در واکنش به تشکیل شورای انتقالی یمن صورت گرفت؛ تاکید سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بر لزوم حفظ وحدت یمن

به دنبال تشکیل شورای انتقالی در جنوب یمن توسط استاندار برکنار شده عدن، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بار دیگر بر حمایت خود از "وحدت و حاکمیت" یمن تاکید کرده و نسبت به هرگونه اقدام خارج از قانون که به تقسیم یمن انجامد هشدار دادند.
به گزارش عین الیوم، عیدروس الزبیدی استاندار پیشین عدن و مورد حمایت امارات که توسط منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی برکنار شد، روز پنجشنبه از تشکیل شورای انتقالی برای اداره امور جنوب یمن خبر داد؛ اقدامی که مخالفت شدید منصور هادی و انصارالله یمن را به دنبال داشت.
در همین راستا، سازمان همکاری اسلامی در واکنش به این اقدام پایبندی خود به حمایت از وحدت، حاکمیت ملی، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی یمن و همبستگی‌اش با مردم این کشور در مسیر دستیابی به "آزادی، دموکراسی،‌ عدالت اجتماعی و توسعه همه جانبه" را اعلام کرد.
در همین راستا، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد، این سازمان همسو با قطعنامه‌های نشست سران کشورهای اسلامی و قطعنامه‌های شورای وزرای خارجه حمایت خود را از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن اعلام کرده و از همه طرف‌های یمنی برای حمایت از این دولت و پایان دادن به اختلافات با اتکا به طرح‌های بین‌المللی جهت حل بحران یمن دعوت می‌کند.


همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با تاکید بر حمایت کامل از وحدت یمن، نگرانی شدید خود از تحولات کنونی جنوب یمن را اعلام کرد.
ابوالغیط مردم یمن را به همبستگی و اتحاد با یکدیگر در این شرایط سخت جهت دور نگه داشتن کشور از خطرات اختلاف و تقسیم دعوت کرد.
کمیته عالی امنیتی امارات – عربستان نیز نشستی به ریاست علی محسن الاحمر – معاون رئیس‌جمهور مستعفی یمن جهت ارزیابی تحولات اخیر عدن و تشکیل شورای انتقالی برگزار کرد.
در همین حال وزیر مشاور در امور خارجه امارات ادعا کرد که کشورش در یمن منافع خاصی ندارد و تنها از ائتلاف عربستان حمایت می‌کند.
به گزارش روزنامه رای الیوم، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توییتر نوشت: امارات در یمن به عربستان کمک می‌کند و هدفش خیر رساندن به این کشور است!
قرقاش افزود: کسی که ادعا می‌کند ما منافعی در بندر، پایگاه یا منطقه‌ای از یمن داریم یک حزب‌گرای ظالم است که مواضع ما را درک نمی‌کند!
اخیرا عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هانی بن بریک، وزیر مشاور را برکنار و پرونده او را برای تحقیقات و بازجویی ارجاع داد.
تحلیلگران می‌گویند هانی بن بریک از نزدیکان امارات بوده است. منصورهادی، عیدروس الزبیدی، استاندار عدن را نیز برکنار کرده است. این اقدامات هادی، خشم مسئولان اماراتی را برانگیخته است.
نماینده سازمان ملل هم با شورای انتقالی جنوب یمن مخالفت کرد
پس از آنکه استاندار برکنار شده عدن از تشکیل شورای انتقالی برای تقسیم یمن خبر داد، فرستاده سازمان ملل به یمن پیام تهدیدآمیزی را خطاب به استاندار برکنار شده عدن فرستاد.
به گزارش روسیا الیوم، یک منبع آگاه یمنی اعلام کرد که ولد شیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن با عیدروس الزبیدی، استاندار برکنار شده عدن دیدار کرد و آشکارا پیام تهدیدآمیزی را خطاب به وی در صورت اصرارش برای ادامه فعالیت شورایی که تشکیل داده است، مطرح کرد.
