دلیل اقدام آلمان علیه حزب الله

فریدون مجلسی‪-‬ آلمان پیشتر از این آزادی‌های بیشتری برای حزب الله لبنان قائل بوده است و تعطیلی اخیر فعالیت‌های حزب الله در این کشوررا می‌توان یک قدم دیگر برای اعمال فشاربیشتر به ایران در آستانه احتمال رفع تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی‌دانست. حزب الله جدای ازایران نیست این موضوعی است که بارها سید حسن نصرالله نیز با صراحت به آن اشاره کرده است . اما به جز این موضوع باید این نکته را نیز اشاره کرد که فعالیت‌های نظامی‌ حزب الله همواره برای آلمان نگران کننده هم بوده و ازاین بابت خود آلمان از سوی رژیم صهونیستی تحت فشاراست .
آلمان‌هایی که تلاش دارند تا خود را از زمان نازی جدا کنند برای نزدیکی به اسرائیل ناچار به این تصمیم شدند. اساسا محورحزب الله با استراتژی محو اسرائیل عجیبن شده است و چندین بار عملیات بزرگ نظامی‌علیه اسرائیل انجام داده است.
اکنون که ایران به مرحله لغو تحریم‌های تسلیحاتی رسیده آلمان با این کار پیامی‌به ایران می‌دهد مبنی براینکه حتی اگر این تحریم‌ها برداشته شود ، خریدو فروش تسلیحات ایران تابع قوانینی است و تعاملات تسلیحاتی با هر گروهی در هر جایی هم برای جمهوری اسلامی‌امکانپذیر نیست . به تدریج فشارها بر ایران با نزدیک شدن به اکتبر که زمان لغو این تحریم‌هاست بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد اروپا لغو تحریم تسلیحاتی ایران را بدون اطمینان از لغو تهدیدهای تسلیحاتی امکانپذیر نمی‌داند. البته دراین میان بسیاری نیز اینکه آلمان چرا تا به امروز در قبال حزب‌الله دست به چنین تصمیمی‌نزده بود را باعث تعجب می‌دانند. حزب الله در همکاری‌هایی که با حماس در غزه انجام داده وهم آمادگی‌هایی که در جنوب لبنان از طریق فعالیت‌های نظامی به نمایش گذاشته یک تهدید برای آلمان هم به شمار می‌آید. البته پیشتر آلمان گروه نظامی‌حزب الله را ممنوع الفعالیت کرده بود اما اکنون میان گروه سیاسی و نظامی‌حزب‌الله تفاوتی قائل نیست و آن‌ها را ازیکدیگر جدا نمی‌داند. البته بنا نیست این اتفاق در رابطه ایران و آلمان به خودی خود تاثیری بگذارد مگر این که خود مقامات جمهوری اسلامی‌خواهان چنین موضوعی باشند.