چرا و چگونه برخی از تغییرات مسئله ساز می‌شوند؟

جعفر بای‪-‬ در همه جوامع بشری گروهی که نگاه محافظه کاری دارند با هر گونه تغییر مخالفت می‌کنند و نگران به هم خوردن اوضاع کنونی هستند، اینان که مدافعان وضع موجودند اصولا با هر تغییری مخالفند چرا که فکر می‌کنند منافع آنان با انجام تغییرات به خطر می‌افتد.
در جهان دم به دم در حال تغییر که همه چیز
سریع و شتابان در تغییر است، مقاومت
و مقابله با تغییرات تاثیری در روند انجام آنها به همراه نخواهد داشت. پس اینک که ناچارا تسلیم تغییرات هستیم باید با مداخله آن‌ها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که هماهنگ و دقیق صورت پذیرد چون اگر یکی از تغییرات تند‌تر از دیگری و یا متفاوت‌تر از بقیه صورت پذیرد جامعه را دچار مشکلات جدی خواهد کرد. رقص تغییرات باید با هارمونی خاص خودش در جامعه اتفاق بیفتد تا منجر به بروز اختلال در دیگر اجزای جامعه نشود. موسیقی و آهنگ تغییرات باید موزون باشد، اگر ریتم آن‌ها از نظم و هماهنگی مورد انتظار خارج شود مسئله ساز و مشکل آفرین خواهد شد.


امروزه تغییرات خود مانند یک ارکستر سمفونیکی باید رهبر داشته باشند تا بتوانند همه ریتم‌ها و نوا‌ها را هماهنگ ساخته و هارمونی بخشند، اگر‌سازی نا کوک نوازد همه ریتم این اکستر بر هم خواهد خورد، گاهی کوچکترین مسئله در ریتم و نت می‌تواند بزرگترین مشکلات را به همراه داشته باشد.
بنیان و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی
در نا هماهنگی تغییرات است، وقتی آهنگی تغییر خودش را ننوازد و یا تغییر بدون توجه به ساز، آن گونه که خود می‌خواهد برقصد؛ قطعا مسئله ساز و مشکل آفرین خواهد شد.
اصولا تغییرات باید مدیریت شده و با برنامه ریزی
و حساب شده و اصولی باشد تا بتواند منشاء ترقی و پیشرفت همه جانبه و منطقی و مستمر و اصولی باشد. باید ابتدا پیش نیازهای تغییرات و سپس بستر آن فراهم شود تا تغییر در ریل درست خودش قرار بگیرد و به صورت تدریجی در جامعه انجام شود. تنظیم متناسب‌سازی تغییرات با شرایط پیرامونی به همراه رفع پدیده‌های مزاحم و تولید فرهنگ پذیرش و همراهی با تغییر باید توسط نهادی در جامعه مدیریت شود تا تغییر با هماهنگی‌های لازم انجام شود. تغییر تک بعدی و کاریکاتوری تحقق نمی‌یابد بلکه باید با تحولات همه جانبه، دقیق، درست، خوش فرم و هدفند و با برنامه صورت پذیرد.