روحانی: قیم نمی‌خواهیم نصف جهان به پا خاست

همدلی| حسن روحانی روز گذشته در ادامه سفرهای انتخاباتی خود به استان‌های لرستان و اصفهان رفت. خرم‌آباد و اصفهان اولین شهرهایی بودند که روحانی در هفته منتهی به انتخابات دوازدهم به آنها سفر کرد. حمایت مردم این دو شهر از روحانی تقریبا بی‌نظیر بود. روحانی که همراه با محمدجواد ظریف به اصفهان رفته بود، به مردم وعده داد با حضور ظریف بقیه تحریم‌های اعمال شده علیه کشور را برمی دارد. به این ترتیب ظریف در دومین کابینه روحانی به عنوان وزیر خارجه باقی خواهد ماند.
راهی به نام وحدت صددرصدی را انتخاب کرده‌ایم
حسن روحانی دیروز صبح در جمع هواداران خود در خرم‌آباد گفت: امروز مردم آمده‌اند بگویند که می‌خواهند روحانی باز خدمتگزار آنها باشد و افتخار من نیز آن است که خدمتگزار آنها باشم. او تاکید کرد: ما راهی به نام اتحاد و وحدت ملت بزرگ صد در صدی ایران را انتخاب کرده‌ایم. ما می‌خواهیم همه جناح‌ها و گروه‌ها، اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان، معتدلین، اقوام و مذاهب همه در کنار یکدیگر به عنوان ایران متحد باشیم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نمی پذیریم که یک جناحی منزوی باشد و گروهی اقلیت بخواهد بر افکار مردم حکومت کند.
روحانی خاطرنشان کرد: ما با مردم چهار سال پیش راهی را انتخاب کردیم که آرامش و ایستادگی در برابر اختلافات و وحدت و اتحاد و همبستگی بود. در آن فضای وحدت و آرامش توانستیم کشور را برای پیشرفت و حرکت به سوی تعالی آماده کنیم. ما راه و مسیر درستی را انتخاب کردیم. او با تاکید بر اینکه امروز روز مشارکت عمومی مردم ایران است اظهار کرد: مردم دارای حق بزرگی هستند که آن مشارکت و آمدن پای صندوق‌های رای برای ساختن ایرانی سربلند است.


پرنده آزادی را به پرواز درخواهیم آورد
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز جمع شده ایم تا بگوییم راه پیشرفت کشور ادامه دارد و آزادی و همچنین پرنده آزادی را به پرواز در خواهیم آورد. امروز جمع شده‌ایم که بگوییم اصلاحات و اعتدال منزوی نخواهد شد و همه با یکدیگر با برادری و مهربانی رفتار خواهیم کرد.
او ادامه داد: امروز جمع شده‌ایم بگوییم که مخالف هم حق دارد حرف بزند و منتقدان می‌توانند با صدای بلند ندای خود را به گوش مردم برسانند و همانطور که من نیز در شعار انتخابات امسال گفته‌ام آزادی و امنیت واقعی در جامعه و آرامش و همچنین پیشرفت ایران عزیز از جمله محورهای برنامه من در دولت دوازدهم است.
باید کشور را برای توسعه بیشتر در قرن آینده آماده کنیم
روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه تاکید کرد: مردم باید بدانند که روز جمعه روز سرنوشت ایران است. مردم فکر نکنند که برای چهار سال تصمیم‌گیری می‌کنند، بلکه باید بدانند گاهی تصمیم چهار ساله آثاری برای 40 سال بر کشور می‌گذارد. در همین راستا همه باید پای صندوق‌های رای حاضر شوند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر همه مردم پای صندوق‌های آراء بیاید گره‌های کور کشور گشوده می‌شود. باید کشور را برای توسعه بیشتر در قرن آینده آماده کنیم.
رئیس دولت و تدبیر و امید در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم آگاهی و هوشیاری مردم در ایام انتخابات خاطر نشان کرد: عده ای باز می‌خواهند با پمپاژ پول میان مردم چند صباحی آنها را بفریبند این در حالی است که ما این راه را نمی‌خواهیم و اشتغال جوانان نیازمند درآمد مکفی است که این موضوع ملزم به راه اندازی تولید
می‌باشد.
در برابر اقتدارگرایان می‌ایستیم
روحانی گفت: باید تلاش کنیم که در دولت دوازدهم همه معادن کشور بویژه معادن لرستان شکوفا و از خام فروشی جلوگیری شود. او با بیان اینکه با مردم پیمان می‌بندم که در دولت دوازدهم با آرامش بیشتری مواجه خواهند شد گفت: در دولت دوازدهم دست به دست هم می‌دهیم که در برابر انحصارگرایان و اقتدارگرایان بایستیم.