این منبع تصریح کرد، ولد شیخ تاکید کرد، در صورتی که الزبیدی به ادامه فعالیت این شورا اصرار بورزد، سازمان ملل و شورای امنیت نام وی را در لیست افرادی که مانع از روند صلح در یمن می‌شوند، قرار می‌دهد و با وی به عنوان "شورشی" برخورد خواهد شد.
کشته شدن 2 نظامی دیگر سودانی
ارتش سودان اعلام کرد که دو نظامی این کشور که در ائتلاف سعودی علیه یمن مشارکت داشتند، کشته شدند.
خبرگزاری سودان به نقل از سرتیپ «احمد خلیفه احمد الشامی» سخنگوی نیروهای مسلح سودان با اعلام این خبر مدعی شد که این نظامیان در جریان عملیات‌های موفقیت‌آمیز و پیشرفت نیروهای سودانی در این عملیات‌ها، کشته شدند.
وی به محل کشته شدن این نظامیان اشاره‌ای نکرد.
این نخستین بار نیست که سودان کشته شدن نظامیان خود در یمن که در ائتلاف سعودی علیه این کشور مشارکت دارند، اعلام می‌کند.
سقوط یک پهباد سعودی در استان حجه
پدافند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد یکشنبه یک پهباد شناسایی عربستان را در استان حجه واقع در غرب یمن هدف قرار داده و منهدم کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبر‌ی المسیره یمن, پدافند هوایی ارتش و کمیته مردمی یمن این پهباد جاسوسی عربستان را در منطقه میدی واقع در استان حجه یمن هدف قرار داد.
ماه گذشته نیز پدافند هوایی ارتش یمن یک پهباد جاسوسی عربستان را در همین منطقه ساقط کرده بود.
در همین حال توپخانه ارتش یمن مواضع مزدوران سعودی در گذرگاه طوال واقع در شمال صحرای میدی را هدف قرار دادند و مواضع آنها را منهدم کردند.
نیروهای یمنی نیز حملات مزدوران سعودی در منطقه الخشبه واقع در استان ضالع یمن را دفع کردند.
تک تیر اندازهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز دو نظامی سعودی را در مناطق مرزی استان نجران عربستان واقع در جنوب این کشور را هدف قرار دادند و از پا در آوردند.
عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه‌ای جز کشتار بیش از 12 هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر و آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.
سایر اخبار این روزنامه
کارخانه فولاد شادگان وارد مدار تولید شد قرارداد سه جانبه تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی پهن پیکر امضا شد بیانیه بیش از 160 تن از استادان و فضلای حوزه علمیه قم در حمایت از حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دکتر علی مطهری: آقای روحانی را اصلح می‌دانم اعلام حمایت 163 اقتصاددان از دکتر حسن روحانی تاکید آیت‌الله راستی کاشانی بر پرهیز از استفاده جناحی از روحانیت و حوزه‌های علمیه در انتخابات دعوت نماینده مجلس خبرگان از مردم خوزستان برای حضور در انتخابات و حمایت از دکتر روحانی با حضور حداکثری در انتخابات اخلاق را نهادینه کنیم اصفهان: «وصیت هاشمی، حمایت از روحانی » رئیس جمهور در جمع پر شور مردم لرستان: نمی‌گذاریم گروهی اقلیت بر افکار اکثریت مردم حکومت کنند نایب رئیس مجلس: دستاوردهای اقتصادی برجام غیرقابل انکار است دستور هیات دولت برای رسیدگی فوری به مناطق زلزله زده در خراسان شمالی تیم ملی کشتی آزاد ایران با 3 طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمان آسیا شد در واکنش به تشکیل شورای انتقالی یمن صورت گرفت؛ تاکید سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بر لزوم حفظ وحدت یمن حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی: حرم مطهرعلوی با همت خیرین ایرانی نورافشانی می‌شود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزیده مدیریت جهادی شد در تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی صورت گرفت دستورمعاون اول رئیس‌جمهور برای کمک رسانی فوری به زلزله زدگان استان خراسان شمالی استاندار تهران: راه اندازی کارناوال و کاروان‌های تبلیغاتی ممنوع است سند ملی توسعه فناوری لیزر و فوتونیک بررسی نهایی شد همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا برگزار می‌شود