کرونا از مناطق گرم کشور طغیان کرد

آرمان ملي- رها معيري: پس از آنکه در هشتم ارديبهشت، روند ابتلاي روزانه مبتلايان کرونا در کشور به زير‌هزار نفر و اين روند حدود يک هفته ادامه داشت، اما درچند وقت اخير شيب صعودي تعداد مبتلايان در کشور با افزايش چشمگيري همراه بوده و بسياري از استان‌ها درشرايط بازگشت به اعمال مجدد محدوديت‌ها هستند. همزمان با اول ارديبهشت و شروع کسب و کارها بسياري از کارشناسان هشدار مي‌دادند که روند نزولي آمار مبتلايان به کرونا به‌دليل شرايط قرنطينه در ايام نوروز بوده است، اما با توجه به آمار روزهاي گذشته و شرايط وخيم استان خوزستان، ظاهرا هشدارهاي کارشناسان بهداشتي در راستاي شيوع دوباره کرونا در کشور با توجه به بازگشايي مشاغل و بازگشت کشور به «روال عادي» تحقق پيدا کرده و اين بار شيوع کرونا از استان‌هاي جنوبي در حال رسيدن به پايتخت است. هر چند که وضعيت کنترل بيماري در استان‌هاي شمالي نيز چندان مطلوب نيست و بنا به اعلام مسئولان در شرق کشور (سيستان و بلوچستان و خراسان شمالي) و در غرب (کرمانشان و لرستان و کردستان) در حال مقابله با موج دوم کرونا هستند. آنچه که از شهرها و وضعيت عبور و مرور مردم نيز نمايان است، فراموشي خطر کرونا، به يک روال عادي تبديل شده و در تاييد اين ادعا مي‌توان به ازدحام مردم در وسايل حمل‌و‌نقل عمومي، مراکز خريد و اماکن عمومي اشاره کرد. از سوي ديگر از امروز مدارس کشور بازگشايي شدند و به‌غير از مشاغل خدماتي همچون رستوران‌ها و مراکز گردشگري، همه مشاغل کشور فعاليت خود را ادامه مي‌دهند و قرار است مسابقات ورزشي و کنکور 99 نيز برگزار شود.
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبه (25 ارديبهشت) تا جمعه (26 ارديبهشت) 2هزار و 102 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 شناسايي شده‌اند و مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 116‌هزار و 635 نفر رسيد. با توجه به روند نزولي فوت ناشي از کوويد19 در کشور در اين مدت 48 بيمار جان خود را از دست دادند و به اين ترتيب مجموع جان باختگان اين بيماري به 6‌هزار و 902 نفر رسيد. تا کنون 91‌هزار و 836 نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده‌اند. 2727 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. کيانوش جهانپور سخنگوي وزارت بهداشت در اين رابطه معتقد است که در استان خوزستان با اقدامات انجام شده و اعمال محدوديت‌هاي شکل گرفته، اين اميدواري ايجاد شده که در روزهاي آتي کاهش موارد بستري و سرپايي را شاهد باشيم، اما کماکان وضعيت در اين استان قرمز است. وي در مورد استان‌هاي لرستان، سيستان و بلوچستان و آذربايجان شرقي افزود: «اين احتمال وجود دارد که در روزهاي آتي شاهد افزايش موارد ابتلاي جديد و بستري باشيم.» با توجه به طغيان کرونا در خوزستان، علوم پزشکي اهواز اعلام کرد که طي 24 ساعت گذشته (از 25 تا 26 ارديبهشت) 534 بيمار جديد مبتلا به کوويد 19 در استان شناسايي شدند که با احتساب موارد جديد شمار مبتلايان به 6305 نفر رسيد. همچنين محمد علوي، رئيس مرکز بهداشت خوزستان در يک برنامه تلويزيوني اعلام کرد: «همه مردم به کرونا مبتلا مي‌شوند و بايد کاري کنيم مردم به تدريج اين بيماري را بگيرند»، مشابه چنين ديدگاهي البته در سطحي بالاتر، در بريتانيا و از سوي بوريس جانسون، نخست‌وزير انگلستان که بعد از اين اظهار نظر به کرونا مبتلا شد، مطرح گرديد او گفته بود «همه بايد کرونا بگيريم» که با انتقادهاي زيادي همراه شد، از سوي ديگر غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان نيز گفته است که ميزان مبتلايان به ويروس کرونا در اين استان ظرف ماه گذشته 200‌درصد افزايش پيدا کرده است.
