به داد گرانی مسکن برسید

آفتاب یزد- گروه شبکه: امروز مردم با گرانی‌های عجیب و غریبی روبه رو هستند که توان خرید حتی بدیهیات را از آنها سلب کرده است. گله دارند اما به جایی نمی‌رسد و جالب اینجاست که شرایط برای شان روز به روز بدتر می‌شود. اگر مردم امید داشتند که روزی فلان چیز را می‌توانند خریداری کنند حالا با این گرانی‌های افسارگریخته که حاصل سوء مدیریت برخی از مسئولان و سوءاستفاده گران است، برای شان به رویا یا کابوس تبدیل شده است مثل خرید مسکن یا اجاره بهاهایی که مستاجران را مستاصل کرده است. طبق پیش‌بینی کارشناسان حوزه مسکن، امسال سخت‌ترین سال برای مستاجران خواهد بود و این مسئله را می‌توان در ناتوانی و شکایت مستاجران در تهیه مسکن به خوبی مشاهده کرد. قسمت تلخ ماجرا اینجاست مسئولان تنها راه برون رفت از معضل گرانی را نخریدن مردم قلمداد می‌کنند. چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود:« تعدادی از متقاضیان تمایل دارند که مستاجر باشند و این شرایطی است که ما تعیین نمی‌کنیم چرا که تعیین قیمت بازار مسکن در دست دولت نیست و تا زمانی که نوسان و تحولات قیمتی در بازار ارز وجود داشته باشد شرایط این گونه خواهد بود. بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تاثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند. زمانی که قیمت یک کالا گران می‌شود مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست. بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.»
> واکنش کاربران
همه می‌دانند که این تدبیر یعنی خریداری نکردن خانه توسط مردم، دردی از دردشان را دوا نمی‌کند چرا که فردی که مستاجر و موعد سالش است نمی‌تواند مسکنی تهیه نکند تا شاید از این طریق مسکن یا اجاره بها ارزان شود. حالا این گرانی شگفت‌انگیز بازار مسکن و اجاره بها که از آن به عنوان کابوس
مسکن یاد می‌شود، صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی را در‌آورده و با واکنش هایشان


نسبت به این موضوع انتقاد داشتند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« بنده با ۲۰۰ میلیون وام مسکن ( که حدود
۲ برابر باید بازپرداخت کنم و۳۰ میلیون آن هم هزینه‌اوراق و... شد)به اضافه یک وام
۱۰۰ میلیونی (که جمع اقساط این دو وام تقریبا اندازه حقوق بنده هست) نتوانستم برای خرید یک خانه ۸۰ متری چندسال ساخت، در یک منطقه متوسط اقدام کنم! »
یکی دیگر از کاربران گفته است:« قابل توجه آقای وزیر که میگه مسکن نخرید ارزان میشه باید بگم که ارزان شما واسه خیلی‌ها گرونه »
دیگری نوشت:« انگار در جزیره دورافتاده‌ای زندگی می‌کنیم‌ که به حال خود رها شده است‌. یکی به داد قیمت مسکن نمی‌رسد! باید ۳ماه هیچی نخورد شاید بتوان یک متر زمین در تهران خرید. قیمت زمین مسکونی در شهرستانها هم بیداد می‌کند.»
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد:« وزیر راه و شهرسازی گفته بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت، خریداری نکردن مردم است. این نتیجه‌گیری حاصل تلاش‌ها و مطالعات فراوان این وزارتخانه عریض و طویل است. فکر نکنید این راه حل راحت به دست آمده!»
