نایب رئیس مجلس: دستاوردهای اقتصادی برجام غیرقابل انکار است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستاوردهای اقتصادی برجام غیرقابل انکار است، گفت: برجام هیچ کاری هم نکرده باشد حداقل سهم درآمدهای ما از منابع مشترک با کشورهای همسایه را برگردانده است.
دکتر مسعود پزشکیان دیروز در پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان تبریز افزود: تا پیش از رفع تحریم‌های بین المللی، روزانه 400 میلیارد تومان سهم گاز ایران از میدان مشترک با قطر و 120 میلیارد تومان از میدان مشترک عراق، و همین مقدار از میدان مشترک سلمان با امارات از حق ایران به هدر می‌رفت.
وی، بازگشت روزانه یک هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفت و گاز ایران را یکی از دستاوردهای برجام دانست و گفت: این در حالیست که در هشت سال دولت گذشته، میلیاردها تومان از بین رفته و فرصت‌های بسیاری از دست رفت.
پزشکیان با اشاره به اینکه برخی اختلاف نظرهای غیرکارشناسی برجام را پررنگ کرده اند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، صدا و سیما مشروح درگیری‌های لفظی بررسی‌های سیاسی برجام را پوشش داد ولی وقتی نوبت به دستاوردهای اقتصادی آن رسید، هیچ اشاره‌ای به مفاد جلسه مذکور نشد.


وی ادامه داد: باید پرسید چرا برخی مانع از دانستن مردم می‌شوند و از آگاهی مردم، چه منافعی از آنان گرفته می‌شود؟
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه غیرکارشناسی و غیرعملی مجلس گذشته در خصوص نیروگاه‌های هسته‌ای افزود: در حالی که کل ذخایر اورانیوم ایران یکهزار و 200 تن گزارش شده، مصوبه مجلس، دولت را ملزم به تولید 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای کرده که بدین ترتیب باید نیازمند هزار و 400 تن اورانیوم در سال بود.
وی یادآوری کرد: وقتی چنین مصوبات غیرکارشناسی و غیراصولی ارائه می‌شود، طرف مقابل مشکوک شده و بی‌اعتماد می‌شود.
پزشکیان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص بی‌اعتمادی به آمریکا خاطرنشان کرد: امریکا کشوری زورگو بوده و تحریم در ذاتش قرار دارد از این رو تا منابع ما را غارت نکند دست بردار نیست.
عضو کمیسیون بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در عین حال ادامه داد: برای مقابله با آمریکا باید از هر نظر قدرتمندانه ایستاد همانطور که تیم هسته‌ای با تصویب برجام، مانع از شیطنت و ماجراجویی‌های ترامپ شده‌اند.
وی دولت دکتر روحانی را موثرترین دولت پس ازپیروزی انقلاب در حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: در پی رفع تحریم، ورود دارو و نیز آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، حدود 11 میلیون نفر در کشور زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و بدین ترتیب، هزینه‌های درمان آنان به شدت کاهش یافته است.
پزشکیان که به گفته خودش سال‌ها تجربه فعالیت پزشکی داشته یادآور شد: روزگاری بود که بیمارستان‌ها جنازه متوفی را تا روز تسویه حساب به خانواده‌اش تحویل نمی‌دادند در حالی که امروزه هیچ بیماری به دلیل تامین نشدن هزینه درمانی، در بیمارستان سرگردان نمی‌شود.
وی با بیان اینکه هیچ دولتی حتی زمان اصلاحات که خودش وزیر بهداشت آن بود، به اندازه دولت روحانی به داد محرومان نرسید، اظهار کرد: با توجه به آنچه گفته شد باید با حضور آگاهانه در پای صندوق‌های رای و انتخاب مجدد حسن روحانی، روند موجود را ادامه دهیم.
وی از دانشجویان خواست ضمن حضور پرشکوه در پای صندوق‌های رای، در آگاه سازی جامعه و ترغیب آنان به رای دادن، همه را به صحنه کشانده و آینده کشور را برای چهار سال دیگر تضمین کنند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود، با اشاره به اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری برای مناظره رئیس دولت نهم و دهم و رئیس دولت فعلی گفت: رئیس دولت نهم و دهم در خصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها مرتکب تخلفات آشکار شده و امروز برای مناظره با رئیس‌جمهور از وی دعوت می‌کنند.
پزشکیان با بیان اینکه تخلفات آشکار رئیس دولت نهم را رسیدگی نمی‌کنند و ادعای قانون گرایی و عدالت هم دارند، تاکید کرد: باید به آقایان گفت که با خلافکار باید برخورد قانونی کرد نه مناظره.
نایب رئیس مجلس در ادامه از وعده‌های واهی افزایش یارانه به شدت انتقاد کرد و گفت: نباید برای کسب رای، مردم را فریب داد زیرا که افزایش یارانه‌های نقدی به لحاظ قانونی و منابع تامین مالی آنها امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: از ابتدای طرح پرداخت یارانه‌های نقدی، حدود 270 هزار میلیارد تومان از منابع ملی به هدر رفته درحالی که این مبلغ می‌توانست برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری هزینه شود.
پزشکیان، ترویج مفت خوری و راحت طلبی را توهین به شعور اجتماعی مردم دانست و گفت: حاکمیت موظف است به فقرا و افراد ناتوان کمک کرده و در عین حال برای افراد توانمند و جویای کار نیز فرصت شغلی ایجاد کند.