وضعيت شيوع در استان‌هاي ديگر
از سوي ديگر در استان‌هاي فارس، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالي و کردستان افزايش تعداد ابتلاي روزانه مشهود است. حسين فرشيدي رئيس دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان هشدار داد: «در صورتي که روند ابتلا به کرونا به اين شکل ادامه يابد مردم در انتظار اعمال محدوديت‌هاي مسافرت و همچنين اعمال قرنطينه‌هاي سختگيرانه باشند.» در استان فارس شمار بيماران مبتلا به کرونا روز پنجشنبه با شناسايي 120 بيمار جديد به چهار‌هزار و 547 نفر رسيد. عبدالرسول همتي معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي شيراز گفت: «آمارها نشان مي‌دهد با روند افزايشي در گسترش ويروس کرونا در استان مواجه هستيم». در کرمان نيز سخنگوي ستاد استاني مديريت مقابله با کرونا گفته است که با مثبت شدن نتيجه آزمايش 35 بيمار ديگر، شمار مبتلايان به کرونا به‌هزار و 88نفر افزايش يافته است. همزمان، فرهاد دادگر معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي ايرانشهر نسبت به افزايش نگران‌کننده ابتلا به کرونا در جنوب سيستان و بلوچستان هشدار داد و گفت که با وجود گرماي شديد، 21 مورد جديد کرونا در جنوب اين استان شناسايي شده‌اند که حاکي از چرخش فعال ويروس کرونا حتي در هواي گرم و قدرت انتشار فوق العاده سريع آن در تجمعات و اماکن پر ازدحام و پرتردد است. در کردستان نيز، رئيس دانشگاه علوم پزشکي اين استان اعلام کرد: «روند ابتلا به کرونا صعودي است»، قاسم بياني معاون دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي نيز با اشاره به افزايش شما مبتلايان به کرونا در اين استان يک‌هزار و 379 نفر، گفت که 33 مادر باردار و نوزاد اين استان به بيماري کرونا مبتلا شده‌اند. جعفر طولابي، فرماندار خرم‌آباد از وضعيت قرمز لرستان با توجه به افزايش تعداد مبتلايان خبر داد.


بازگشت به طغيان کرونا قابل پيش بيني بود
در اين رابطه يک استاد مددکاري اجتماعي به «آرمان ملي» مي‌گويد: مرکز تحقيقات دانشگاه شيکاگو اخيرا در نظرسنجي از چند اقتصاددان برجسته آمريکايي و اروپايي در رابطه با تاثير کرونا بر اقتصاد انجام داد که نشان مي‌دهد کم‌ضررترين راه مقابله با کرونا براي اقتصاد کشورها، کاهش فعاليت‌هاي اقتصادي است و با سه ماه قرنطينه، با احتمال بسيار بالا مي‌توان به وضعيت عادي برگشت. محمد زاهدي اصل در ادامه افزود: آنها اعلام کردند که اگر تا 30‌درصد از مردم‌، محدوديت‌ها و اصول بهداشتي را رعايت نکنند وضعيت از کنترل خارج مي‌شود و علاوه بر فروپاشي سلامت، تزلزل در اقتصاد مي‌تواند يک تا دو سال، يعني رسيدن به جامعه‌اي با مصونيت گله‌اي و ساخت واکسن کرونا ادامه يابد. بخش قابل توجهي از مسئولان مرتبط با حوزه سلامت و اکثريت قريب به اتفاق صاحب‌نظران کشور معتقدند که بين تردد پرترافيک و تجمعات‌، با ميزان گسترش مبتلايان به ويروس کرونا رابطه مستقيم وجود دارد. به قول وزير بهداشت نيز، تهران در شرايطي قرار دارد که مي‌تواند پاشنه آشيل کرونا در ايران باشد و به تعبير اينجانب وضعيت فعلي که از بيست و سوم فروردين شروع شده است مي‌تواند در تهران و کلانشهرها، بحران کرونا را به سونامي تبديل کند. در اين رابطه رئيس جمهور نيز ضمن ابراز نگراني، تلويحا از تلفات احتمالي‌ميليوني سخن گفته‌اند. وي در ادامه خاطر نشان کرد: دولت در حالي فعاليت‌هاي کشور را از اول ارديبهشت آغاز کرد که کارشناسان ذيربط معتقد بودند کاهش آمار مبتلايان حتي تا نيمه ارديبهشت، نتيجه مراعات محدوديت‌ها بعد از عيد نوروز بوده است که نمونه بي‌‌‌نظير آن را در سيزده عيد شاهد بوديم و اصولا ظهور علائم قابل تشخيص اين بيماري حدود يک تا دو هفته بعد از ابتلا است. تنها راه رهايي از سونامي کرونا، گسترش و تداوم محدوديت است و در اين راستا براي جلب همکاري و همراهي هموطنان به‌ويژه هموطناني که به‌صورت يوميه نيازمند تلاش اقتصادي هستند و تحت پوشش هيچ‌نهاد و سازماني نيستند، حمايت در حد کفايت از آن‌هاست و اينکه کارکنان بخش هاي دولتي و خصوصي‌، ( البته با حمايت دولت‌) مي‌توانند با حضور حداقلي و نوبتي در محل کار خود و با رعايت اصول بهداشتي و خودمراقبتي، به ارائه خدمت بپردازند. هم‌اکنون که مردم نجيب ايران دچار بحران ويروس کرونا شده‌اند، شايسته است که بخشي از داشته‌هايمان را براي رفع اين مصيبت همه‌گير هزينه کنيم.