نقش مثبت خانواده‌ها در روزهای کرونایی

مجید ابهری ‪-‬ خانواده به عنوان یکی از اصلی ترین واحدهای جامعه، بستر رشد، تکامل و ترقی افراد را فراهم کرده و الفبای زندگی به فرزندان را آموزش می‌دهند. والدین به عنوان مربیان اصلی و مدیران واقعی خانواده در ایام بروز بیماری‌های همه گیر و یا عوارض طبیعی مانند سیل و زلزله چون رکن اصلی می‌توانند با دلگرمی‌دادن به فرزندان، آنها را از یاس و احساس شکست دور کنند. افراد جامعه پیش از آغاز زندگی مشترک و ازدواج مهارت‌های زندگی را فرا گرفته تا بتوانند دررفتار کودکان اثر مثبتی را داشته باشند.
خانواده‌ها در شرایط کرونایی ترس را از اعضای خانواده دور کرده و اجازه ندادند شایعات و سخنان بی اساس بر فکر فرزندان اثر منفی بگذارد و آنها را دچار اضطراب و دلهره کند. امروزه تربیت فرزندان تنها بر عهده خانواده نبوده و آموزش و پرورش و مربیان آموزشی نیز در این راستا قدم‌های مثبتی برداشته اند. اورژانس اجتماعی در کشور به طور کامل معرفی نشده است، ما در زمینه اورژانس اجتماعی دچار انحراف حرکت شده ایم و در این مسیر انتظار داریم فرزندان از والدین خود شکایت کنند یا همسایه‌ها درباره خانواده‌ها اطلاعات لازم را به نهادهای حمایتی ارائه کنند.
اورژانس اجتماعی یک ژست اجتماعی است که در کشور رایج شده و هنوز به درستی جایگاه خود را در آسیب‌های اجتماعی پیدا نکرده است.به هر حال در این روزهای کرونایی که همه به خصوص کودکان دچار کلافگی شده اند ، خانواده‌ها توانستند شرایط مطلوبی را برای فرزندانشان ایجاد کنند تا این روزها برایشان آسان بگذرد. اما خانواده‌ها این نکته را فراموش نکنند که روحیه کودکان بسیار حساس تر از بزرگترهاست از همین رو لازم است در این زمینه گام‌های اساسی را هم بردارند . از سوی دیگر نباید از حضورشان در فضای مجازی غافل شوند به ویژه آنکه فضای مجازی جولانگاه افرادی شده است که برایشان اخلاق و انسانیت بی معنا شده است.