جایگاه وارزش بازنشستگان

مجید ابهری‪-‬ بازنشستگی در هرنظام سازمانی واجرایی یعنی پایان دوران خدمت اداری و سرآغاز استراحت و خانه نشینی. مفهوم ظاهری این ترمینولوژی یعنی فرد بعد از سی سال کار مستمر و فعالیت که این مدت در تمام کشور با یکی دوسال اختلاف یکسان ومشابه است، به درجه بازنشستگی نائل شده و دوران استراحت را آغاز می‌کند. متاسفانه پایین بودن میزان حقوق بازنشستگی اولین دغدغه هر فرد بوده که او را آزار می‌دهد. این دوران که مصادف با سنین سالمندی است از سه محور باعث آزار و حتی افسردگی و انزوای فرد می‌گردد.
الف: در این مقطع سنی اغلب بیماری‌ها بروز داده شده وحتی رشد می‌یابند. سبک نادرست زندگی و تغذیه آنهم بدون برنامه در دوره‌های قبل از سالمندی باعث بیماری‌هایی مثل دیابت، چربی، فشار خون و... گشته که باتوجه به گرانی دارو و کمبود آن مشکل اساسی در راه تندرستی سالمندان می‌باشد. همچنین ضعف عمومی بدن همراه با تحلیل رفتن قوای جسمی باعث تحرک کمتر و ساکن شدن سالمندان می‌گردد.
ب: این دوران دشوار مصادف با رشد وتکمیل زندگی فرزندان شده که هرکدام از آنها همراه همسر وفرزندان، خانه والدین را تنها سرای امید خود شناخته و با مراجعه به خانه والدین موجب شادی آنها می‌شوند. این با توجه به گرانی و کمبودهای مالی والدین، اوضاع دشواری را برای آنها رقم زده وموجب غصه مضاعف آنها می‌شود.
ج:بیش از سی سال بیدارشدن صبح زود، ترک منزل وبازگشت غروب به شکل یک رفتار ثانویه ونهادینه والدین درمی‌آید که اقامت درخانه و کمک در کار منزل تنها سرگرمی آنها می‌شود. رفتن به پارک درصورت مساعد بودن حال واوضاع جوی به تنها شغل وسرگرمی سالمندان تبدیل شده وهمین احساس بیهوده گی وبلا استفاده بودن اصلی ترین مبانی افسردگی، آلزایمر و سکته‌های مختلف می‌گردد. در اکثریت کشورها بازنشستگی سر آغاز استراحت و تمدید قوا می‌باشد اما در کشور ما شوربختانه بازنشستگی آغاز دوران دوم تلاش و دوندگی است. اگر فرد انرژی و توانایی کار وکوشش داشت که بازنشسته نمیشد حالا که به این مرحله رسیده


دیگر محلی برای کار وکوشش مجدد ندارد. باری تامین هزینه‌های زندگی، اجاره و مخارج دارو و درمان، حدود ۶۰ درصد از بازنشستگان را به اشتغال مجدد وا می‌دارد. بازنشستگان که معدن تجارب سودمند و مفید هستند، می‌توانند به عنوان مشاور در کنار نیروهای جوان خدمت نمایند تا هم تجارب آنها هدر نرود وهم نیروهای جوان آموزش‌های تجربی کسب کنند. تنها قدم مفید و به ظاهر سودمند ارائه کارت منزلت به بازنشستگان بود که علیرغم اسم پر طمطراق آن فایده‌ای برای این عزیزان نداشت. در اغلب کشورهای اروپایی همواره چند ردیف صندلی در اتوبوس‌ها ومتروها خالی مانده وبرای سالمندان ذخیره می‌گردد. حتی اگر اتوبوس مملو از مسافر باشد کسی در این مکان‌ها نمی‌نشیند. زندگی و وضع معیشت بازنشستگان در جامعه ما به جای مشوق برای ورود جوانان به مشاغل دولتی، برای آنها درس عبرت می‌گردد که به دنبال کار عاقبت‌دار بگردند. اگر تا دیروز دنبال آب باریکه بودن شعار جوانان برای پیدا کردن شغل بود؛امروز کار نان و آب دار هدف آنها برای کاریابی است. سازمان‌های متولی هیچگونه برنامه نشاط انگیز و سرگرم‌کننده برای سالمندان ندارند.
انگار با نگاه به آینده نامعلوم سالمندان، در انتظاری تلخ قرار دارد. تنها دلخوشی وبلکه سرگرمی پدر ومادر سالمند دیدار نوه‌ها و ناز ونوازش آنهاست که انهم با بهانه کار، جلسه و گرفتاری از آنها دریغ می‌شود. برگزاری جلسات مشاوره وگفتمان در میان سالمندان در مساجد محله و یا سرای محله‌ها محفل شعر خوانی یا تفسیر قرآن و
نهج البلاغه و برگزاری اردوهای زیارتی وتفریحی می‌تواند سلامت جسم و روح این سرمایه‌های گرانقدر را تضمین وتقویت کند. سکوت غمبار و حزن آلود خانه‌های سالمندان گویی ناقوس مرگ را در گوش ساکنان خود می‌نوازد. والدین در این مقطع سنی هر چند از نظر مالی ضعیف هستند اما عزت نفس وغرور آنها اجازه بیان به ایشان نمی‌دهد. تنها نیاز والدین که فرزندان قادر به انجام آن هستند آوردن نوه‌ها برای دیدار با بابابزرگ‌ها و مامان بزرگهاست که عدم انجام آن ظلم بزرگی به عشق وعاطفه است. بیایید در این دوران دشوار کرونا حتی اگر از دور هم که شده به دیدارشان برویم و آنها را شارژ روحی نماییم. فردا شاید خیلی دیر باشد.
سایر اخبار این روزنامه
جهانگیری خبر انتصاب رحمانی برای وزارت صمت را از رادیو شنید احمد علیرضابیگی نماینده ی اصولگرا و منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم در گفت وگو با آفتاب یزد درباره مدلِ ذهنی رئیس مورد نظر برای مجلس آینده: مدیرکل بهزیستی شهر تهران از آغاز طرح «حمایت‌های اجتماعی» به جای طرح «جمع آوری کودکان کار» از اواسط خرداد ماه خبر داد بعد از پایان مجلس فعلی، برای تدریس به دانشگاه می‌روم راستی ها و چپی ها به روحانی چه گفتند؟ گلایه شورای شهر از روحانی ایران یک قدم تا تبدیل شدن به کشور پیرمردها آیا دست‌های پشت پرده‌ای در پی ایجاد خلل در قرائت گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی و همینطور خلاصه خوانده شدن آن بودند؟ آفتاب یزد این ادعا را در گفتگو با برخی نمایندگان مجلس بررسی کرده است مجازات 20 سال حبس برای محتکران خودرو با تبصره اعدام در شرایط خاص هجمه هماهنگ رسانه‌های اصولگرا علیه زنگنه اینبار به بهانه و ادعای استخدام نمایندگان مجلس دهم در وزارت نفت این حملات درحالی است که وزیر نفت امروز در خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکا است دلایل استقبال خیره‌کننده ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه برخورد با محتکران خودرو پایان ماجرا نیست مجلس یازدهم و مسیر تحول جایگاه وارزش بازنشستگان مدرس خیابانی قدرت مقابله با معدن داران قدرتمند را دارد!؟