روحانی با تاکید بر اینکه ما همه با یکدیگر برادریم و با نهادهای انقلاب دوست هستیم و رفتارمان با همه آنها برادرانه است گفت: ما تنها یک چیز می‌خواهیم آن هم اینکه قیم نمی‌خواهیم؛ ما به شهدا، سپاهیان و ارتشیان خود افتخار می‌کنیم، ولی می‌گوییم هر کسی کار خود را انجام دهد. ما دست نظامیان را می‌بوسیم، اما آن‌ها باید کار نظامی خود را انجام دهند. ما می‌گوییم که هر چیزی به جای خودش نیکو است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه روز جمعه ایران جدیدی را خواهیم ساخت و خواهیم گفت که دوران پرونده‌سازی پایان یافته است، اظهار کرد: روز جمعه با صدای بلند و با رای خود خواهیم گفت که دوران تخریب و نابودی اخلاق پایان یافته است و زندگی آرام‌تر و امن‌تر و پیشرفت بیشتری را در ایران خواهیم ساخت.
بین اصفهان و کل جهان فاصله انداختند
در سفر دیروز عصر روحانی، محمدجواد ظریف رئیس دولت یازدهم را همراهی کرد. روحانی در میدان نقش جهان اصفهان با بیان اینکه عده‌ای بین نصف جهان و کل جهان با دیوار تحریم فاصله انداختند، گفت: در سال 92، 62هزار توریست به اصفهان آمد، ولی در فروردین امسال 85 هزار گردشگر خارجی به این شهر سفر کردند. ما می‌خواهیم اصفهان به عنوان قلب جهان بتپد و همه مردم جهان بتوانند به اصهفان بیایند و این میدان را ببیند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: خطری در سال 92 وجود داشت که 14 میلیون ایرانی را تهدید می‌کرد. اگر دولت یازدهم نبود دریاچه ارومیه خشک شده بود و نمک آن 14 میلیون ساکن غرب کشور را تهدید کرده بود. ما برای هورالعظیم و دریاچه اورمیه سرمایه‌گذاری کردیم. این بار نوبت زاینده رود است. اصفهان به زنده بودن زاینده رودش است و اصفهان افتخار تمدن و همبستگی ایران و اسلام است.
با ظریف بقیه تحریم‌ها را برمی داریم
وی با بیان اینکه در میدان نقش جهان اصفهان سیاست مذهب و اقتصاد به هم گره خورده است و تمدن پرچم سرافرازانه اسلام در این میدان در اهتزاز است، تاکید کرد: اصفهان سرزمین پل‌ها است و سرزمین دیوار نیست، ما با برجام بین ایران و جهان پل برقرار کردیم و دیوار تحریم را فرو ریختیم. رییس دولت تدبیر و امید گفت: اگر ملت ایران اجازه بدهد و اگر رهبری یاری کند و ما را هدایت کند، با همین دکتر ظریف مابقی تحریم‌ها را هم برخواهیم داشت.
برنامه‌شان بازنویسی سال‌های 90 و 91 است
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم تعامل سازنده با جهان را ادامه بدهیم، خاطر نشان کرد: می‌خواهیم دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های جهان در ارتباط باشند و فناوری‌های پیشرفته را به ایران بیاوریم. ما نمی‌گذاریم بازار نفت ما در اختیار عربستان قرار بگیرد و گاز کشور ما در اختیار همسایه جهانی باشد. ما نمی‌گذاریم نفت ایران در اختیار همسایه غربی باشد. روحانی با بیان اینکه ما به عقب برنمی‌گردیم، خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر خیلی گوش کردم که ببینم آیا دوستان ما طرح و برنامه جدیدی را هم به ارمغان آورده‌اند یا نه اما دیدم برنامه شان بازنویسی سال‌های 90 و 91 است.
از پشت خنجر زدید حالا طرفدار برجام شدید؟
روحانی خطاب به مدیران و مسئولان کشور تاکید کرد: همه مسئولان حواس‌شان بر این باشد که از تریبون و قدرت سوءاستفاده نکنیم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اظهارات برخی از رقبای خود اظهار کرد: می‌گویند ما هم برجام را قبول داریم؛ باور کنیم؟ شما تا دیروز هرچه در توان داشتید و هرچه بیلبورد در تهران بود، علیه برجام استفاده کردید؛ وقتی با قدرت‌های خارجی مشغول مبارزه با خارجی بودیم، از پشت خنجر زدید، حالا طرفدار برجام شدید؟ رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه حفظ برجام سخت‌تر از به دست آوردن آن است، افزود: نگهداری برجام سخت‌تر از به دست آوردن توافق است، حفظ صلح و امنیت بالاتر از به دست آوردن آنها است. روحانی تاکید کرد: با شعار به عقب باز نمیگردیم به پای صندوق آرا می‌رویم. ما با تلاش و کمک شما دیوار را خراب و پل ساختیم، ما این اجازه را به شما نمی‌دهیم.
روحانی گفت: برخی در اتاق‌های فکر خود می‌گویند که اجازه نمی‌دهیم روحانی انتخاب شود؛ شما فکر می‌کنید روحانی نباشد برجام از بین می‌رود و تحریم برمی‌گردد؟ فکر می‌کنید می‌توانید فضای مجازی را مسدود کنید؟ فکر می‌کنید می‌توانید فضای امنیتی را بر دانشگاه‌ها برگردانید؟ مردم این اجازه را به شما نمی‌دهند.