ولی‌الله شجاع‌پوریان مکتب احمدی‌نژاد

مکتب احمدی‌نژاد - سومین مناظره زنده کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم برگزار شد و اکنون افکار عمومی و شهروندان با شناخت و آگاهی بیشتری نسبت به کاندیداها مهیای حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند. یکی از کلیدواژه‌های هر سه مناظره تاکید دکتر روحانی و جهانگیری به تقابل با تفکر دولت گذشته و ترس از بازگشت به عقب است. هرچند رئیسی و قالیباف تلاش زیادی کرده‌اند تا این شائبه نزدیکی به دولت گذشته را از خود بزدایند، اما حضور کارگردانان و صحنه‌گردانان اصلی احمدی‌نژاد در ستادهای رئیسی و قالیباف به قدری مشهود بود که برای فعالان سیاسی و خود آنان قابل کتمان نبود.
اما فراتر از حضور نیروهای احمدی‌نژادی و دولت گذشته در ستاد رئیسی و قالیباف، تبلور مشی و مکتب احمدی‌نژاد در مناظره‌ها باعث شد بینندگان تلویزیونی به صورت ملموس‌تری پشت‌صحنه مناظره‌ها را درک کنند. تشدید بداخلاقی‌ها، گسترش تهمت‌زنی و اتهام‌افکنی، بگم‌بگم‌های غیرمستند، تهدید به افشاگری، دست درازی به زندگی شخصی رقیب،
رو کردن سند و مدرک و... تکراری از رویه‌ای بود که احمدی‌نژاد پایه‌گذار و پرچم‌دار آن بود و در مناظره‌ها رئیسی و قالیباف در نقابی جدید آن را تکرار کردند. مناظره سوم بیش از هر اتفاق دیگری نشان داد گرچه شخص احمدی‌نژاد به تاریخ پیوسته است، اما تفکر و مشی غیراخلاقی او در میان جریان‌های سیاسی هم‌طیف‌ او ریشه دوانده است. قالیباف که خود در سال‌های گذشته در مظان اتهام بوده و از هرگونه نظارت و تحقیق و تفحصی شانه خالی کرده، چهره‌ای هتاک و دور از ادب را در مناظره‌ها به کار گرفت و فارغ از اتهاماتی که به نامزدها زد، از واژگان و اصطلاحاتی بهره برد که یادآور جمله معروف «ادب مرد به ز دولت اوست» بود. ادبیات قالیباف در مناظره‌ها سرشار از تخریب، تهاجم، افشاگری، بی‌نزاکتی و وقاحت بود و گویی قالیباف حاضر نیست بپذیرد اگر در دو دوره گذشته به رغم هزینه‌های گزاف و تبلیغات نجومی اقبالی در میان مردم نداشته، دقیقا به خاطر داشتن همین روحیه و عدم صداقت بوده است. او به جای آن که از فرصت مناظره‌ها برای بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود استفاده کند و راهکار‌های تحقق ایجاد 5میلیون شغل و دو برابر کردن درآمد کشور را تبیین کند، بارها و بارها از شعار پوپولیستی 96درصدی و 4درصدی استفاده کرد و هرگاه فرصت سخن‌گفتن داشت، به جای پاسخ دادن به سوال اصلی، وقت خود را به متهم کردن این و آن و روکردن سند و مدرک‌های تاریخ‌گذشته و غیرقابل باور برای مردم اختصاص داد. قالیباف به قدری صداقت را از یاد برده بود که حتی در پاسخ به املاک نجومی متوسل به دروغی بزرگ شد و با ادعای اینکه املاک نجومی را به رفتگران و کارگران شهرداری داده است، سوژه اصلی شبکه‌های اجتماعی شد.
رئیسی هم گرچه تا پیش از مناظره سوم تلاش می‌کرد رویکردی اخلاق‌مدارانه به خود بگیرد، اما در مناظره سوم از چهره واقعی خود رونمایی کرد و پا‌به‌پای قالیباف به سیاه‌نمایی، تخریب و اتهام‌زنی پرداخت. متهم‌کردن دولت به فساد از سوی فردی که خود به اصطلاح متولی اصلی مبارزه با فساد بود، حاکی از آن است که اردوگاه رقیب استراتژی همیشگی تخریب، فرافکنی و اتهام‌زنی را درپیش گرفته و با تکرار ادعاهای واهی و بدون سند، تلاش دارد تا مناظره را از حالت منطقی خود خارج کند.
تاکید روحانی و جهانگیری بر رقابت با دولت گذشته با بازبینی و تحلیل مناظره‌ها منطبق بر واقعیت است. رویه غیراخلاقی و پوپولیستی مشهود در فضای مناظره ایجاب می‌کند مردم و افکار عمومی با منطق و عقلانیت خط قرمز بزرگی روی این تفکر خطرناک بکشند. تفکری که زندگی دیگران را شخم می‌زند تا نقطه ضعفی برای تخریب و فریب افکار عمومی در بزنگاه‌های سیاسی رو کند، چنین تفکری نه متمایل به اصلاح و مبارزه با فساد بلکه به دنبال قدرت‌طلبی و فرصت‌سوزی است. مردم اثرات و عواقب این تفکر و مشی مخرب را در 8سال دولت گذشته به عینه لمس کرده‌اند و به طور قطع روز 29 اردیبهشت بار دیگر پاسخ این بداخلاقی‌ها را خواهند داد. امید است با حماسه‌آفرینی مردم عزیز برای همیشه خط بطلان بر تفکر پوپولیستی از یک‌سو و نهادینه شدن بی‌اخلاقی از سوی دیگر بکشند.