... و معلمی که عشق را عمل می کند

غفوریان- وقتی عکس های برگزاری کلاس های یک نفره یا دونفره مدرسه روستای «زنگی» تبریز را دیدم، نمی توانستم به سادگی از کنارش بگذرم. باید حتما شماره این آقامعلم را پیدا می کردم. چند ساعت بعد شماره تلفن آقای قاسم سهرابی برایم فرستاده شدو من هم ساعتی بعد در حال گفت وگو با این معلم بودم. آقای قاسم سهرابی معلم کلاس های اول و چهارم مدرسه ناصرخسرو در روستای زنگی در40کیلومتری تبریز در روزهای کرونا وقتی می بیند از 16 دانش آموزش فقط 7نفر توانسته اند از طریق فضای مجازی درس ها را دنبال کنند به فکر می افتد که یک روز درمیان فاصله 35کیلومتری شهر مرند تا روستا را طی کند تا با کلاس های یک و دونفره آن هم با رعایت نکات بهداشتی به دانش آموزانش درس بدهد.
مدرسه شیک ما
آقای سهرابی می گوید: «البته ما در روستای «زنگی» مدرسه ای بسیار خوب، تمیز و شیک داریم و در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان 70دانش آموز داریم که به دلیل  تجمع و رعایت نکات بهداشتی الان از فضای مدرسه استفاده نمی کنیم.»

آقا قاسم می گوید: با یک تخته وایت برد به منازل بچه ها می روم و مقابل خانه آن ها کلاس های یک و دونفره برگزار می کنم، برای هر دانش آموز هم یک ماژیک تهیه کرده ایم که در همان حد هم ماژیک ها دست به دست نشود.
آقای سهرابی 38 ساله است و مدرک کارشناسی ارشد دارد، خودش اهل روستای «گلین قیه» در80کیلومتری تبریز است و اکنون در شهرستان مرند زندگی می کند. پس از استخدام اکنون سه سال است به طور رسمی مشغول تدریس و معلمی است، می گوید: خدارا هزارمرتبه شاکرم  که آغاز معلمی ام در ارتفاعات شهرستان خداآفرین (در200کیلومتری تبریز) و در میان عشایر عزیز وباصفای آن منطقه بود که برایم تجربه ای بسیار زیبا بود.
از معلمانم آموختم که...
از صحبت های آقا قاسم درمی یابم که به دانش آموزانش و خانواده هایشان خیلی نزدیک است و به قول خودش نوعی رابطه پدر و فرزندی و خواهر و برادری میانشان برقرار است. بین صحبت هایش از سه معلم خودش به نام های فتاحی، صحرایی وعلیقلی زاده به نیکی یاد می کند که
 آن ها نیز  همین روش را داشتند و حالا الگویی برای او
شده اند. می گوید: من به عنوان معلم هرچه بتوانم ارتباط و تعاملم را درچارچوب قواعد آموزش و تربیت با دانش آموزان و خانواده هایشان تقویت کنم، قطعا تاثیرم بر روند آموزش بیشتر و بهتر خواهد بود. از این رو من تمام تلاشم این بوده که در همین سال های اندک معلمی ام بر این الگو اهتمام کنم. ضمن این که به واسطه همین نوع ارتباط، احساس کردم در شرایط کرونا نباید آن ها را تنها بگذارم و درس ها را همان طور که در عکس ها دیدید ادامه دادیم و مطمئن هستم این روزها درآینده برای تمام دانش آموزانم در هر موقعیتی که باشند، به عنوان خاطراتی بسیار شیرین به یادگار خواهد ماند.
دانش آموزعزیزم هادی جوادی...
از آقا قاسم درباره دانش آموزان روستای زنگی می پرسم. می گوید: بچه هایم این جا پر از استعداد و توانمندی هستند، مثلا هادی جوادی یکی از بچه هایم(دانش آموزانم) در کلاس چهارم جزو دانش آموزان استثنایی است و توان تکلم ندارد اما دیدم یک روز یک ماکت حفاری چاه  را که خودش ساخته بود به کلاس آورد که باعث تعجب همه شد، متاسفانه شرایط تعطیلی اجازه نداد آن را برای جشنواره دانش آموزی طرح جابر ارسال و این استعداد را معرفی کنم که نمونه هایی از این دست در میان این بچه ها فراوان است.
جست وجوگر باشید
از آقا قاسم می خواهم یک جمله به دانش آموزانش بگوید که می گوید: دوست دارم دانش آموزانم و همه دانش آموزان در تمام دنیا جست وجو گر باشند که تنها راه رسیدن به حقیقت و معرفت همین جست وجوگری است و من دوست دارم این شعر برای دانش آموزان عزیزم باشد:
هرکسی در جست وجوی دانش است
اجر او تا منزلش در زایش است
او قدم هایش در راه خداست
علم نافع مایه  آرامش است
خیلی دوستشان دارم
وقتی می پرسم آقا معلم چقدر دانش آموزانت را دوست داری، می گوید: آن قدر دوستشان دارم که می خواهم اگر روزی جسم من در این دنیا نبود، روحم شاهد موفقیت های آنان باشد تا این که با تلاش آن ها کشورعزیزمان سرآمد همه کشورها باشد.از آقای سهرابی می خواهم در برابر کلماتی که می گویم، واژه و احساسش را بگوید:
دانش آموزان کلاس اول مدرسه روستای زنگی: باهوش ها
دانش آموزان کلاس چهارم مدرسه روستای زنگی: با مرام ها، واقعا شما نمی دانید این بچه ها و خانواده هایشان  چقدر با مرام هستند...
معلمی: ایثار
زیارت آقا امام رضا(ع): ان شاءا... به زودی
ایران: همیشه سرافراز
ای کاش...
ای کاش امیرعلی، حمید، امیر، امیرحسین، پویا، کوثر، تینا و عسل در کلاس اول و آتنا، مهدیس،
( دو )فاطمه، احسان، هادی، ابوالفضل و حسین در کلاس چهارم مدرسه ناصرخسرو روستای زنگی قدر این معلمشان را بیشتر بدانند...
 
معلمی برای تمام فصول
آن ها معلمانی هستند برای تمام فصول، دلشان نمی آید کرونا بهانه ای شود تا دانش آموزان شان که به آموزش های آنلاین دسترسی ندارند از تحصیل باز بمانند، آن ها معلمانی هستند برای تمام فصول عشق...