وی افزود: وقتی مردم را به مفت خوری عادت می‌دهند، به طور قطع آینده روشنی در انتظار کشور نخواهد بود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح سئوالات انحرافی از حسن روحانی در خصوص دلیل وجود قاچاق در کشور گفت: یکی مسئول برخورد با پدیده قاچاق بوده دیگری هم مسئول محاکمه آنان ولی برای انحراف افکار عمومی، دولت را مقصر جلوه می‌دهند درحالی که باید پرسید وقتی مسئول بودید چرا کاری نکردید؟
پزشکیان اظهار کرد: مناظره‌های تلویزیونی نشان داد که برخی یاد نگرفته‌اند در چهارچوب سیستم عمل کرده و وظایف خود را به درستی انجام دهند؛ با این حال ادعای ریاست جمهوری هم دارند.
این نماینده اصلاح طلب مجلس، بی‌عدالتی در کشور را روندی سیستماتیک دانست و گفت: چرا باید سیستم طوری باشد که یک قشر خاص ماهیانه صدها میلیون تومان درآمد داشته باشند و درآمد برخی افراد نیز کمتر از یک میلیون باشد.
پزشکیان ادعای عدالت و اصلاح جامعه از سوی برخی افراد را غیرواقعی خواند و اضافه کرد: افرادی قلیل، سهم کثیری از مردم برمی دارند ولی ادعای عدالت دارند.
وی جامعه عدالت محور را بدون عنوان‌هایی چون خواص و عوام دانست و گفت: همین مدعیان عدالت، هنگامی که بر روی کار می‌آیند، تمام کارشناسان قبل را پس زده و عوامل خود را فارغ از میزان تجربه و تخصص شان به کار می‌گیرند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تهمت، افترا و انگ زدن به هر بهانه‌ای را تاکتیک نخ نمای برخی محافل برای به در کردن رقیب اعلام کرد و افزود: عدالت خدا بر این استوار است تا مظلومان بر افراد ظالم حاکم شوند.
پزشکیان با بیان اینکه امروز برای گفتن حرف خود باید قدرت و نفوذ داشته باشیم، اظهارکرد: روند طوری است که یک شخص برای اینکه بتواند حرفش را بزند، مجبور است در جایی قرار گیرد که دیگر بهانه‌ای نداشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از بی‌اعتمادی به کارشناسان در کشور گفت: برخی افراد درحالی ادعای حمایت از کارشناسان داخلی دارند که برای معالجه به خارج می‌روند.برخی بکارگیری کارشناسان را وابسته به رعایت ظاهر و محاسن می‌دانند اما وقتی موضوع جان خود به میان می‌آید، به کارشناسان خارجی به ظاهر غربی پناه می‌برند.
وی در ادامه تیم هسته‌ای و دستگاه وزارت خارجه را متشکل از زبده‌ترین کارشناسان و دیپلمات‌های کشور دانست و افزود: به جای بازخواست تیمی که تحریم و فشارهای بین‌المللی دستاورد مذاکرات آنها بوده، به تیمی تندترین انتقادات را وارد می‌کنند که دستاوردشان، رفع تحریم و عزت و افتخار مردم بوده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مقایسه گفتمان 2 طرف اصلی انتخابات اظهار کرد: یکی حرف می‌زند و نتیجه‌اش تنش و تحریم و بی‌ثباتی است ولی سخنان دیگری ایجاد آرامش و اعتمادزایی و تنش زدایی در سطح بین‌المللی به همراه دارد.
وی با هشدار نسبت به عواقب به روی کار آمدن تفکری که از افراط و تهدید و بی‌ثباتی حمایت می‌کند، گفت: باید از خود پرسید تفکری که از دیپلماسی فقط بالا رفتن از دیوارهای سفارتخانه‌ها و پرتاب سنگ و درگیری را یاد گرفته چگونه می‌تواند منافع ملی را تامین کند؟
سایر اخبار این روزنامه
کارخانه فولاد شادگان وارد مدار تولید شد قرارداد سه جانبه تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی پهن پیکر امضا شد بیانیه بیش از 160 تن از استادان و فضلای حوزه علمیه قم در حمایت از حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دکتر علی مطهری: آقای روحانی را اصلح می‌دانم اعلام حمایت 163 اقتصاددان از دکتر حسن روحانی تاکید آیت‌الله راستی کاشانی بر پرهیز از استفاده جناحی از روحانیت و حوزه‌های علمیه در انتخابات دعوت نماینده مجلس خبرگان از مردم خوزستان برای حضور در انتخابات و حمایت از دکتر روحانی با حضور حداکثری در انتخابات اخلاق را نهادینه کنیم اصفهان: «وصیت هاشمی، حمایت از روحانی » رئیس جمهور در جمع پر شور مردم لرستان: نمی‌گذاریم گروهی اقلیت بر افکار اکثریت مردم حکومت کنند نایب رئیس مجلس: دستاوردهای اقتصادی برجام غیرقابل انکار است دستور هیات دولت برای رسیدگی فوری به مناطق زلزله زده در خراسان شمالی تیم ملی کشتی آزاد ایران با 3 طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمان آسیا شد در واکنش به تشکیل شورای انتقالی یمن صورت گرفت؛ تاکید سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بر لزوم حفظ وحدت یمن حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی: حرم مطهرعلوی با همت خیرین ایرانی نورافشانی می‌شود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزیده مدیریت جهادی شد در تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی صورت گرفت دستورمعاون اول رئیس‌جمهور برای کمک رسانی فوری به زلزله زدگان استان خراسان شمالی استاندار تهران: راه اندازی کارناوال و کاروان‌های تبلیغاتی ممنوع است سند ملی توسعه فناوری لیزر و فوتونیک بررسی نهایی شد همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا برگزار می‌شود