مجلس یازدهم و مسیر تحول

محمدرضا خباز‪-‬ در هفته‌های اخیر بارها منتخبین مجلس یازدهم و رسانه‌های همسو با جریان اصولگرا لزوم ایجاد تحول در مجلس را مورد توجه قرار داده اند. پیش‌از اینکه بررسی شود مجلس آینده چگونه می‌تواند در راستای تحولاتی مثبت گام بردارد باید به جایگاه خانه ملت در صحنه سیاسی کشور توجه کنیم. مجلس و دولت به مانند دو بال یک هواپیما هستند و در صورتی که این دو بال با یکدیگر هماهنگ و همراه باشند فرصت پیشرفت فراهم می‌شود، اما اگر هرکسی ساز خودش را بزند و منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح دهد، به فکر مسائل گروهی و جناحی خود باشند و نه گرفتاری‌های مردم در این صورت در این دو بال ناهماهنگی صورت می‌گیرد و نتیجه عدم پیشرفت امور است و به قولی دود آن به چشم مردم می‌رود. اگر مجلس به معنای واقعی بتواند وظیفه خود را انجام دهد در واقع نقش نرم افزار یک کامپیوتر را دارد و می‌تواند حرکت و پویایی و تحرک را به سیستم ببخشد. اینکه حضرت امام (ره) بسیار تاکید می‌کردند بر شان مجلس نیز نشان از توجه حکیمانه ایشان بوده است و همواره تاکید داشتند مجلسی قوی و مقتدر تشکیل شود. مجلس باید ریل گذاری کند تا قوه اجرا روی آن حرکت کند. اگر این ریل محکم و کارشناسی شده باشد و مقصد تعیین شده باشد حتما قطار اجرا به سرمنزل مقصود می‌رسد. در غیراین صورت اگر به فکر منافع گروهی و حزبی باشند ریل به درستی تعبیه نمی‌شود و دستگاه اجرا نیز نمی‌تواند آنطور که قانون اساسی و مردم وکلات داده اند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.
در مجموع می‌توان گفت مجلس جایگاهی است که اگر در آن فسادی ایجاد شود به کل کشور تسری می‌یابد و اگر اصلاحات از آنجا آغاز شود نیز سراسر کشور را فرا می‌گیرد. اگرچه در انتخابات اخیر مجلس فرصتی برای حضور حداکثری همه سلایق فراهم نشد تا نتیجه آن شکل‌گیری مجلسی قوی و مقتدر باشد اما به هرحال درباره تحولاتی که مجلس یازدهم می‌تواند ایجاد کند قدم اول این است که میان خود به یک نتیجه روشنی برسند، برخی از این نمایندگان قبل از انتخابات آماده باش می‌دادند که می‌خواهند رئیس جمهور را استیضاح کنند که مشخص است چنین نگاهی به دنبال منافع گروهی است نه خدمت به مردم، نمایندگان مجلس آتی باید به دنبال افزایش شاخص‌های خدمت باشند و نمایندگان از سیاسی کاری یا اقداماتی برای تقویت جایگاه همفکران خود بپرهیزند. برای جبران کاستی‌هایی که ترکیب مجلس یازدهم دارد بهترین تحول این است که هیئت رئیسه فراخوانی بدهد تا از همه کارشناسان و چهره‌های دانشگاهی به مدد مجلس بیایند و هرکس هرکاری که می‌تواند برای کمک به مجلس یازدهم انجام دهد تا بتوانند در راستای کاهش مشکلات کشور گام بردارند به هرحال این مجلس که از دل مشارکت 42 درصدی بیرون آمده بخواهیم یا نخواهیم در 4 سال آینده مقدرات کشور را در اختیار دارد و باید به آنها کمک شود و نمایندگان نیز باید پذیرای نظرات کارشناسان باشند.
سایر اخبار این روزنامه
جهانگیری خبر انتصاب رحمانی برای وزارت صمت را از رادیو شنید احمد علیرضابیگی نماینده ی اصولگرا و منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم در گفت وگو با آفتاب یزد درباره مدلِ ذهنی رئیس مورد نظر برای مجلس آینده: مدیرکل بهزیستی شهر تهران از آغاز طرح «حمایت‌های اجتماعی» به جای طرح «جمع آوری کودکان کار» از اواسط خرداد ماه خبر داد بعد از پایان مجلس فعلی، برای تدریس به دانشگاه می‌روم راستی ها و چپی ها به روحانی چه گفتند؟ گلایه شورای شهر از روحانی ایران یک قدم تا تبدیل شدن به کشور پیرمردها آیا دست‌های پشت پرده‌ای در پی ایجاد خلل در قرائت گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی و همینطور خلاصه خوانده شدن آن بودند؟ آفتاب یزد این ادعا را در گفتگو با برخی نمایندگان مجلس بررسی کرده است مجازات 20 سال حبس برای محتکران خودرو با تبصره اعدام در شرایط خاص هجمه هماهنگ رسانه‌های اصولگرا علیه زنگنه اینبار به بهانه و ادعای استخدام نمایندگان مجلس دهم در وزارت نفت این حملات درحالی است که وزیر نفت امروز در خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکا است دلایل استقبال خیره‌کننده ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه برخورد با محتکران خودرو پایان ماجرا نیست مجلس یازدهم و مسیر تحول جایگاه وارزش بازنشستگان مدرس خیابانی قدرت مقابله با معدن داران قدرتمند را دارد!؟