تصور عبور از شرایط فعلی بدون هزینه غیرممکن است

آرمان ملي: معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه نبايد اجازه دهيم بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي دچار ورشکستگي شوند، گفت: دولت با تمام ظرفيت در کنار فعالان اقتصادي بخش‌هاي مختلف خواهد بود و آنها را تنها نخواهد گذاشت. اسحاق جهانگيري پيش از ظهر شنبه در جلسه‌اي با مديران و مسئولان وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اشاره به اينکه فعالان و بنگاه‌هاي اقتصادي زيرمجموعه اين وزارتخانه نظير هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و بخش توليد صنايع دستي بيشترين آسيب‌ها را از شيوع ويروس کرونا متحمل شده‌اند، اظهار داشت: بايد با اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي مناسب اجازه ندهيم بخش‌هاي گردشگري و صنايع دستي و زيرمجموعه‌هاي اين بخش‌ها دچار آسيب شوند. اهم اظهارات معاون اول رئيس جمهور را در ادامه مي‌خوانيد.
با شيوع کرونا، ستاد ملي مديريت بيماري کرونا پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هايي تدوين کرد که براي همه بخش‌ها لازم‌الاجراست و البته اين تصميمات و پروتکل‌ها با تبعاتي در بخش‌هاي مختلف نيز همراه بوده است که يکي از اصلي ترين تبعات بر بخش گردشگري تحميل شده و منجر به کاهش سفرها و در نتيجه ضرر و زيان هتل ها،‌تورها و آژانس‌هاي گردشگري شده است.
يکي از تصميمات مهم دولت براي مديريت بيماري کرونا تعطيلي بخش‌هاي اصلي خود بوده است که در همين راستا از 10 اسفند بخش آموزش کشور که بيش از 50‌درصد بدنه دولت را تشکيل مي‌دهد به‌طور کامل تعطيل شد و در ساير دستگاه‌هاي دولتي نيز حضور کارکنان به‌صورت يک سوم و شيفتي بود. البته بخش‌هايي از دولت نظير بخش بهداشت و درمان و بخش‌هايي که مسئول تامين نيازهاي ضروري جامعه هستند به‌صورت سه شيفت و شبانه روزي فعاليت دارند.
براساس گزارش‌هاي دکتر مونسان، به‌رغم اينکه سال 98 به جهت اتفاقات و حوادث، جزو سخت‌ترين سال‌ها بود اما درآمدهاي ارزي اين وزارتخانه بيش از 11‌ميليارد دلار بوده که عددي بزرگ است و نمي‌توان از آن چشم‌پوشي کرد. بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي زيرمجموعه اين وزارتخانه کانون مهمي براي اشتغال‌زايي و ارزآوري هستند و بايد مورد حمايت قرار گيرند.


شيوع کرونا همه کشورها را در بر گرفته و اين بيماري به چالش بزرگ جهاني تبديل شده است. پيش بيني‌هاي مهمي در خصوص تبعات اقتصادي شيوع اين ويروس در سراسر جهان انجام شده و طبيعتا همه بخش‌ها و ظرفيت‌هاي مادي و معنوي کشور ما نيز تحت تاثير قرار خواهد گرفت. مهم‌ترين هنر مديريت اين است که قدرت مواجهه خود را با اين بيماري و عبور از شرايطي که کرونا بر ما تحميل کرده است، بالا ببريم. در کنار اين اولويت مهم، مسائل و تبعات اقتصادي ناشي از کرونا نيز اولويت مهمي است که بايد براي عبور از آن برنامه ريزي کنيم.
نبايد تسليم شرايط پيش رو شويم و در عين حال نبايد چشم خود را بر عوارض، تبعات و پيامدهاي ناشي از شيوع کرونا ببنديم. بايد براي جبران آسيب‌ها و خسارات ناشي از شيوع کرونا بر بخش‌هاي مختلف اقتصادي نظير هتل ها، اقامتگاه‌ها و مراکز گردشگري برنامه‌ريزي جدي داشته باشيم. تصور اينکه بتوانيم بدون هزينه و آسيب از اين مقطع عبور کنيم تقريبا غيرممکن است. همانگونه که مردم در اين شرايط دچار مشکلاتي شده‌اند و هزينه مي‌دهند، بخش خصوصي، دولت و ساير بخش‌ها نيز هزينه‌هايي را پرداخت خواهند کرد تا بتوانيم از اين شرايط عبور کنيم.