کاربران دیگر نوشته اند:« پارسال پیرارسال تقریبا میدونستی برای تمدید اجاره خونه سر سال چقدر باید کنار بذاری، ولی امسال جوری شده که هر کی هرچقدر دلش بخواد میگه ‌و کسی هم نمیتونه چیزی بگه، فریاد مردم که به جایی نمیرسه سکوت مسئولان ولی یه چیز رو خوب میگه: رهاتر از رها، بازار مسکن ما»، «حقوق کارگر ایرانی = ۲.۵ میلیون تومن در ماه. قیمت هر متر آپارتمان در جنوبی‌ترین محله‌ی تهران =۱۲ میلیون تومن یعنی یک کارگر برای خرید یه خونه ۶۰ متری تو جنوبی‌ترین محله تهران باید ۲۴ سال کار کنه و به پولش دست هم نزنه تازه اگه تو این مدت خونه گرون‌تر نشه این یعنی کابوس مسکن»، «آقایون مسئول تا حالا شده با هر زنگ صاحبخونه وقتی سر سالت داره میرسه بدنت بلرزه؟ تاحالا نزدیکای سر سال خونت تونستی راحت بخوابی؟ تاحالا فکر کردی با این حقوقا ملت چجوری سقف تهیه میکنن؟ تاحالا شده جوونت بخواد ازدواج کنه ولی از ترس خونه گرفتن بیخیال تشکیل خانواده بشه؟ عجب کابوسی است کابوس مسکن»، «بنیادی تاسیس کنند به نام بنیاد کانکس؛ خیلی واقعی‌تر و شبیه‌تر به سرابی است که بنیاد مسکن برایمان ترسیم کرده است.»، «با‌ ۳۰‌تومن پیش و ۳تومن اجاره، رومون نمیشه بریم تو مشاور املاک‌ها واسه خونه؛ باید باریک شی بری جلو که یهو بلند نگه:‌ای آقا با این پول اینجا خونه گیر نمیاد»، « در این مملکت از هر چیزی یا سلطان می‌سازند یا کابوس، گویا این بار قرعه فال به نام کابوس مسکن زدند»، «کابوس مسکن یعنی اینکه ۱۰۰ میلیون تومن با یک میلیون اجاره داشته باشی یک خونه نتونی گیر بیاری»، «بدون اغراق هر شبو هر روز غصه‌ این رو می‌خورم که هیچوقت نمیتونم خونه بخرم یا حتی رهن کنم، همه بهم میگن دیوونه‌ای که این موضوع شده بزرگترین دغدغت اما من نمیتونم بهش فکر نکنم‌و به بزرگترین کابوسم تبدیل شده»، «قیمت فعلی مسکن تناسبی با درآمد اکثریت جامعه به ویژه جوانان ندارد. تامین مسکن، نیازمند یک طرح ملی کارشناسی شده در همه ابعاد است، نه آزمون و خطا و رویه سلیقه‌ای دولتها تا زمان برطرف نشدن کابوس مسکن صحبت از اقداماتی مثل تسهیل ازدواج جوانان چیزی شبیه طنز است»، «خوبه ما مردم هستیم که مسئولان ناتوانی شان در حل مشکلی را به گردن ما بندازن»،
« گوشت نخورید ارزان میشه! برنج نخورید
ارزان میشه! لبنیات نخورید ارزان میشه! ماشین نخرید ارزان میشه! خانه نخرید ارزان میشه! آخه چقدر حرف»، «‌ای مردم من مسئولم. تنها چیزی که بلدم اینکه خونه، ماشین، زمین، شیر، میوه، لب‌تاپ، گوشی، یخچال، لباسشویی گرون شد نخرید تا ارزان شود مسافرت، عروسی، بچه دار و... نروید و نشوید تا ارزان شود»، « بهترین راه حل بحران مسکن و بحران تورم این هست که اجازه بدن زمین‌های کشاورزی تبدیل به برج و ویلا بشن و آب زمین‌های کشاورزی رو ببرن زمین‌های بایر و کشاورزی رو در اراضی وسیع و به صورت مکانیزه انجام بدن و این جوری تولید مواد غذایی کشور هم ۴ برابر میشه»، « آقای وزیر پارسال هم همین حرف را زدی این حرف که عوام و بچه‌ها هم می‌دانند ماشاالله شما وزیر کشور ایران هستید چرا مردم را اذیت ومسخره می‌کنید. مگراینکه مجلس یازدهم قوانین فوری وقوی باضمانت اجرایی تصویب ودست سوداگران مسکن را باگرفتن مالیات‌های کلان ازبازارمسکن کوتاه و آنان رانقره داغ نماید ما منتظر تصویب قوانین مجلس برای ریزش قیمت‌ها می‌مانیم»