری کند. کارشناسان استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و مصرف غذاهای کاملا پخته و پرهیز از اضطراب و استرس را بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا می‌دانند.
طبق تحقیقات انجام شده،کرونا ویروس از قابلیت پخش و سرایت بالایی برخوردار است و ممکن است هر فردی به راحتی به آن مبتلا شود اما با رعایت نکاتی ساده، می‌توان خطر ابتلا به کرونا را به مقدار چشمگیری کاهش داد.خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی، بهترین راه پیشگیری از کرونا است.
کارشناسان می‌گویند ویروس کرونا، عمدتاَ از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می‌شود بنابراین باید مراقب باشیم تا دست‌هایتان را قبل از شست و شوی کامل با آب و مایع دستشویی به این قسمت‌های نزنیم.
شستن مکرر و یا ضدعفونی کردن دستها، رعایت بهداشت فردی، تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف میوه‌ها، سبزیجات و داروهای تقویتی و ویتامین( ث) و مصرف غذاهای کاملا پخته بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است.
کارشناسان می‌گویند برای شکست کرونا تا میشه باید در خانه ماند و نباید سفر کرد و همچنین بایستی سطح استرس و اضطراب را کم کرد و از کرونا نترسیم تا آن را شکست دهیم.